Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

använda objektiv till analog kamera på den digitala

Produkter
(logga in för att koppla)

everyday

Medlem
Hej! Har en analog Minolta systemkamera med tre olika objektiv. Nu funderar vi på att köpa ny digitalkamera. För att objektiven ska passa måste det bli en Sony vad jag förstår. Frågan är om det funkar att använda dessa objektiv till en digital kamera eller inte..? Vad är isåfall problemet? Fördelar? Väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta! Mvh/Margita

Du kan använda nästan alla objektiv
som är gjorde för Minoltas AF-fattning,
dock strular vissa Sigmaobjektiv, speciellt de äldre, från 85-89.
---
du behöverej köpa en Sony heller, det går bra att köpa en begagnat Minolta 5d eller 7D också, mycket bra kameror båda två och numera säljs dom till fyndpriser på beg-marknaden. ofta med ett eller två objektiv "på köpet".

Dock kommer du att uppleva det som om brännvidden vore längre än den var pâ din gamla kamera, detta beror pâ att sensorn är mindre än filmens bildyta.
Alltsâ används bara en del av objektivets bildcirkel.

Detta ger dig endast problem pâ vidvinkelsidan, men oftast följer det med ett 18-70mm objektiv anpassat för de digitala husen och detta hjälper upp vidvinkelsidan lite.
Detta objektiv har inget igentligt värde i sig, men ger hyfsad bildkvalitet, men du ska inte betal mer än ett par hundringar för det.

Tack så mkt Gunnar! Det var väldigt bra info för mig som är halvtaskig på det där med tekniken. Då slipper jag undra varför jag inte får till det med vidvinklandet...!
Några förslag på en bra Sonykamera? Gärna kombinationen "går-att-ta-snabba-familjealbumskort-med" och "gör-egna-inställningar-för-bättre-bilder-med". Är villig att lära mig mycket men gillar när handgreeppen är förhållandevis enkla och snabba.
Mvh/Margita

Vad fâr det kosta?
Nya Sony A700 är nog en fin kamera men kostar initialt ca 15000:-
En A100 är oxâ bra och ligger väl en bit över 6000:- tror jag.

En begagnad Konica/Minolta D5D borde inte kosta mer än max 4000:- inkl 18-70mm.
Hittar du en K/M D7D till rimligt pris sâ fâr du en toppenkamera.Men dessa är tyvärr oftast lite väl dyra.

Någonstans runt 10.000 kanske man "måste" lägga på en ny kamera om den ska vara så bra som efterfrågas...?
Läste lite om Sony A100 här på Fs och ett stort minus verkar vara att den låter mkt vilket inte är så lyckat om man är i skogen och vill fånga vilda djur på bild...
Vet inte om det är "samma lika" med A700, finns inga kommentarer om den ännu.
Någon som vet?
Mvh/Margita

Sony A700 låter betydligt mindre än vad A100 gör. Detta är en av alla de saker som Sony har jobbat med. Det förefaller som att spegeln i A700:an bromsas upp av en liten motor, så att den inte smäller i så hårt som den gör i A100:an.

Om det blir för mycket pengar med en Sony A700, så får du en högklassig kamera för knappt halva detta pris ifall du köper en beggad Konica Minolta Dynax 7D. Kan vara vettigt att börja i den ändan.

everyday skrev:
Någonstans runt 10.000 kanske man "måste" lägga på en ny kamera om den ska vara så bra som efterfrågas...?
Läste lite om Sony A100 här på Fs och ett stort minus verkar vara att den låter mkt vilket inte är så lyckat om man är i skogen och vill fånga vilda djur på bild...
Vet inte om det är "samma lika" med A700, finns inga kommentarer om den ännu.
Någon som vet?
Mvh/Margita

Om 10 000 är smärtgränsen så får du ju en A100 med en del tillbehör (minneskort, extern blixt t ex).

Jag är väldigt nöjd med min A100, förutom att det är för mycket brus på höga ISO-tal... Ljudet har jag inte stört mig på, men jag har ju inte försökt fånga vilda lodjur på bild heller... :)

everyday skrev:
Är villig att lära mig mycket men gillar när handgreeppen är förhållandevis enkla och snabba.
Mvh/Margita

Kom bara på att jag ville lägga till en sak här: Just enkla handgrepp tycker jag är en stor fördel med A100, där verkar den rent av bättre än sin dyrare storebror A700, med sina två rattar där du snabbt kan göra allt från manuella fininställningar till automatiska inställningar och motivprogram för dina "snabba-familjealbumskort".

Vad gäller kvalitén överlag är väl dock A700 tveklöst bättre, men så kostar den därefter också.

Tack Johan för all info! Jag funderar lite på också hur fort en digitalkamera blir "omodern"? Och hur är andrahandsvärdet? Ska man upp på summor kring 15 000 måste man kunna ha kameran länge, eller måste det va bra värd på den som beg.
Det är ju svårt att veta vad som är "acceptabel" ljudnivå, men det måste man ju kunna få lyssna på när man köper den...
Mvh/Margita

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto