Nu hänger jag inte riktigt med i vad DMF och hur objektiv med elektronisk koppling har med OP:s fråga och mitt svar att göra, Laowa 105 T3,5 saknar elektronisk anslutning och vad jag minns saknar Canon 6D i vilket fall DMF-läge, som ju är specifikt för Minolta/Sony och Samsung.
Nu har OP:s kamera en OVF, då tycker jag personligen att det går snabbast och bäst att fokusera som jag beskrev det i läget "Fotograferandet då, vid handhållet och lite bråttom", det är så jag använder mina M42
r på kamaror med OVF, sedan börjar jag fundera på om kameran ens har fokus peaking, vad jag minns från att jag snabbtestade en har den väl "bara" fokusförtorning?
Lite, eller ganska mycket, OT.
Mina E-mountkamror (Nex-5. Nex-5t och A6300) har tre lägen för fokus peaking, låg medel och hög samt möjlighet att byta färg mellan rött, gult och vitt. Det skiljer i känslighet mellan Nex-5
rna och A6300, låg på A6300 motsvarar ungefär medel på 5
rna och reagerar alltså mycket mer på kontraster, emellanåt, i vissa lägen störande mycket även vid fokusförstorning.
Jag har valt att lägga på C2/radera-knappen eftersom jag ofta använder manuella M42- och SR-objektiv på dem samt A-mount med en "dum" adapter som låter mig blända upp/ner utan elektronisk koppling till huset.
On Topic igen.
Aksello, det objektivet har jag aldrig stött på, det verkar ganska intressant nu när jag tittat lite på bilder tagna med det, hur tycker du att det känns i användning?