ANNONS
Annons

Anonym fotograf och kommentarer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag och många andra lider nog av att kommentarerna vi får påverkas av att det är vi som fotat.

Det beror delvis på att folk på fs vet vilka vi är, och delvis på att våra bilder känns igen. Det är ett problem.

Ett annat problem är att om en bild fått en "Kanon" kommentar, så kommer resterande kommentarer följa den första och också bli bra.

Jag vill på något sätt skapa en situation där bilder kan kommenteras så neutralt som möjligt.

Skulle ett sätt vara att den som kommenterar inte ser fotografens namn och tidigare givna kommentarer förrän man själv kommenterat bilden?

Senast ändrad:
Sånt där skulle väl en anonympool lösa? (som ju diskuteras)

Om andras kommentarer också doldes i den innan man kommenterat själv skulle andra grejen också vara löst om de fotograferna som känner som Du lägger sina bilder där. Vet dock inte om jag tror det vore bäst att dölja andras kommentarer (har tyckt det förr, men vacklar nog lite.)

Diskussionen har förresten varit uppe förr.

Personligen har jag tron att utformningen av kommentarerna nog kanske påverkas av namnet, men knappast antalet.

Jag är som du kanske gissar förespråkare av anonympoolen.

Antalet kommentarer törs jag inte säga något om, men väl deras utformning.

Re: Re: Anonym fotograf och kommentarer?

lottawe skrev:
Om andras kommentarer också doldes i den innan man kommenterat själv skulle andra grejen också vara löst om de fotograferna som känner som Du lägger sina bilder där.

Jag tycker det låter bra att man inte skulle få se de andra kommentarerna innan man själv kommenterat, och dessutom borde man inte få se om det finns några kommentarer eller inte. Då skulle kommentarerna endast påverkas av ens egen syn på bilden (om man inte känner igen den av någon annan anledning).

Edit: Jag kom på en sak - ska man få veta vem som tagit bilden eller kommenterat efter en viss tid, eller hur har tankarna gått om detta?

Jag har aldrig lidit av kommentarerna jag fått, men nån gång har jag kanske saknat några jag aldrig fick;) Fast om det beror på namn att jag blev utan vet jag inte. Tror dock anonympool är intressant oavsett.

Hakar av mig här nu men kikar in i pooldiskussionen i stället. Kanske tyst..

Arleklint skrev:
Min tanke var att fotografen och tidigare kommentarer skulle poppa upp när man själv kommenterat.

Det tycker jag låter vettigt. Då får man ju också veta om man gjort bort sig med sin kommentar :D

Nä, inte är det så, men jag hoppas få se denna funktion snart. Det finns dock kanske en liten risk att antalet kommentarer av typen "Snyggt" ökar bara för att folk vill veta vem som tagit bilden. Fast i och för sig visar ju det att de tyckte bilden var tillräckligt intressant för att skriva något alls - den som lever får se!

Arleklint skrev:
Min tanke var att fotografen och tidigare kommentarer skulle poppa upp när man själv kommenterat.
Det tycker jag låter som ett utmärkt system. Jag märker själv att mitt sätt att kommentera färgas ganska starkt av eventuella tidigare kommentarer. Att vara först med att kommentera tvingar fram ett annat språk; ett annat sätt att klä sina intryck i ord.

-- MW

Jag tror du har rätt Magnus. Man påverkas säkert mer av tidigare kommentarer än av att veta vem fotografen är. Däremot kan nog det faktum om bilden kommenteras alls påverkas av vem som fotograferat.

Om vi skramlar kanske vi kan få ihop till en sjysst muta för att påskynda det hela :)

Hej Janne.
Det är positivt om man inte ser andras kommentarer innan man själv kommenterat. Ens bildseende övas upp om man inte läser andras bildkommentarer innan man skriver sin egen.

Antalet kommentarer känns helt ointressant och likaså antalet visningar. En bild som fått 2000 visningar och 14 bildkommentarer, kan tolkas som en ointressant bild. Det intressanta är konstruktiv kritik och beröm. Det utvecklar oss fotografer.

Ursäkta om en del nämnda saker inte är relaterat till din artikel, men det hänger ihop...."imo"

Det intressanta är att ägna en stund med bilden och fotografen får en bildkommentar. Inte om jag är "Frilansfotograf sedan 1972 och plåtar för Wallpaper eller är kompaktkamerafamiljefotograf". Olika fotografer och bilder skall ha samma utgångsvärde innan den får en kommentar.
Så anonymt är riktigt intressant, men hur skall det lösas praktiskt?

Många hälsningar Michael Jönsson :)

Senast ändrad:
Det här tyckte jag var en rätt kul idé!

Just att man inte skulle kunna se vem som tagit bilden, men kanske framför allt att man inte får se tidigare kommentarer förrän efter man själv kommenterat den bilden.

En invändning från min sida vore dock att man då förlorar funktionen att bevaka nya bilder från sina favoriterfotografer. Vet inte hur många som utnyttjar den funktionen, men nog skulle den väl saknas...?

Dessutom funkar åtminstone jag så att om en bild fått väldigt många kommentarer redan, och de tar upp det jag ville säga, så kommenterar jag inte bilden. Känner att kommentar nummer sjuttiofyra med samma innehåll som de tidigare knappast tillför något ytterligare. Skulle för den sakens skull kanske vara bra om man kunde se antalet kommentarer under bilden, men inte kommentarerna i sig. På så vis kan man ju fortfarande koncentrera sig på de bilder som inte fått så många kommentarer, och där ens kommentar uppskattas mer.

Fast å andra sidan lär man sig ju mycket av att läsa andras kommentarer också, och jag tror att det skulle locka till väldigt många korta kommentarer av WOW-typ, bara för att kommentatorn är ute efter att få se de andra kommentarerna till bilden för att lära sig av dem.

Kanske skulle en sån här lösning lämpa sig bäst i en "anonym" pool, och inte över hela sidan? Jag tror det.

Jag är nog mot dolda kommentarer

Sedan varför skall jag kunna gå in och se vilka bildkommentarer andra fotografer ger?
Att läsa andras kommentarer kan vara nyttigt för utvecklingen (sin egens alltså,) precis som att kommentera också kan vara det.

Möjligtvis att kunna ha dolda kommentarer innan kommentar som förval innan man kommenterar, men då absolut med möjlighet att plocka fram kommentarer även om man inte vill ge nån själv är nog bra tror jag, men inte dolt alltid ens i en pool.

Bra kommentarer borde vara lika mycket värda att lyftas fram som bilder. Att läsa är lärande..

JAg vill inte behöva kommentera varje bild jag vill se vad andra skrivit om!

Jag fattar förresten fortfarande inte varför anonympoolen diskuteras i flera trådar?

Senast ändrad:
Re: Jag är nog mot dolda kommentarer

lottawe skrev:
Att läsa andras kommentarer kan vara nyttigt för utvecklingen (sin egens alltså,) precis som att kommentera också kan vara det.

Möjligtvis att kunna ha dolda kommentarer innan kommentar som förval innan man kommenterar, men då absolut med möjlighet att plocka fram kommentarer även om man inte vill ge nån själv är nog bra tror jag, men inte dolt alltid ens i en pool.

Bra kommentarer borde vara lika mycket värda att lyftas fram som bilder. Att läsa är lärande..

JAg vill inte behöva kommentera varje bild jag vill se vad andra skrivit om!

Jag fattar förresten fortfarande inte varför anonympoolen diskuteras i flera trådar?

Som min idé var skulle du se alla kommentarer om du skrev en kommentar själv. Då skulle du även se fotografen!

Dina egna kommentarer, på egna bilder, skall du alltid kunna se.

/Janne

Visst är det dumt att kommentarer färgas av vem som gjort bilden!

Visst är det dumt att hålla med vad man ser att andra skrivit under bilden!

Re: Re: Jag är nog mot dolda kommentarer

Arleklint skrev:
Som min idé var skulle du se alla kommentarer om du skrev en kommentar själv. Då skulle du även se fotografen!
Det är just det som är den stora grejen. Jag vill inte kommentera alla bilder jag vill se hur de kommenterats! Jag vill främst kunna läsa kommentarer på bilder jag inte kommenterar t.o.m.

Re: Re: Re: Jag är nog mot dolda kommentarer

lottawe skrev:
Det är just det som är den stora grejen. Jag vill inte kommentera alla bilder jag vill se hur de kommenterats! Jag vill främst kunna läsa kommentarer på bilder jag inte kommenterar t.o.m.

Om du tvingas skriva en kommentar så sporrar vi kommentarandet. Fyndigt va ;)

Fler flugor i samma smäll!

Att tvingas kommentera utvecklar dig, och din kommentar utvecklar fotografen.

Re: Re: Re: Re: Jag är nog mot dolda kommentarer

Arleklint skrev:
Om du tvingas skriva en kommentar så sporrar vi kommentarandet. Fyndigt va ;)
Nä, bra kommentarer ger man inte för att man måste utan de ger man när känslan att ge finns.

Hellre en bra kommentar var sjunde dag än 80 hopkrafsade tycker jag. Både vad gäller mottagna och givna. Skulle kvantiten på kommentarer vara ett problem menar du? Jag skulle hellre sporra med kvalite iaf, även om det sker mer sällan då..

Jag tror det faktum att du måste ge en kommentar kommer leda till att du skriver kommentarer på/och kollar på färre bilder per dag. Det är utvecklande.

Det ger dig mer att kolla noga på/och kommentera 15 bilder per dag, än att hasta över 80.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar