Om man funderar lite, jag brukar putsa mina glasögon varje dag. De är av plast med nån sorts antireflexbehandling. Glasögonen brukar klara putsningen ganska bra om jag får säga det själv. Då gnor jag flera gånger om dagen med både servetter och tröjan, vilket optikern nästan fick hjärnblödning av när han fick höra det. Jag skulle tro att frontglaset på optik är rätt tålig, bra mycket tåligare än glasögon. Även när jag köpt gammal dö-skitig optik på borden i loppmarknader för nån femtiolapp, så har de varit förvånansvärt fina i glasen när man fått tvätta av det värsta. Ändå drog försäljaren av frontglaset med tummen innan han räckte över objektivet, och optiken har säkert legat i nån verktyslåda och skramlat i åratal. Mycket av ytbehandlingarna av glas är bra mycket hårdare än glaset i sig, skulle jag tro.
Jag har hamrat sönder projektorer och en en del objektiv för att få ut linselementen att experimentera med, tex använda linserna till nån sorts hålkamera med lins. Iaktagelsen är att det är bra svårt att hamra sönder en lins. Det är inte fönsterglas direkt. Mest sönder går det om man hamrar på sidan så metallen klämmer sönder linselementen från sidan. Om man lyckas klappa till på frontglaset tvivlar jag på att den största faran är att linsen går sönder utan att man flyttar på alla elementen och chassit blir vint. Sen är nog det objektivet bra svårt att fota med även om det inte syns nått. Det är rätt gott om massa motorer, ringar, fjädrar och jag vet inte vad, som antagligen går sönder, hoppar ur läge etc innan glasen går sönder. Om man gämför med min framruta på bilen, så får den utstå småstenar som kommer farande som projektiler. I bland håller det, ibland inte. Frågan är om en lins håller bättre än bilrutan. Jag vet inte.
Jag tror (men jag vet inte) att en glasskiva mer eller mindre gör varken mer eller mindre nytta. Men, min erfarenhet är att en extra frontglas är ytterliger två ytor som är skitiga, sänker kontrasten eller ännu värre, ger spökbilder på ljuskällor.