Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Registerhållning (som det heter) är en vetenskap i sig självt. I en bra press, med vettigt papper, är det inte speciellt svårt att få det att fungera. Med sämre förutsättningar och ont om tid händer det att de får skita i hur det ser ut, för annars hinner tidningen inte ut i tid. Sånt som många andra kunder vägrat att betala för offras på tidsbristens altare.
Sportbilder passerar ingen råkonverterare. Jag tittade på lösningarna på något större idrottsevenemang. Där stod fotograferna med nätverkskabeln i kameran och plåtade, där så var möjligt. Där det rent praktiskt inte gick körde de WiFi till en närbeläget placerad accesspunkt. Därifrån gick det via kabel till bildredaktören. Via FTP till en hotfolder fick han upp bilderna på en skärm, där han kunde banka till på de som han bedömde som säljbara. Den som först fick in en bra bild på någon störtloppsåkare eller höjdhoppare eller vad det nu var, fick ut den bilden som platshållare på medias förstasidor. Många gånger fick den som kom först stå kvar där, även om det kom någon bild som bildtekniskt sett var bättre lite senare. Men då hade nyhetsvärdet devalverats i bilder på den personen, så även den som var lite bättre, men senare, fick stryka på foten.
Inte tid att fundera på gammakurvor eller "hue" där, inte.
"Registerhållning" var ordet sa Bull!
Tack för påfyllningen i "begreppslådan" Anders. Alltid roligt,att lära sig något nytt, Efter jag tidigare skrivit några bloggar som baserats på mina erfarenheter från min tid i DN/Expressens hus i Marieberg och på bl.a. Åhlen & Åkerlund (både Bonnierägda) och i tryckmaskinindustrin, så fick jag också lära lite av de inspel jag fick av ett antal kunniga läsare. Det är något av det bästa jag
DN/Expressen - Datorisering och stenhård facklig kamp från 70-tal till nutid
Translate into Google English: DN/Expressen - Computerization and fierce union struggle from the 70s to the present - Photo page ...
sten-ake-sandh.fotosidan.se
INGOL / TOLERANS AB - ett litet exportföretag i den grafiska industrin från 1970-talet till idag
Translate into Google English: INGOL / TOLERANS AB - a small export company in the graphic industry from the 1970s to today - Photo page ...
www.fotosidan.se
Jag tycker ditt exempel kring bildval av sportbilder är en bra illustration av begreppet "tillräckligt bra". Det är inte nödvändigt det kvalitativt "bästa" som alltid väljs eller "segrar" i en valsituation, ofta är det istället det som är "tillräckligt bra" om alternativet exv. kostar mer i tid. Därför är ju tekniskt sett högkvalitativa JPEG-bilder rakt ur kamerorna en oerhört viktig faktor för många fotografer och journalister som lever under stark tidspress och tighta dead lines. Jag kan leva utan bra JPEG-filer då jag aldrig använder kamerans egna men jag tycker Sony borde skärpt sig kring detta för länge sedan.
"Yesterdays papers telling yesterdays news", duger väl mest bara till att slå in fisk i.
Senast ändrad: