Har inte verkligheten sprungit ifrån alla här redan. I midsomras så hade en av våra midsommargäster med sig en liten drönare som han fått av sin flickvän. Den hade 4 rotorer och inbyggd videokamera och var ca 2-2,5 dm i omkrets. Helt otrolig liten manick! Jag tror inte den kostade mer än en 500 spänn. När man inser vad det innebär så inser i alla fall jag att "alla" som vill har råd med en drönare idag och det går säkert att få tag i en med vändande post på nätet eller över disk på t.ex. Teknikmagasinet eller Wentzells som ju sysslat med modellbyggen i många årtionden vid det här laget och har större och dyrare och mer seriösa grejor. Jag tyckte de hade en drönare i fönstret för någon vecka sedan om jag inte såg fel.
Ska man få stopp på det måste man väl förbjuda företeelsen helt för allt utom professionell användning mot tillstånd. Risken annars är väl överhängande att de här manickerna hamnar i något luftintag med osäkra konsekvanser. Moderna turbofläktmotorer tror jag inte har några större problem med det men det kan ju störa på många olika sätt detta.
Kolla bara denna länk. Utbudet verkar enormt!
http://www.lightinthebox.com/sv/c/m...-82911012736&gclid=CIXZhNSi-8YCFeEMcwodOYAM2A
Annars är det väl inte Datainspektionen som kommer vara svettigast när det gäller drönare och vad de kan tänkas ställa till med. Vore jag chef för SÄPO så skulle jag nog drömma mardrömmar om drönare lastade inte bara med kameror utan även annan högexplosiv last. Hur stoppas man sånt? Störsändare? Men det stör väl i värsta fall även trafik man inte vill störa om man inte ser upp.
Jag tror det var Micke Risedal som lade in en film tidigare på FS som visar vad en drönare med modern styrteknik (antikollision) kan klara av. Om jag inte missminde mig som for den drönare jag tänker på rakt genom en skog utan att krocka. Precis som med moderna GPS:er för båtar kan man säkert få tag i lätta sådana för montage i drönare där man exv. kan skapa autorutter från start till angreppsplats.
Jag bara väntar på det första fallet där denna leksaksteknik används i förstörelsesyfte. Allt är inte så "harmlöst" som att en aningslöst barn eller tonåring råkar störa luftrummet för flyget.
Är det fler än jag som tycker att det låter konstigt att det är Datainspektionen som försöker styra upp detta? Den myndigheten har ju helt hamnat off side redan i och med globaliseringen och de är redan över- och omkörda av den tekniska utvecklingen. Datainspektionen är ju en nationell myndighet som försöker hantera ett globalt problem. Det kan aldrig sluta väl.
Är det någon som tror att illasinnade människor med förstörelse på agendan kommer be om flygtillstånd hos Datainspektionen?