Annons

Antiskakfunktion

Produkter
(logga in för att koppla)

Gille Spie

Aktiv medlem
Är det någon nackdel att ha antiskakfunktionen inkopplad när den inte behövs?
Försökt hitta svar men misslyckats eller inte letat ordentligt.

Nej, inte vad jag har märkt iaf. Det finns ett ställe man inte ska ha antiskak på, det är när kameran står på ett stativ. (Jag kör alltid med antiskak, förutom på stativ då.)

Jag har haft min AS på sedan den 24e februari då jag köpte 7D förutom då jag har använt stativ.

man ska inte ha antiskak på när man kör längre exponeringar... det drar ström plus att det sägs att det blir mer osärpa då...
man kan ju stänga av antiskak när man kör med den interna blixten för att få 1/160 istället för 1/125...

Man behöver ju inte använda is på dagarna eller när ljuset räcker... Sen är det ingen höjdare i vidvinkel läge. Att fota rörliga objekt är inte heller att rekomendera i vidvinkel läge.
Det är erfarenheter jag fick när jag undra hur fan bilderna kunde bli så suddiga... Vågar nästan påstå att allt under 100 är is skapligt onödigt det är nog bätttre att ha ett ljus starkt objektiv istället.

JOLidman skrev:
Jag har haft min AS på sedan den 24e februari då jag köpte 7D förutom då jag har använt stativ.
Samma här, på sedan i Augusti förra året utom på stativ då...

Man sparar säkert lite ström med den avstängd men jag vill alltid ha den ikopplad, annars så glömmer jag den garanterat när jag bländar ned & tiderna blir långa.

//Larsa

Clubson skrev:
Vågar nästan påstå att allt under 100 är is skapligt onödigt det är nog bätttre att ha ett ljus starkt objektiv istället.
Om du menar allt under 100mm-objektiv så håller jag inte med. Det är mycket ofta jag använder vidvinkel & AS & om man dessutom har en ljusstark sådan på det så är det guld värt. Sen så får man självfallet ha koll på om motivet rör sig men det var en annan sak.

//Larsa

EDIT: Jo en sak till, vid panorering så ska AS stängas av.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar