Annons

Använda UV-filter eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonsson_P

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har 300:- presentkort på Expert och pratade med personalen där, dem rådde mig att köpa ett UV-filter för strax över 500:-.

Dem erkände att UV-filter för 100-lappen helt klart försämrar bilden. Men ett bra märke gör rätt för sig och bilden blir inte sämre då och halva anledningen till att ha ett filter är för att skydda linsen!


Så, vad tycker ni här på fotosidan? UV-filter eller inte?
 
Senast ändrad:
I havsbandet, öknen och på motocrossbanan - möjligen.

Annars - nej.

Alla filter försämrar bildkvaliteten i någon mån, mer eller mindre, men grovt sett är dyrare filter "bättre" än billiga. Ett filter som går sönder av en smäll/stenskott/slag/etc riskerar i sig att repa frontlinsen och den kostar lika mycket att byta oavsett om det bara är en repa eller en kross-skada.

(Och innan någon påpekar det, jo, jag vet att det finns objektiv där ett skyddsfilter finns med i den optiska konstruktionen men det handlar om ett fåtal superteleobjektiv, inte några normalzoomar).
 
Jag har fått för mig att moderna kameror har egna UV-filter, och att den enda kvarvarande funktionen hos ett UV-filter då är att vara mekaniskt skydd.
Och visst finns fall då det inte hjälper, men i snittfallet lär det ur en ren skyddssynpunkt vara bättre att ha ett UV-filter än att inte ha det. Om det är värt eventuellt försämrad bildkvalitet och förstås priset, det är en annan sak.
 
Om det är ett billigt objektiv kanske det inte är värt att köpa dyrare filter, dvs bättre att inte använda något filter alls...
 
Skit i det, skaffa ett motljusskydd till objektivet om du inte har det, skyddar bättre, är billigare och förbättrar bildkvaliteten istället för att försämra. Lägg pengarna på ett filter som faktiskt har en betydande funktion, t.ex ND-filter eller pol-filter.

Jag hade köpt ett minnsekort, det kan man inte få för många av, eller kanske en väska :)
 
Hejsan!

Jag har 300:- presentkort på Expert och pratade med personalen där, dem rådde mig att köpa ett UV-filter för strax över 500:-.

Dem erkände att UV-filter för 100-lappen helt klart försämrar bilden. Men ett bra märke gör rätt för sig och bilden blir inte sämre då och halva anledningen till att ha ett filter är för att skydda linsen!


Så, vad tycker ni här på fotosidan? UV-filter eller inte?

Om det är för enbart skydda, gör som redan skrivits. Köp ett Motljusskydd!! Och ha som regel att alltid sätta på objektivskyddet när du inte använder kameran!
Så köp ett Motljusskydd för presenkortet, och säg till personalen på Expert att du vill ta bra bilder och samtidigt skydda.
Sen kan du även fråga om dom har rökt nått man inte ska, eftersom som dom rekommenderar ett filter som skydd.
 
Så, vad tycker ni här på fotosidan? UV-filter eller inte?

Det är närmast en filosofisk fråga, som ofta diskuteras i evighetslånga, måttligt konstruktiva trådar.

I grunden handlar det om hur man ser på sin kamera: är det en ögonsten som man putsar och gullar med, eller ett arbetsredskap?

Personligen vill jag kunna använda min utrustning utan att tänka speciellt mycket på att vara rädd om den. Blir objektivets front dammig, våt eller full av fingeravtryck (vilket ett motljusskydd inte förhindrar) torkar jag av med det som är närmast till hands, t ex ett någorlunda rent hörn på min tröja. Den behandlingen vill jag inte utsätta frontlinsen för; därför har jag uv-filter som är enkla och relativt billiga att ersätta när de blir alltför repiga.

Detta sagt tycker jag att du ska skaffa motljusskydd före uv-filter, om pengarna bara räcker till det ena. (Å andra sidan kan man hitta utmärkta motljusskydd för ett par tior på Ebay. Filter bör man nog lägga lite mer pengar på.)
 
Hejsan!

Jag har 300:- presentkort på Expert


Så, vad tycker ni här på fotosidan?

Hittar du inget annat användbart på expert? Vattenkokare eller dylikt?

Kvalitetsfilter, om de finns där, brukar vara onödigt dyra i butik.

Frågeställningen filter eller ej finns redan utredd i åtskilliga andra (långa) trådar med personligt tyckande.
 
En sak verkar iallafall alla vara överens om, UV-filter behövs inte för UV-skyddets skull när det gäller digitalkameror.
 
Jag resonerar som Erland, hellre putsar jag på en dyr UV filter (ca 700:- (?) för 77 mm) än på en frontlins. Köper dock inga fotogrejer på Expert.
 
Köpte alltid UV-filter (dyrare varianten) innan. Numera så har jag dom enbart på när jag är på smutsiga ställen, ex strand, dammiga ställen som lantbruk odyl.
Nu när jag ska på semester och jag kommer ta med systemkaeran på stranden och poolen så kommer filter vara på.

UV.filter ger även överstrålning vi långa exponeringar som ex på natten.

/Stefan
 
Jag resonerar som Erland, hellre putsar jag på en dyr UV filter (ca 700:- (?) för 77 mm) än på en frontlins. Köper dock inga fotogrejer på Expert.

Detta är en diskussion som dyker upp hela tiden.

Jag putsar på min frontlins, när det behövs. Bomullsskjorta/T-shirt etc om det är bråttom annars med putsduk/putspapper plus rengöringsvätska som alltid ligger i väskan. Jag vill ha mina grejer ordentligt rena eftersom jag ibland fotar motljus och inte gillar kontrastförsämringen man får pga skräp. Eller UV-filtren själva som ju försämrar motljusprestandan. Filter ger f ö tre ytor som ska vara helt rena istället för en men sitter de på jämt eller om man inte fotar motljus spelar det kanske ingen roll.

Jag har aldrig putsat sönder eller repat en frontlins, utom den gången jag tappade objektivet. Då hade jag UV som sprack och filtret repade frontlinsen. Ett motljusskydd hade räddat mig den gången. Skyddar också utmärkt mot fingeravtryck.

Rent ekonomiskt är UV-filtren ofördelaktiga. Köper man så dyra att de knappt försämrar bilden har man ju tagit en kostnad i närheten av en hemförsäkringskostnad, eller halva priset av vad en ny frontlins kostar. Och det utan att man ens haft någon skada. Får du en skada köper du förstås nytt filter och då ligger du ändå back.
 
Har ett billigt UV-filter och då man använder något längre brännvidd och har med i bilden något överexponerat föremål som en måne, då får man med två månar. Ljuset reflekteras mot UV-skyddet fram och åter i objektivet och i värsta fall uppstår spökbilder eller oftast bara ett ljusare dis över hela bilden. Ett kuperat filter istället för det flata hjälper upp situationen något. Är det möjligt att vara normalt försiktig är det bäst att inte alls använda filter. I fotoväskan skall det naturligtvis finnas verktyg för rengöring av objektivet. Sådana saker, som inte repar glaset eller belägger glaset med flottränder.
 
nej om du inte fotar motorcross eller liknande, bästa sättet att skydda optiken är att sätta på objektiv locket när man lägger tillbaks den i väskan o inte ha lösa vassa föremål skramlande i den. Däremot så är butiken tacksam för alla amatörer som är rädd om objektiven för dom har bra marginal på uv filtren ;-)
 
Så, för att sammanfatta lite kort vad som har sagts i tråden såhär långt:

UV-filter är för dem flesta ingenting man använder såvida man inte är på t.ex. stranden eller andra "skitiga" ställen. Ska man ha det som skydd bör man istället köpa ett motljusskydd som faktiskt skyddar och förbättrar bilden, istället för att försämra.


Så, jag antar att det inte blir något UV-filter, utan att man försöker vara normalt försiktig istället och lägger pengarna på ett minneskort eller liknande.


En sista fråga: det var ingen som nämnde något om att UV-filtret skyddar mot UV-strålar. Man kan filma/ta kort mot solen utan fara även om man inte har ett UV-filter? Eller?


Tack för all hjälp hittils, har aldrig tidigare varit på ett forum där det finns så mycket hjälpsamma människor!
 
Jag har lagt av med uv-filter helt. Motljusskydd på t.o.m. i väskan (utom på långa tele) och ett par rena microdukar i väskan funkar fint för mig.
 
Uvfilter på, utom när miljön är löjligt kontrollerad.
"Rengjort" sönder flera filter när jag torkat bort skit.
Eventuell, och det är verkligen eventuell, försämring med ett filter är betydligt mindre än försämringen av repor på objektivet.

För dom pengarna hade jag köpt ett polfilter istället, dom drar ner kvaliteten så mycket att det inte gör så mycket att man inte köper dyra, och sommaren är här :)
 
Så, för att sammanfatta ,,,

En sista fråga: det var ingen som nämnde något om att UV-filtret skyddar mot UV-strålar. Man kan filma/ta kort mot solen utan fara även om man inte har ett UV-filter? Eller?

...

Ja UV-filter filtrerar bort ultraviolett ljus. Det är liksom det som är grejen, från början. Men om du har digitalkamera så behöver du inte filtrera UV-ljuset. Det är bara om du har en analog kamera som du behöver det.

Petter ...
 
Om man funderar lite, jag brukar putsa mina glasögon varje dag. De är av plast med nån sorts antireflexbehandling. Glasögonen brukar klara putsningen ganska bra om jag får säga det själv. Då gnor jag flera gånger om dagen med både servetter och tröjan, vilket optikern nästan fick hjärnblödning av när han fick höra det. Jag skulle tro att frontglaset på optik är rätt tålig, bra mycket tåligare än glasögon. Även när jag köpt gammal dö-skitig optik på borden i loppmarknader för nån femtiolapp, så har de varit förvånansvärt fina i glasen när man fått tvätta av det värsta. Ändå drog försäljaren av frontglaset med tummen innan han räckte över objektivet, och optiken har säkert legat i nån verktyslåda och skramlat i åratal. Mycket av ytbehandlingarna av glas är bra mycket hårdare än glaset i sig, skulle jag tro.

Jag har hamrat sönder projektorer och en en del objektiv för att få ut linselementen att experimentera med, tex använda linserna till nån sorts hålkamera med lins. Iaktagelsen är att det är bra svårt att hamra sönder en lins. Det är inte fönsterglas direkt. Mest sönder går det om man hamrar på sidan så metallen klämmer sönder linselementen från sidan. Om man lyckas klappa till på frontglaset tvivlar jag på att den största faran är att linsen går sönder utan att man flyttar på alla elementen och chassit blir vint. Sen är nog det objektivet bra svårt att fota med även om det inte syns nått. Det är rätt gott om massa motorer, ringar, fjädrar och jag vet inte vad, som antagligen går sönder, hoppar ur läge etc innan glasen går sönder. Om man gämför med min framruta på bilen, så får den utstå småstenar som kommer farande som projektiler. I bland håller det, ibland inte. Frågan är om en lins håller bättre än bilrutan. Jag vet inte.

Jag tror (men jag vet inte) att en glasskiva mer eller mindre gör varken mer eller mindre nytta. Men, min erfarenhet är att en extra frontglas är ytterliger två ytor som är skitiga, sänker kontrasten eller ännu värre, ger spökbilder på ljuskällor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.