Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fokuserar ni med era manuella linser?

Produkter
(logga in för att koppla)
För exakt fokus så rekommenderar jag inte focus peaking. Bättre med LV i hög förstoring om det funkar för en.
För 6D så hjälper en monopod. Numera har jag EVF som hjälper till mer LV gällande stabiliseringen. Men monopod med EVF funkar ännu bättre.
Har man inte EVF så kan man skaffa en sökare för LV-displayen.

/Stefan

Det är väl kanske ingen motsättning i det. Peaking kräver väl elektoniska sökare (live view eller EVF). Förstoringsläge med peaking är nog mest exakt.
 
Mina erfarenheter .....

Det krävs EVF för att man ska kunna ställa in skärpan manuellt på ett praktiskt sätt, tillräckligt bra.
Eller, förstås, en snittbild/mattskiva, "som förr".

Tillsammans med en superduktig ingenjör, ett stativ, en tegelvägg, en Sony A77-2, ett långt måttband, ett manuellt Samyang 85, f 1,2, och en halv arbetsdag, gjorde "jag" (egentligen experten) experiment.
Vi fann att man satte skärpan bättre, mer exakt, med hjälp av uppförstoringsfunktionen, än med kontrastvisningen (focus peaking).
Hur allmängiltiga våra resultat är, vet jag inte.

På fri hand däremot, uppfattar jag focus peaking som smidigare.
Finns möjligheten beträffande ljus och bildkomposition, så väljer jag bländaröppning/skärpdjup med marginal.
Annars tar jag flera bilder, med en aning avståndsförskjutning.

Till de allra kortaste skärpdjupen, vid t.ex. porträtt, tror jag att man har mycket stor nytta av ögonigenkännande AF.
Jag hade många år av fotografernde bakom mig, men jag hade aldrig ägt ett så ljusstarkt objektiv förut. Och till det en upplösning på bilden som vida överträffar analog film ....
Jag trodde det var fel på objektivet, så svårt hade jag för att sätta skärpan rätt.
Därför gjordes testet, som kom fram till att "felet" låg hos mig.
Med det vill jag säga att det inte alltid är så lätt med de där allra kortaste skärpedjupen.

Håller med helt. Fördelen med EVF:er är ju också att det inte blir mörkt som i en OVF när man bländar ner exv. gamla manuella man kör med adapter. Peaking med förstoring gör ju att jag numera kan sätta fokus mycket bättre med mina gamla manuella objektiv än jag oftast lyckades sätta den när dessa satt på ett analogt hus med snittbild och mikroprismor. Jag är nästan beredd att gå så långt att säga att mina gamla manuella fått ett nytt och bättre liv på ett spegellöst hus med många pixlar. Jag kör dem alltid på mitt gamla A7r-hus med 36 MP. Fler pixlar gör även gamla manuella objektiv skarpare.

Jag tror även de som nu kör spellösa Nikon och Canon har upplevt att de nya kamerorna löser en del problem som DSLR:erna faktiskt hade. Nu har man elektroniska sökare rakt igenom istället för en optisk och en elektronisk med helt skilda egenskaper. Fokusproblemen som man ofta hade med e xv. Sigmas objektiv är lösta även de.
 
Det var länge sedan jag hade en Canon DSLR men jag kommer ihåg att det för vissa objektiv gav fokusindikatorn mer korrekt utslag beroende på om man fokuserade från oändligheten eller från närgränsen. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilket det var (tror oändligheten) men det kan ju vara värt att testa.

Live-View är ju ett säkert kort men kan i mitt tycke vara lite omständigt ibland.

Intressant, det ska jag pröva. Jag har nog gått från närgränsen, men då har jag oftast hamnat med fokus lite efter motivet. jag ska försöka pröva detta.
 
Tack för alla svar. Jag har läst vad ni föreslår, som mattskivsbyte, evf (vilket inte finns att tillgå), en lupp till live-view läget, magic lantern för focus peaking på 6d.
Finns det någon som vet lite mer om hur själva kamerahuset uppfattar när saker och ting är i fokus? Alltså när kameran meddelar att man har satt skärpan rätt? Skulle det gå att säga till kameran, att på just denna lins måste du ange lite längre bort än vad du tror?

Är det någon annan som har prövat denna lins? För om jag jämför med mina samyang och min enda zeis milvus 50mm, så är denna lins den enda som har lyckats ge kameran information om att vald fokuspunkt är skarp, dom andra tror jag inte erbjöd det. Iaf inte samyang
 
Jag vet ju inte hur all peaking funkar men min har två lägen. I det vanliga översiktsläget "full bild" så kan det absolut bli så att hela sökaren blir färgad av peakingfärgen som i mitt fall kan vara röd, gul,eller möjligen vit.

Däremot om man kommer in i förstoringsläget som aktiveras när man vrider på fokusringen, så blir det mycket lättare. Då blir inte "hela sökaren röd" längre. Beroende på system så kan man behöva konfigurera "förstoringsläget" innan det blir tillgängligt och går att använda.

En del system har även s.k. direkt manuell fokus även med AF-objektiv. I det fallet fokuserar kameran och kopplar sedan ur. Vrider man sen på fokusringen så kommer man direkt in i peakingläge med förstoring. Manuell fokusering kan idag ske på ett antal olika sätt - beroende på system.

Problemet med dagens DSLR-kameror är att sökarna inte är gjorda för manuell fokusering och det är med få undantag inte objektiven heller. Precisionen i AF-objektiv som optimerats för snabb AF är helt enkel för dålig.

Jag har faktiskt själv bytt mattskiva på en Sony A330 om jag inte minns fel och det var ett litet helvete. Det man ofta inta har en aning om är att även mattskivan måste synkas med fokus i övriga strålgångar. En går ju mot sensorn, en annan till AF-sensorn för den används väl även för fokusindikering av en del system även vid manuell fokusering. Synkar inte fokus mot mattskivan så kommer man bli lurad. Att fokus i mattskivan upplevs ok betyder ju inte att den är ok mot huvudsensorn.

En del föreslår att man ska använda "live view" istället och det är ju ett bra tips främst av ett skäl och det är ju att "live view" går mot huvudsensorn och alltid "visar rätt" men för mig har det tipset alltid upplevts som halvt meningslöst för så fort man kommit ut i ljuset så ser åtminstone inte jag ett dugg. "Live view" är enligt min mening inte en godtagbar lösning då den har stora begränsningar i besvärligt ljus. Enligt min mening är den i bästa fall en nödlösning och knappt det. Det skulle förvåna mig, om en majoritet av DSLR-användarna som ofta hävdar att de föredrar optiska sökare framför elektroniska alla dagar i veckan, verkligen skulle vara tillfreds med den lösningen på problemet. En DSLR med AF-objektiv mäter ju alltid med helt öppet objektiv och max ljus.

Sedan finns det ju manuella objektiv som de Samyang jag har själv till Sony, även för exv. Canon och där går det väl nästan bara att köra live view, för annars blir det ju bra mörkt i den optiska sökaren när man bländar ner. Det mörkret gör ju även en mattskiva med snittbild och mikroraster rätt oanvändbar och meningslös.
Nu hänger jag inte riktigt med i vad DMF och hur objektiv med elektronisk koppling har med OP:s fråga och mitt svar att göra, Laowa 105 T3,5 saknar elektronisk anslutning och vad jag minns saknar Canon 6D i vilket fall DMF-läge, som ju är specifikt för Minolta/Sony och Samsung.

Nu har OP:s kamera en OVF, då tycker jag personligen att det går snabbast och bäst att fokusera som jag beskrev det i läget "Fotograferandet då, vid handhållet och lite bråttom", det är så jag använder mina M42:eek:r på kamaror med OVF, sedan börjar jag fundera på om kameran ens har fokus peaking, vad jag minns från att jag snabbtestade en har den väl "bara" fokusförtorning?

Lite, eller ganska mycket, OT.
Mina E-mountkamror (Nex-5. Nex-5t och A6300) har tre lägen för fokus peaking, låg medel och hög samt möjlighet att byta färg mellan rött, gult och vitt. Det skiljer i känslighet mellan Nex-5:eek:rna och A6300, låg på A6300 motsvarar ungefär medel på 5:eek:rna och reagerar alltså mycket mer på kontraster, emellanåt, i vissa lägen störande mycket även vid fokusförstorning.
Jag har valt att lägga på C2/radera-knappen eftersom jag ofta använder manuella M42- och SR-objektiv på dem samt A-mount med en "dum" adapter som låter mig blända upp/ner utan elektronisk koppling till huset.

On Topic igen.
Aksello, det objektivet har jag aldrig stött på, det verkar ganska intressant nu när jag tittat lite på bilder tagna med det, hur tycker du att det känns i användning?
 
Nu hänger jag inte riktigt med i vad DMF och hur objektiv med elektronisk koppling har med OP:s fråga och mitt svar att göra, Laowa 105 T3,5 saknar elektronisk anslutning och vad jag minns saknar Canon 6D i vilket fall DMF-läge, som ju är specifikt för Minolta/Sony och Samsung.

Nu har OP:s kamera en OVF, då tycker jag personligen att det går snabbast och bäst att fokusera som jag beskrev det i läget "Fotograferandet då, vid handhållet och lite bråttom", det är så jag använder mina M42:eek:r på kamaror med OVF, sedan börjar jag fundera på om kameran ens har fokus peaking, vad jag minns från att jag snabbtestade en har den väl "bara" fokusförtorning?

Lite, eller ganska mycket, OT.
Mina E-mountkamror (Nex-5. Nex-5t och A6300) har tre lägen för fokus peaking, låg medel och hög samt möjlighet att byta färg mellan rött, gult och vitt. Det skiljer i känslighet mellan Nex-5:eek:rna och A6300, låg på A6300 motsvarar ungefär medel på 5:eek:rna och reagerar alltså mycket mer på kontraster, emellanåt, i vissa lägen störande mycket även vid fokusförstorning.
Jag har valt att lägga på C2/radera-knappen eftersom jag ofta använder manuella M42- och SR-objektiv på dem samt A-mount med en "dum" adapter som låter mig blända upp/ner utan elektronisk koppling till huset.

On Topic igen.
Aksello, det objektivet har jag aldrig stött på, det verkar ganska intressant nu när jag tittat lite på bilder tagna med det, hur tycker du att det känns i användning?

Om man har Canon-grejor så finns ju möjligheten att skaffa spegellösa hus med där med och då kan man väl även som Canon-fotograf få liknande möjligheter som de andra spegellösa plattformarna haft länge. Just optiska sökare kan ju vara en utmaning just med MF då nedbländning helt enkelt gör det svårt att se i sökare samma fotografer är vana vid att kamerorna mäter med helt öppna objektiv. Värst var det med APS-C -kamerorna som ju hade mer dunkla sökare än FF-modellerna. De var inget vidare med manuella objektiv.

En del plattformar har Direct manual fokus (eller motsvarande) med AF-objektiv och det har en del fotografer, som jag själv tidigare tyckt varit är en fin tillgång ibland men jag tror att det är avtagande nytta med den tekniken, då de moderna spegellösa numera är så ruggigt träffsäkra att man sällan eller aldrig behöver ens tänka på att korrigera manuellt efteråt.

Skillnaden mot de DSLR:er och SLT-kameror med fasta speglar jag hade tidigare är ju att dessa har tre strålgångar som alla måste vara i synk för att ett sånt system ska fungera korrekt. Ibland är de faktiskt inte det.

Ytterligare en felkälla till felaktig fokus med dessa typer av hus är också att dessa till skillnad (åtminstone mot Fuji och Sony) mäter fokus med fullt öppna AF-objektiv. Då kan det också bli fokusfel om fokus ändrar sig när systemet bländar ned vid tagning.
 
Nu hänger jag inte riktigt med i vad DMF och hur objektiv med elektronisk koppling har med OP:s fråga och mitt svar att göra, Laowa 105 T3,5 saknar elektronisk anslutning och vad jag minns saknar Canon 6D i vilket fall DMF-läge, som ju är specifikt för Minolta/Sony och Samsung.

Nu har OP:s kamera en OVF, då tycker jag personligen att det går snabbast och bäst att fokusera som jag beskrev det i läget "Fotograferandet då, vid handhållet och lite bråttom", det är så jag använder mina M42:eek:r på kamaror med OVF, sedan börjar jag fundera på om kameran ens har fokus peaking, vad jag minns från att jag snabbtestade en har den väl "bara" fokusförtorning?

Lite, eller ganska mycket, OT.
Mina E-mountkamror (Nex-5. Nex-5t och A6300) har tre lägen för fokus peaking, låg medel och hög samt möjlighet att byta färg mellan rött, gult och vitt. Det skiljer i känslighet mellan Nex-5:eek:rna och A6300, låg på A6300 motsvarar ungefär medel på 5:eek:rna och reagerar alltså mycket mer på kontraster, emellanåt, i vissa lägen störande mycket även vid fokusförstorning.
Jag har valt att lägga på C2/radera-knappen eftersom jag ofta använder manuella M42- och SR-objektiv på dem samt A-mount med en "dum" adapter som låter mig blända upp/ner utan elektronisk koppling till huset.

On Topic igen.
Aksello, det objektivet har jag aldrig stött på, det verkar ganska intressant nu när jag tittat lite på bilder tagna med det, hur tycker du att det känns i användning?

Hej. Objektivet har en elektronisk koppling som i princip ser ut som andra kopplingar med kopparbrickor. Men den registrerar inte när jag ändrar bländare, däremot blinkar det eller låter, beroende på användarens inställning, när kamerahuset anser att motivet är skarpt, på den fokuspunkt som jag har valt.
Jag gillar linsen, tyngden, möjligheten att även använda nd-filter osv, men jag insåg efter midsommarfirandet hur många fina motiv som blev oskarpa pga att jag inte hinner sätta skärpan eller att jag, trots att det "blinkar" i mina fokuspunkter, inte får så många användbara bilder.
Dom som dock är skarpa är superfina. Det är mitt dilemma, jag kommer fortsätta att göra t.ex. timelapse och liknande med linsen, dock inte försöka fotografera människor.
 
Som svar till TS. Jag brukar vrida avståndsringen tills det ser skarpt ut i sökaren. I 80% av fallen blir det bra. ;)
 
Som svar till TS. Jag brukar vrida avståndsringen tills det ser skarpt ut i sökaren. I 80% av fallen blir det bra. ;)

Är det verkligen en 100mm lins med bländare 2,8 som du fotar med då? Är det människor du fotar?
Jag kan säkert hitta saker som är skarpa i bilderna, men jag vill ju att skärpan ska sitta på ögat.
 
Något som man kanske inte tänker på, iaf inte jag, är att hur mycket lättare det är att sätta skärpa med ett objektiv med stor öppning. Innan jag köpte mitt manuella 135/2 så trodde jag det skulle vara omöjligt att sätta skärpan manuellt med det för jag lyckats inte med mina andra AF objektiv, men pga den extra ofokus det är när man inte är precis i fokus så fungerar hela objektivet som en mattskiva, det är egentligen ingen tvekan om var fokus ska ligga. Har faktiskt också lyckats sätta fokus på flygande humlor i f/2, vilket kan vara svårt för ett AF objektiv att hinna med
 
På både min fuji och min panasonic så trycker jag på ett av hjulen så kommer en förstoring/ inzoomad bild upp på displayen/sökaren. Funkar utmärkt med alla manuella objektiv. Går ganska hyffsat att fokusera utan detta med Fujin då det är som om fokusplanet i sökaren "vibrerar" där fokus ligger.
 
Var ute nu på morgonen och tog en del bilder i trädgården, alla med Samyang 135/2 på största öppning

 
Hej. Objektivet har en elektronisk koppling som i princip ser ut som andra kopplingar med kopparbrickor. Men den registrerar inte när jag ändrar bländare, däremot blinkar det eller låter, beroende på användarens inställning, när kamerahuset anser att motivet är skarpt, på den fokuspunkt som jag har valt.
Jag gillar linsen, tyngden, möjligheten att även använda nd-filter osv, men jag insåg efter midsommarfirandet hur många fina motiv som blev oskarpa pga att jag inte hinner sätta skärpan eller att jag, trots att det "blinkar" i mina fokuspunkter, inte får så många användbara bilder.
Dom som dock är skarpa är superfina. Det är mitt dilemma, jag kommer fortsätta att göra t.ex. timelapse och liknande med linsen, dock inte försöka fotografera människor.
Hej. Objektivet har en elektronisk koppling som i princip ser ut som andra kopplingar med kopparbrickor. Men den registrerar inte när jag ändrar bländare, däremot blinkar det eller låter, beroende på användarens inställning, när kamerahuset anser att motivet är skarpt, på den fokuspunkt som jag har valt.
Jag gillar linsen, tyngden, möjligheten att även använda nd-filter osv, men jag insåg efter midsommarfirandet hur många fina motiv som blev oskarpa pga att jag inte hinner sätta skärpan eller att jag, trots att det "blinkar" i mina fokuspunkter, inte får så många användbara bilder.
Dom som dock är skarpa är superfina. Det är mitt dilemma, jag kommer fortsätta att göra t.ex. timelapse och liknande med linsen, dock inte försöka fotografera människor.
Ah oki missade att det hade elektronisk koppling, det syntes inte på bilderna jag såg på bajonetten och jag tittade mest på bilder tagna med objektivet :)

Att fotografera med manuella objektiv kräver ungefär en del övning, tre till fyra delar tålamod och två delar mindre vackra ord när en bild blivit missad, men en dag kommer du att upptäcka att fokus oftast sitter rätt, utan att du ens tänkt så mycket på det när du tagit bilden.
 
DMF är väl Sony-språk för det som Canon kallar Full Time Manual Focus?
Mer eller mindre vad jag minns, Sonys DMF kopplar från AF till MF när kameran anser att fokus är nådd oavsett objektiv.
Canon om jag nu inte minns helt fel, begränsar väl FTM-funktionen till objektiv med USM av ringtyp och något enstaka med micro.

Det är några år sedan jag satt med Canon men jag vet att då fungerade det inte med alla objektiv.
 
Ja, det krävs förstås en AF-motor som tål att man kämpar emot den, men det gäller väl även för Sony? DMF fungerar väl inte med objektiv som har skruv-AF, t.ex.?

Hursomhelst är DMF och Canons motsvarighet lite off-topic eftersom det bara är relevant för AF-objektiv.
 
Ja, det krävs förstås en AF-motor som tål att man kämpar emot den, men det gäller väl även för Sony? DMF fungerar väl inte med objektiv som har skruv-AF, t.ex.?

Hursomhelst är DMF och Canons motsvarighet lite off-topic eftersom det bara är relevant för AF-objektiv.
Nej Minolta/Sonys DMF kopplar bort den inbyggda fokusmotorn i huset så att även skruv-AF objektiv fungerar på samma sätt som SSM/SAM-objektiv med DMF.
 
Ja, det krävs förstås en AF-motor som tål att man kämpar emot den, men det gäller väl även för Sony? DMF fungerar väl inte med objektiv som har skruv-AF, t.ex.?

Hursomhelst är DMF och Canons motsvarighet lite off-topic eftersom det bara är relevant för AF-objektiv.

Jo Sony DMF funkar på gamla skruvdrivna A-mount också. I A-mounthusen fanns en koppling som kopplade ur fokusmotorn när fokus nåtts av AF. Det funkar på spegelösa också om man sätter dessa skruvdrivna objektiv på adapter LA-EA2 eller 4 men till priset att man tappar den vanliga AF:en i en A7:a när den blir konverterad till en 10 år gammal A77 genom adaptern.

Idag är det smartare att köra DMF i A7:eek:r med gamla objektiv som har inbyggd fokusmotor tillsammans med LA-EA3 adaptern istället. Då används fokuspunkterna på huvudsensorn som med vilket E-mountobjektiv som helst. Nackdelen är att kompatibiliteten med skruvdrivna objektiv tappas helt. Med LA-EA3 kan många fina A-mountobjektiv från både Sony och Sigma användas med full A7 AF-funktionalitet. Dock finns en del Sigma som inte är kompatibla med DMF p.g.a. begränsningar i Sigmas fokusmotorer.
 
Mattskivor med hög precision blir mörkare. Därför har man i regel andra typer i spegelreflexer avsedda för AF-objektiv. Då blir sökaren trevligare att se i och fokuserar med den gör man ändå inte.
Därför kan vanliga mattskivor ofta inte återge fokus noggrannare än motsvarande skärpedjupet vid f/4 eller så.
Vissa spegelreflexer tillåter enkelt byte av mattskiva. På andra är det ett vetkstadsjobb.
Här är ett klart fall där spegellöst ger samma möjligheter vid normal fotografering som de äldre kamerorna bara kan göra med liveview.

De flesta av Canons objektiv tillåter att man fokuserar manuellt utan att först koppla över till MF. Men ställer man om till MF hindrar man kameran från att försöka fokusera på egen hand.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar