Annons

Anti-Ansikts Autofokus?

Produkter
(logga in för att koppla)
perstromgren skrev:
Jag har inte fattat vitsen med att ställa om den till något annat manuellt.
Har nog nämnts tidigare men vid ex. porträttfoto på nära håll med kort skärpedjup så är det ofta en fördel att välja den punkt som ligger närmast det man vill ha skärpa på. Då slipper man komponera om så mycket vilket kan förflytta skärpeplanet.

Ett annat tillfälle är vid stativfoto då det ibland är enklare att byta punkt än att justera om kameran för att sedan komponera om.

Vid all annan fotografering så använder jag personligen dock enbart mittenpunkten.
 
perstromgren skrev:
Vad ska man ha dem till då? Om man väljer autofokuspunkt själv tar det väl lika lång tid som att låsa fokus mot en punkt och sedan välja nytt utsnitt?
Man kanske fotar nåt rörligt som inte ryms i bildytan om man placerar det man vill fokusera på i mitten. Typ djur springer från höger -> fokuspunkt i vänstra halvan av bilden där man vill ha ögonen. Eller springande människor när man vill ha fokuspunkten högt i sökaren.
 
Det är ju ett par stycken som nämnt att man kan använda de olika AF-punkterna för att komponera bilden korrekt. Jag vill dock minnas från min tid som analogfotograf att jag oftast hade objektet mitt under snittbilden i sökaren och tryckte av. Kompositionen fick man lösa i mörkrummet eller vid beskärningsmaskinen.

Jag har läst någonstans (rätta mig om jag läst fel) att analog fotofilm har ca 30 Mpixel om man ska göra en jämförelse med digitalkameror.

I ljuset av det så kan jag ju förstå om det är kritiskt att göra kompositionen så bra som möjligt i en digitalkamera. Annars är det väl bara lägga fokus i mitten och beskära i PS? Tänker jag helt galet?
 
Nej, det är väl rätt tänkt. Problemet med beskärning är att man tappar kvalitet snabbt, så det är bättre att slippa det. Många vill ju också "göra bilden färdig i kameran", det är en sport i sig att få det så rätt som möjligt från början, och det blir mindre arbete vid datorn istället för bakom kameran.

Jag har inget emot att beskära för att förbättra kompositionen eller göra andra förändringar mha Photoshop, andra verkar ha närmast religiöst motstånd mot att ändra bilden i efterhand. Olika sätt att se på fotografering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.