Annons

Annan färg på webben!

Produkter
(logga in för att koppla)

danielsuran

Medlem
Jag använder Adobe RGB 1998 i Photoshop, men när jag sedan lägger upp bilden här på Fotosidan så blir färgerna mer mättade. Det är nästan så det spricker upp för mycket. Hur ska jag göra för att undvika detta och få samma färger och utseende på webben som jag har i Photoshop?
Tacksam för svar..
 
Prova med att använda SRGB istället, det är en färgrymd som är mer anpassad till de flesta bildskärmar. Adobe RGB kräver att programvaran, dvs browsern i det här fallet, stöder ICC, vilket den inte gör.
 
Nåja, det där var väl att ta i. :)
Åtminstone Safari och Firefox klarar färgprofiler.

Förutom det andra redan påpekat om överiga webläsare, så måste stödet för färgprofiler aktiveras i FireFox om det ska funka.

Lägg sedan till att den absoluta majoriteten av skärmar som används är begränsade i färgåtergivning så blir sRGB det självklara valet för webnen.
 
Har aldrig förstått med att publicera sina bilder för allmänheten i annan färgprofil an sRGB då majoriteten inte använder Safari Eller Firefox och om man nu använder Firefox så måste man ha lite kunnande för att kunna aktivera färgprofilshanteraren.

De andra färgprofilerna kan man ju ha medan man bildbehandlar och till företag som hanterar profiler som tex för utskrift eller proffesionel publicering i tidning.

Konvertering från a-rgb odyl till sRGB är ju inte överväldigande stor skillnad egentligen och tänk på att de flesta ändå sitter på okalibrerade skärmar (även de som använder sig av andra färgprofiler än sRGB). Dessutom så sitter heller ingte de flesta med skrivarprofiler för dessa skiljer även sig åt i färghanteringen.

Det jag vill säga... kör på sRGB på nätet.

/Rommél
 
Nu har jag läst och begrundat era svar men blir ändå inte klok på varför bilderna plötsligt blir så skrikiga (färgmättnaden skjuter i höjden) när man publicerar dem på webben, exempelvis här på fotosidan.

I Photoshop jobbar jag med Adobe RGB och RAW. Sedan konverterar jag bilden till jpg samt sRGB. Allt är frid och fröjd. Varför ser bilderna ändå ut som skit på webben trots att jag har utfört de steg jag fick tips om?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.