Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Antal objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, möjligheten till en riktig macro är ju svår att släppa. Också slipper man mellanringar,, då blir det ju mer prylar ändå.
Har funderat på Sigma 150 men vet inte om det slår EF 135 f/2L. Tror inte det jag.

Skönt att inte ha mycket liggande hemma när man drar ut, då kommer man alltid sakna ngt när man är där ute. Det man inte äger, det saknar man heller inte på samma sätt.

Mvh Niclas,
 
135mm känns som mer kontrast till mitt 50mm än min nuvarande 105. Distinkta steg gillar jag när det kommer till att äga lite grejer.


Jag kallar förövrigt fotoprylar och andra hobbybaserade grejer som ägs men som inte används ofta för rena "Omständigheter".

Jag eftersträvar inget egentligt Compactliving men är konstant ute efter så få "omständigheter" som möjligt.

Jag gillar inte hyllvärmare utan vill att allt skall bli använt. Det som samlar damm samlar även bry och irritation för mig och då blir de till konkreta "omständigheter". Omständigheter vill man natruligtvis ha så få som möjligt av..som regel,,

De (generella) prylar man använder mycket/frekvent blir heller inga omständigheter. utan blir i användandet till nyttiga "ständigheter".. om ni förstår mitt svammel:)

Mvh Niclas,
 
Jag gillar att resa light.

Jag reser på Söndag till Lofoten. Det jag tar med mig är Dslr + 500mm (+ EF1,4x) + 50mm. Känns inte direkt som omständigt även om jag här bortser ifrån minneskort, laddare, karta och ett filter...

Mvh Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
135mm känns som mer kontrast till mitt 50mm än min nuvarande 105. Distinkta steg gillar jag när det kommer till att äga lite grejer.


Jag kallar förövrigt fotoprylar och andra hobbybaserade grejer som ägs men som inte används ofta för rena "Omständigheter".

Jag eftersträvar inget egentligt Compactliving men är konstant ute efter så få "omständigheter" som möjligt.

Jag gillar inte hyllvärmare utan vill att allt skall bli använt. Det som samlar damm samlar även bry och irritation för mig och då blir de till konkreta "omständigheter". Omständigheter vill man natruligtvis ha så få som möjligt av..som regel,,

De (generella) prylar man använder mycket/frekvent blir heller inga omständigheter. utan blir i användandet till nyttiga "ständigheter".. om ni förstår mitt svammel:)

Mvh Niclas,

He.., kul resonemang du för!

Roligt och givande att läsa. Kul det där med "omständigheter" och "ständigheter". Bra tänkt! Bra också det där om "distinktion" mellan brännvidder, som du skriver.
 
Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Jag gillar att resa light.

Jag reser på Söndag till Lofoten. Det jag tar med mig är Dslr + 500mm (+ EF1,4x) + 50mm. Känns inte direkt som omständigt även om jag här bortser ifrån minneskort, laddare, karta och ett filter...

Mvh Niclas,

Åh, gratulerar! Låter som en spännande fotoresa...

Ja, det är bra när man börjar kunna våga (om man säger så) ta med sig gluggar så - och kanske nästan veta att det kommer att räcka. Till t ex fina naturtelebilder och andra normalbrännviddsbilder.

Har inte gjort så än - annat än till mer närliggande områden.

Go tur!
 
Bra är också om man kan börja behålla endast de objektiv man s a s använder och det då räcker. Det är inte så lätt att veta, kanske.
 
Jo, jag sålde just min Canon 20mm f/2,8 för att jag nästan alltid valde Sigma 15-30mm istället, trots att den förstnämnda är en underbar glugg. Prylar som inte används kan lika gärna få bli till pengar, som kan bli prylar som används mera!

/Pontus
 
Ifall man kör Nikon digitalt så är denna kombo riktigt bra:

Nikon 12-24/4(eller Tokinas variant)
Nikon 17-55/2.8
Nikon 70-200/2.8 VR
Nikon 105/2.8 Micro

Man ju också komplettera med några fasta gluggar ifall man vill uppnå maximal teknisk kvalité och ljusstyrka;

Nikon 28/1.4
Nikon 50/1.4
Nikon 85/1.4
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.