Annons

Antal kopior

Produkter
(logga in för att koppla)

madman427

Medlem
Hjälp!
Jag har lyckats med konststycket att sälja samma bild (fotokonst) till två privatpersoner. Min undran är hur många kopior man kan göra och sälja. Jovisst är det subjektivt, men hur gör de stora välkända fotograferna??? Numrerar dom kopian eller säljer dom varje bild som unik i bara ett exemplar???

Detta är väldigt pinsamt och det var väl lite för mycket vinpimplande från min sida på vernissagen.

Tacksam för svar
Peter

madman427 skrev:
Hjälp!
Jag har lyckats med konststycket att sälja samma bild (fotokonst) till två privatpersoner. Min undran är hur många kopior man kan göra och sälja. Jovisst är det subjektivt, men hur gör de stora välkända fotograferna??? Numrerar dom kopian eller säljer dom varje bild som unik i bara ett exemplar???

Detta är väldigt pinsamt och det var väl lite för mycket vinpimplande från min sida på vernissagen.

Tacksam för svar
Peter

Vad har dom betalt för bilden? Jag anser att det har med saken att göra

Re: Re: Antal kopior

puppetm skrev:
Vad har dom betalt för bilden? Jag anser att det har med saken att göra
Varför då, om man inte kommit överens om ensamrätt alltså?

Jag vet inte 100% vad som gäller, men varför skulle man inte kunna sälja samma bild/konst till flera privatpersoner? Vad skulle priset ha med det att göra? Jag utgått från att man kan det och gjort det också. Är inte det helt upp till fotografen?

Senast ändrad:
I boken: Hjälpreda i bildhantering av Hans Alenius kan man läsa följande om ämnet.

Bland samlarna av fotografi försöker man indela fotografierna i följande kategorier, var och en med sin speciella betydelse:

Kategori 1: Fotografier som framställts av fotografen själv från dennes orginalnegativ vid tiden för fotograferingen. Kallas vintage prints bland samlarna.

Kategori 2: Fotografier som fotografen betydligt senare från sitt orginalnegativ. Lifetime prints.

Kategori 3: Fotografier som fotografen låtit framställasa med hjälp av en assistent (kopist) i mörkrum men under fotografens överseende.()

Kategori 4: Fotografier som framställts från orginalnegativen efter fotografens död. Dessa bilder kallas reprints. (tex bilder av Salomon, Sander, Weston)

Kategori 5: Fotografier som framställts från orginalnegativet av ett laboratorium på uppdrag av fotografen, som sedan signerar bilden. (t ex Cartier-Bresson) Dessa bilder räknas ibland till kategori 1

Kategori 6: Fotografiska reproduktioner där bilden är framställd via ett mellannegativ. OM dessa "andra" fotografier signeras av den ursprunglige fotografen kan de hänföras till kategori 1. Kallas copyprint.

Slutligen finns benämningen unique print, vilket betyder att det finns bara ett exemplar av bilden, att den tex är gjord på ett fotopapper som inte längre finns.

---------------------

Vet inte om det kan vara till någon hjälp, men men.... Det klargör ju iaf att det inte är speciellt vanligt med unique prints....

Bra sammanställning!

Det bringar lite ljus i frågan i alla fall. Lättare för mig att motivera varför jag har sålt två kopior.

Tackar:)

madman427 skrev:
Hjälp!
Min undran är hur många kopior man kan göra och sälja. Jovisst är det subjektivt, men hur gör de stora välkända fotograferna??? Numrerar dom kopian eller säljer dom varje bild som unik i bara ett exemplar???

Kommer att tänka på den däringa succédebutanten som Foto skrev om för en tid sedan, (han blev väl prisbelönad nyligen också) i artikeln sades visst att fotografen gjorde fem sex kopior av varje bild. Det skulle tydligen vara praxis bland fotografer.

Med andra ord så låter allt detta som om båda personer känner varran och brukar umgås i varandra hem, annars kan man ju göra hur många man vill så länga man inte säger till dom att det bara finns och alltid bara kommer finnas en.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar