Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Animerad bild eller vad säger ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

ch32

Medlem
Hej

Jag är nybörjare kring detta med bilder men jag försöker lära mig så mycket det bara går.
Jag undrar vad detta är för bild, ni som är mer kunnigare än mig kanske kan säga vad sådana bilder kallas för jag tycker den ser mer animerad ut än en vanlig bild? Om man vill ha sådana bilder till sitt företag, vem vänder man sig till då?

Länk till bilden: https://cornichewatches.com/shop/heritage-40/?steelwhite


tack!
 

Bilagor

  • H40_SW_Front.jpg
    H40_SW_Front.jpg
    36.9 KB · Visningar: 97
CGI eller datorgenererade bilder kanske det kan kallas? Jag har sett fantastiska bilder på en Volvo lastbil som Berge i Göteborg har gjort. Lastbilen i fråga fanns inte i verkligheten ännu när bilderna skapades.
 
Jag gissar att det blir mycket billigare att fota klockor i ett ljustält än att göra animeringar..? Jag tycker blänket i armbandet känns som typiskt ljustält medan urtavlan föralldel känns lite datorgenererad.
De mörka fälten som reflekteras i kromet kan vara något praktiskt arrangemang som håller uppe tältet eller kameran..? Sen kan det iofs alltid vara något skumt filter pålagt i postprocessingen.. :)
Mvh erik
Edit: efter att ha titta på annonsen en gång till så tror jag att de har fotat en kamera i ljustält och sedan photoshoppat in olika datorgenererade urtavlor för de olika färgvarianterna som man kan välja.
 
Senast ändrad:
Varför skulle det vara mycket billigare med en fotograf?

Den här klockan kanske skapades mha något CAD verktyg. Då finns den redan digitalt eller virtuellt om man så vill. Därifrån till datorgenererade bilder borde steget inte vara långt. Och då kan man så att säga testa klockan virtuellt, en digital prototyp, i olika sammanhang. Som bilder på bara klockan, på någons handled, i olika miljöer osv. Utan att klockan behöver finnas i verkligheten och utan att blanda in någon fotograf (som inte ens är möjligt då klockan inte existerar i verkligheten).

När man är nöjd kan man börja marknadsföra klockan mha de datorgenererade bilderna man redan har samtidigt som man börjar tillverka den. Skall man blanda in en fotograf måste man först tillverka klockorna, eller en prototyp av klockan vilket också är dyrt, vilket försenar hela processen.
 
Ser ut som bilder som en fotograf från Borås visade upp på senaste mötet hos Bankeryds FK.
Man ställer in o fotar 1 klocka som man vill ha den.
Matar sedan igenom hela sortimentet.
Fixar resten i PS, friläggning, skuggor olika färgval...... osv
 
Det är inte en rörlig bild, så animerad är den inte.

Frågan är då om det är ett fotografi eller en datorgenererad bild.

Det som talar för att det är ett fotografi är att det kan vara svårt att åstadkomma realistiska ljussättningar i ett CGI-program (CGI = Computer Generated Imagery). Men det är möjligen billigare om man har gott om tid och redan har bra ljussättningsalgoritmer.

Om det är ett fotografi så är det garanterat efterbehandlat i Photoshop eller något annat bildbehandlingsprogram.
 
Tack för svar!

Vem vänder jag mig till för att få sådana bilder på 10 produkter? Reklambyrå eller? Vad är kostnaden tror ni?

Hälsningar
Christoffer
 
Det är inte en rörlig bild, så animerad är den inte.

Frågan är då om det är ett fotografi eller en datorgenererad bild.

Det som talar för att det är ett fotografi är att det kan vara svårt att åstadkomma realistiska ljussättningar i ett CGI-program (CGI = Computer Generated Imagery). Men det är möjligen billigare om man har gott om tid och redan har bra ljussättningsalgoritmer.

Om det är ett fotografi så är det garanterat efterbehandlat i Photoshop eller något annat bildbehandlingsprogram.

Svårt att skapa realistisk ljussättning? Enligt uppgift var 75% av bilderna IKEA använder CGI redan 2014. För enstaka produktbilder är det nog dock billigare och mest effektivt att faktiskt fotografera.
 
Svårt att skapa realistisk ljussättning? Enligt uppgift var 75% av bilderna IKEA använder CGI redan 2014. För enstaka produktbilder är det nog dock billigare och mest effektivt att faktiskt fotografera.

H&M använder CGI också tror jag och dessa virtuella modeller ser iaf inte mer orealistiska ut än verkliga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.