Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Anonym fotograf och kommentarer?

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Det ger dig mer att kolla noga på/och kommentera 15 bilder per dag, än att hasta över 80.
Var jag otydlig i förra?
(jag kollar f.ö alltid rätt noga, oftast återkommer jag flera gånger både före och efter kommentar också.)

Arleklint skrev:
Skulle ett sätt vara att den som kommenterar inte ser fotografens namn och tidigare givna kommentarer förrän man själv kommenterat bilden?

Strålande idé! Detta har förslagits flera gånger ända sedan FS var en liten bebis (bl. a. här). Jag applåderar varje gång idén kommer upp, den är lysande! Låt alla säga sitt hjärtas mening utan att påverkas av vad andra redan har sagt!

lottawe skrev:
Var jag otydlig i förra?
(jag kollar f.ö alltid rätt noga, oftast återkommer jag flera gånger både före och efter kommentar också.)

Du var tydlig. Det jag föreslår skulle bara ge dig tid att formulera en tanke kring andras bilder i skrift. Det tror jag är lärorikt för oss alla.

Arleklint skrev:
Du var tydlig. Det jag föreslår skulle bara ge dig tid att formulera en tanke kring andras bilder i skrift. Det tror jag är lärorikt för oss alla.
Nä, jag var otydlig eller så missförstod du ändå. Det handlar om att känna. Vissa dagar känner jag för att läsa, andra för att skriva. Resultatet är viktigt och det påverkas av känslan.

Jag har skrivit konkreta råd om att lyfta fram kommentarer mer. Bl.a i tråden Terje startade tidigare idag.

F.ö tror jag det är minst lika lärorikt att ha tillgång till andras kommentarer som att se andras bilder. Jag har valt att helt enkelt inte läsa (oftast) innan jag lämnar kommentar, samt föreslagit att dölja som default, men som tvång tror jag inte ett dugg på det.

lottawe skrev:
F.ö tror jag det är minst lika lärorikt att ha tillgång till andras kommentarer som att se andras bilder. Jag har valt att helt enkelt inte läsa (oftast) innan jag lämnar kommentar, samt föreslagit att dölja som default, men som tvång tror jag inte ett dugg på det.

En kompromiss som föreslagits förut är att alla kommentarer döljs under den första veckan efter uppladdning. Då får du ju tillgång till alla kommentarer efter en vecka, utan att känna tvånget att kommentera själv.

Arleklint skrev:
Min tanke var att fotografen och tidigare kommentarer skulle poppa upp när man själv kommenterat.
Jag tycker det är en strålande idé! Åtminstone borde man kunna utvärdera det i en egen bildpool.
Visst vill man kunna läsa andras kommentarer utan att behöva skriva en själv, men detta stuk skulle passa klockrent i en "anonym" bildpool.

Kanske fotografen själv skulle kunna bocka i om han/hon själv ska visas (även när man gett kommentar), och i så fall också att kommentarerna förblir anonyma. Detta borde då framkomma för besökaren innan man ger eventuell kommentar.

acke skrev:
En kompromiss som föreslagits förut är att alla kommentarer döljs under den första veckan efter uppladdning. Då får du ju tillgång till alla kommentarer efter en vecka, utan att känna tvånget att kommentera själv.
Det är ju en kompromiss förstås (undrar om jag inte tyckt det själv med för länge sen,) men för det krävs ju att jag bokmärker eller rotar som sjutton för att återfinna bilderna efter en vecka. Inflödet är ju rätt stort och bilder trillar snabbt bakåt.
Bättre än att tvingas kommentera iaf. Dock är min åsikt oövertalningsbar på den punkten. Har liksom tänkt på förslaget längre än bara denna kvällen med. Vi kan nog därmed inte påverka varandra ang. detta utan får ta de olika tyckena.

Jag accepterar vad som blir, en anonym pool vill jag också ha men kan ju tycka det vore himla synd om kommentarerna i den doldes iaf.

Senast ändrad:
Jag vill gärna se vem jag skriver till...
men att dölja kommentarerna under varje bild tror jag på... jag utgår alltid från mej själv när jag skriver... läser aldrig vad andra skrivit innan (sällan efter heller faktiskt, va ska jag de för?)

Gillar inte när människor håller med den och den i sina kommentarer, utan att folk skriver utifrån sej själv är nog bäst.
Både för den som får kommentaren (mest ärlig tror jag) och för den som skriver (mest utvecklande).

Jag håller med Lotta. Jag vill också kunna läsa vad andra tyckt om en bild utan att vara tvungen att kommentera själv.

Däremot har inget att invända mot en funktion där man själv kan välja att andras kommentarer är dolda tills man själv har kommenterat om man känner att dessa är styrande för ens eget sätt att kommentera.

gujo skrev:
Jag håller med Lotta. Jag vill också kunna läsa vad andra tyckt om en bild utan att vara tvungen att kommentera själv.

Det är därför jag förespråkar en tidsbegränsad anonymitet. Låt bilden ligga uppe anonymt de första 3-7 dagarna, därefter släpps både fotografens namn och alla bildkommentarer.

Du som vill se alla kommentarer utan att kommentera själv kan då göra det efter några dagar.

acke skrev:
Det är därför jag förespråkar en tidsbegränsad anonymitet. Låt bilden ligga uppe anonymt de första 3-7 dagarna, därefter släpps både fotografens namn och alla bildkommentarer.

Du som vill se alla kommentarer utan att kommentera själv kan då göra det efter några dagar.

Det tycker jag låter som en utmärkt kompromiss

En annat sätt är kanske, som man har på många webb-röstningar, att man kan visa kommentarerna även utan att ge en kommentar genom en klicka på en länk <visa kommentarer>, så kan åtminstånde jag som är ny här fortsätta att lära mig av de bilder och de kommentarer som finns, utan att behöva vänta 1 vecka...

Jag tycker personligen att det är bra att läsa givna kommentarer innan man ger en egen, annars är kanske risken att en massa kommentarer blir lika...

Vill du ha konstruktiv kritik så kan du väl så be om att få det istället?

Det finns ju en ruta där man får chansen att fråga om en specifik grej när man lägger in den i poolen. Skriv där vad du vill veta, eller att du åtminstone vill ha konstruktiv kritik.

Jag förstår gentligen inte vad det här handlar om... vem fasen vill ta bort sitt namn från en bild? Lägger du in sånna bilder som du själv inte ens är nöjd med så förstår jag inte varför du gör det över huvudtaget?

Anonymitet är patetiskt så länge det inte handlar om vittnen i ett rättsfall eller skyddad identitet.

Christoffer Glans skrev:
Vill du ha konstruktiv kritik så kan du väl så be om att få det istället?

Det finns ju en ruta där man får chansen att fråga om en specifik grej när man lägger in den i poolen. Skriv där vad du vill veta, eller att du åtminstone vill ha konstruktiv kritik.

Jag förstår gentligen inte vad det här handlar om... vem fasen vill ta bort sitt namn från en bild? Lägger du in sånna bilder som du själv inte ens är nöjd med så förstår jag inte varför du gör det över huvudtaget?

Anonymitet är patetiskt så länge det inte handlar om vittnen i ett rättsfall eller skyddad identitet.

Det är starka ord du använder. "Patetiskt"!?

Om du menar att fotografens namn inte har någon påverkan på kommentaren har du dessvärre inte torrt på fötterna eller tror du verkligen att en medioker bild av, säg Mattias Klum skulle mottas på samma sätt om Sven Svensson i Svedala (inget om om Sven Svensson i Svedala om denne nu finns) lade upp samma bild?

Att lägga in en bild i en anonym pool är dessutom en medveten frivillig handling så om du tycker det är patetiskt är mitt förslag att du inte lägger in en bild i en sådan pool.

/David

Jag skulle definitivt använda mig av en anonym pool om den fanns att tillgå.
Gillar även iden med att dölja andras kommentarer under en viss tidsperiod.

Självklart så påverkas synen beroende på vem som är fotograf... men problemet kanske itne ligger hos fotografen utan hos betraktaren?

Kanske ska du, när du tittar på en bild av en mer "känd" fotograf ta och försöka hålla kritisera ändå?

Jag förstår inte nödlösningen om anonymitet...
Problemet ligger väl i att betraktaren är oförmögen att ge rätt sorts kritik.

Är du oförmögen att ge rätt sorts kritik och istället samlas som en del av flocken får och bräker ur dig positiva kommentarer bara för att den förra gjorde det så är det väl inte fotografens fel?

Christoffer Glans skrev:
Är du oförmögen att ge rätt sorts kritik och istället samlas som en del av flocken får och bräker ur dig positiva kommentarer bara för att den förra gjorde det så är det väl inte fotografens fel?

Det som nämnts är ju en anonym pool. Du får själv välja om du vill publicera bilder där eller i någon annan pool. Du får t.o.m. själv välja om du vill titta på och kommentera bilderna i en sådan pool.

Syftet med en anonym pool är inte att man ska publicera bilder eller kommentarer man inte står för, vilket ju heller inte går när anonymiteten upphävs (på ett eller annat sätt).

Nemesis skrev:
En annat sätt är kanske, som man har på många webb-röstningar, att man kan visa kommentarerna även utan att ge en kommentar genom en klicka på en länk <visa kommentarer>, så kan åtminstånde jag som är ny här fortsätta att lära mig av de bilder och de kommentarer som finns, utan att behöva vänta 1 vecka...

Jag tycker personligen att det är bra att läsa givna kommentarer innan man ger en egen, annars är kanske risken att en massa kommentarer blir lika...

En tidsbegränsad anonymitet skulle kunna funka så här:
- Varje medlem får välja om han/hon vill delta i anonym kommentering.
- Bilderna publiceras anonymt de första 3-7 dagarna. Därefter släpps fotografens namn och alla avgivna kommentarer. Man kan sedan fortsätta kommentera på vanligt sätt.
- Under anonymitetsperioden visas bilden bara för de som anmält intresse för anonym kommentering.
- De som inte anmält intresse får inte tillgång till bilden förrän anonymitetsperioden är slut.

Om man inte vill kommentera anonymt så märker man alltså ingen skillnad mot idag. Nya bilder kommer att trilla in varje dag. Att bilderna redan har funnits anonoymt tillgängliga några dagar har man inte ont av, eftersom man inte har sett dem.

Sen, apropå "risken" att många kommentarer blir lika: Det gör ingenting! Tvärtom, det är bara bra om många kommentarer blir lika, det visar ju att flera bedömare tolkar bilden på samma sätt, helt oberoende av varandra.

Jag tror att anonyma kommentarer skulle bli uppskattat, när medlemmarna vant sig vid tanken.

Senast ändrad:
Christoffer Glans skrev:

Christoffer, läs först hela tråden (och andra parallella trådar i samma ämne) innan du avfärdar idéerna som "patetiska".

Du ska givetvis argumentera emot om du tycker idén är dålig, men gör det då på ett sakligt ock konstruktivt sätt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar