Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Använda gamla objektiv från min analoga på nya D80:n

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett påstående från mitt håll var det!
Jag syftade alltså på det här: "Och vad har närgräns med Macro att göra?"

Men hur räknar man ut avbildningsskalan med hjälp utav närgräns & brännvidd då? Någon speciell formel?
Antagligen, men den kan jag inte. Jag tänkte bara påtala att närgränsen är relevant för avbildningsskalan;-)
Annars brukar också maximal avbildningsskala anges i objektivets specifikationer.
 
gud va mycket beef det blir hela tiden på fotosidan nuförtiden. Grattis till 18-200 ScillaKicki!

OT: Vore skoj träffa dig Martin "makten" nångång i verkligheten. Du verkar kunna din sak.
 
Ett påstående från mitt håll var det!
Men hur räknar man ut avbildningsskalan med hjälp utav närgräns & brännvidd då? Någon speciell formel?
Den gamla vanliga linsformeln kan ju användas:
1/f = 1/a + 1/b

f = objektivets brännvidd
a = avstånd mellan objekt och objektivs mittplan
b = avstånd mellan objektivets mittplan och bildplanet

Avbildningsskalan = a/b


Avståndet (inklusive närgränsen förstås), mättes i äldre tider ofta från objektivets mittplan. Således = a.

Numera mäts avståndet så gott som alltid från film eller sensorplan och till objekt. Således = a + b.
Detta blir ju inte särskilt meningsfullt för makroobjektiv (där avståndet a + b blir i stort sett detsamma för alla avstånd mellan avbildningsskala 1:2 till 2:1. Då vore det ju mycket bättre att gradera avståndsskalan enligt den äldre metoden, men de flesta av dagens makroobjektiv börjar med graderingen a + b för långa och normala avstånd, och går sedan över till att ange a:b (avbildningsskalan) vid korta avstånd.


Förutsättningar:
Linsformeln gäller för tunna linser.

Förutsätter också att objektivets brännvidd förblir konstant genom hela fokusområden. Därför får man se upp med att det inte är ovanligt att moderna objektiv konstrueras så att dess brännvidd minskas när man ställer in på nära håll, eftersom detta minskar problemet med att uppnå en kort närgräns, och man kommer undan med en kortare (och därmed betydligt billigare) snäckgång (praktiskt taget alla moderna makroobjektiv med brännvidd över cirka 60 mm är konstruerade på detta sätt).


Hoppas att ingen blir förskräckt nu... :)

Den gamla linsformeln bör ju kunna räknas höra till den fotografiska allmänbildningen. Den är också mycket praktisk i en del fall, som t.ex. ifall man vill kombinera flera närbildslinser e.d. Fast ifall man nöjer sig med att objektivet alltid är inställt på oändligt, så räcker det i det fallet med att man känner till att dioptri = 1/brännvidden i meter. Ifall det t.ex. står 4 dioptrier på försättslinsen, så har den 25 cm brännvidd.
 
Senast ändrad:
Vilket rekommenderar ni då? Som jag skrev förut så fotar jag mest min barn, porträtt, närbilder på växter och småkryp och fina vyer/utsikter, dock inte fåglar på en halvmils avstånd mm..
En bra precision av exempel för att välja optik.

Det finns i princip 2 vägar att gå.
1 Man vill byta optik så sällan som bara är möjligt.
2 Man byter efter den bild man vill ta.

OBS att i båda fallen så måste man ibland använda det som sitter på vare sig man vill eller inte.

Om man väljer 1 så är Kickis förslag på en superzoom, 18-200, en vettig väg.

2 är lite mer tricksigt för det ger så många fler val.

Extremen 3 innebär att du håller dig bara till fasta ljusstarka optiker.

Extremen 4 tre stycken billiga zoomar.

Extremen 5 tre styckern dyra zoomar.

I princip så börjar ALLA fotografer i 4, på ngt sätt med en kitoptik, precis som du.

När jag började fotografera så visste jag att jag en dag skulle äga 2,8-zoomar. Och utifrån det så gjorde jag mina val.

Mitt råd är ett begagnat Nikon 80-200/2,8 AFS. Du kommer aldrig ångra det köpet. har du en vän som fotat ett tag så hjälper dem dig säkert i begagnatvärlden.
Räcker inte plånboken så finns 55-200 eller 70-300, VR är nog allt ett vettigt önskemål pga de inte släpper in så mycket ljus.

Är nu just macro ett önskemål, så leta efter ett beg Tamron 90 macro, eller nytt. Tror inte att du skulle ångra det heller. Och kanske räcker 90 mm för att släcka den första törsten efter ett längre tele?

I slutändan så hamnar nog alla som är lite intresserade av fotografi i en slags mix av 3, 4 och 5 på ngt sätt.
 
Senast ändrad:
Hej!
Jag köpte begagnat ett Nikon 18-200mm med VR (bildstabilisator) och ett Tamron 90 mm Makro 1:1 för ett par månader sen till min likadeles nyinköpta Nikon D80.

Min erfarehet så här långt är att Nikonzoomen är jättebra att ta med sig som allround. Med så stort brännvidsomfång är det mkt användbart när du i samma fotosituation vill ha närbilder men också vidvinkelbilder. I trånga utrymmen tillåter objektivet att du får med "mycket", man behöver inte ta de där extra stegen bakåt som heller inte går. Mycket värt! Något dålig skärpa vid 200mm uppvisar mitt ex. Mycket vanligt med zoomkrypning på detta objektiv, dvs när objektivet hålls neråt börjar det röra sig neråt av sin egen tyngd och omvänt när du riktar det uppåt.

Tamronen rekommenderar jag å det varmaste!!! Jisses vilka skarpa makrobilder du kan ta.Du får otroligt mycket kvalitet för pengarna. Man ser detaljer som man aldrig sett förut på t ex växter. Porträttbilderna blir också suveräna. Med andra ord, KÖP ETT!!!!!!!!!!

(Givetvis finns det bättre objektiv än 18-200mm, men om man inte har så mycket pengar så tycker jag att det är värdefullt att beakta att det rymms många fotosituationer inom dessa brännvidder och du behöver bara släpa runt på ett objektiv)

Vänliga hälsningar från amatören Kicki som älskar att ta bilder men fortfarande är urusel på det tekniska, men jag kämpar på. Ha det gott!

Tack för jättebra, enkelt förklarad info! Känner mig inte fullt lika "korkad" längre. Precis ett sånt här svar var vad jag sökte från början. Tack!
 
En bra precision av exempel för att välja optik.

Det finns i princip 2 vägar att gå.
1 Man vill byta optik så sällan som bara är möjligt.
2 Man byter efter den bild man vill ta.

OBS att i båda fallen så måste man ibland använda det som sitter på vare sig man vill eller inte.

Om man väljer 1 så är Kickis förslag på en superzoom, 18-200, en vettig väg.

2 är lite mer tricksigt för det ger så många fler val.

Extremen 3 innebär att du håller dig bara till fasta ljusstarka optiker.

Extremen 4 tre stycken billiga zoomar.

Extremen 5 tre styckern dyra zoomar.

I princip så börjar ALLA fotografer i 4, på ngt sätt med en kitoptik, precis som du.

När jag började fotografera så visste jag att jag en dag skulle äga 2,8-zoomar. Och utifrån det så gjorde jag mina val.

Mitt råd är ett begagnat Nikon 80-200/2,8 AFS. Du kommer aldrig ångra det köpet. har du en vän som fotat ett tag så hjälper dem dig säkert i begagnatvärlden.
Räcker inte plånboken så finns 55-200 eller 70-300, VR är nog allt ett vettigt önskemål pga de inte släpper in så mycket ljus.

Är nu just macro ett önskemål, så leta efter ett beg Tamron 90 macro, eller nytt. Tror inte att du skulle ångra det heller. Och kanske räcker 90 mm för att släcka den första törsten efter ett längre tele?

I slutändan så hamnar nog alla som är lite intresserade av fotografi i en slags mix av 3, 4 och 5 på ngt sätt.

Tack Erik, precis som Kicki så gav du mig ett enkelt svar, lätt att förstå även om man inte fattar ett dugg av teknik och matematiska grejer.

Har blivit lite klokare nu, vet ungefär vilket objektiv jag ska satsa på. Tänker hålla mig till 18-55 VR ett tag till sen byter jag när jag är helt säker på vilket jag vill ha. Tack igen!
 
Jag har hittat lite olika minolta md / mc adapters för nikon kameror på Ebay.
Dock så har de en lins som antagligen försämrar optiken du har monterad på kameran.

Jag köpte en sådan adapter bara för att jag inte ville göra mig av med min ljusstarka och skarpa Minolta MD 135 2,0 utan att först ha testat kombinationen Minolta Nikon.
Bilderna blir förvånansvärt skarpa men ger en del CA ute i kanterna. Jag rekommenderar inte denna kombination till normal fotografering för det blir en väldigt långsam hantering då man ska fokusera först på öppen bländare sedan blända ner och minnas hur många snäpp man skulle vrida bländarringen alternativt ta kameran från ögat och titta på bländarringen annars blir bilden felexponerad.

Till macro med mellanringar funkar det när man har tid att göra alla inställningar manuellt bl a måste man ju justera blixtstyrkan i menyn och pröva sig fram. Jag har funderingar på att borra ur linsen i adaptern för att se om skärpan kan bli ännu bättre och CA minska en del. Då fungerar adaptern enbart som mellanring.
 
Jag glömde bort att du hade en 18-55. Jag skulle i så fall satsa på tidigare nämnda Nikons 80-200. Ville ha ett sånt själv men de var för dyra. Kanske jag kan köpa ett i framtiden. Alla skriver så gott om det.

Jag önskar dig lycka till med dit fotande!
 
Macro

Hej!
Nu kanske några sätter kaffet i vrångstrupen.
Om du så billigt som möjligt vill kunna fota macro med dina gamla objektiv kan du skaffa ett till kamerahuslock till D80 och ett bakre objektivlock till de gamla objektiven.
Borra ett stort hål i båda.
Limma ihop utsidorna på dem så har du en adapter.
Närgränsen blir bättre men du kan inte fokusera till oändligt.
Kamerans automatik, autofokus m.m. funkar inte utan det är manuellt läge som gäller. En förutsättning är att objektivets bländare stannar i öppet läge och inte fjädrar ihop.

Hittills har jag bara provat att hålla pappas gamla objektiv mot mitt hus med hyfsat resultat, lite ströljus kommer in. Jag funderar på att sätta ihop två lock till adapter.

Kanske inte ett svar som du väntade dig men andra kanske vill prova också.

/Peter
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar