Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ang. utökade medlemsskap...

Produkter
(logga in för att koppla)

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Jag var inne och tittade lite på sammanställningen av Terjes samtliga bilder.
http://www.fotosidan.se/gallery/listpic.htm?authorID=2413&skip=50

En sak jag upptäckte var att vissa bilder, de som ingår i hans portfolio, inte kunde visas från de vanliga albumen och alltså inte heller kommenteras.

Hur vore det om bilderna i portoflion visades både i portfolion som just det, portfoliobilder och i de vanliga albumen för kommentarer? Kanske ett val av fotografen när han/hon laddar upp bilden till portfolion?

Överhuvud taget vore det intressant att få veta mer om det här projektet (utlovades inte en artikel om det hela för ett par veckor sen?).

Tack för infon om de nya medlemsskapen.

Jag undrar dock fortfarande hur det blir med det jag undrar över ovan. - Kommer portfolion att vara helt isolerad från medlemsalbumen?

Nej, portfolioalbum kan inte kommenteras eller betygssättas. De är fotografens egen utställning och arbetsprov.

Vill fotografen ha kommentarer på någon viss bild går det bra att ladda upp dem i ett vanligt album också.

Såg precis att jag har en guldstjärna bredvid mitt namn i diverse sammanhang. Skall det verkligen vara nödvändigt att märka upp medlemmarna efter medlemskapstyp? Vad tillför det egentligen?

Skall det verkligen vara nödvändigt att märka upp medlemmarna efter medlemskapstyp?
Stjärnan ser ju inget vidare ut heller. Ungefär som ikonen för favoriter i Explorer 6, en liten sjöstjärna.
Undrar oxå över nödvändigheten att ha den med.

Det står ju 75 bilder för silver rätt tydligt. Men inte något om guld vad jag kan se.

clindh skrev:
Nej, portfolioalbum kan inte kommenteras eller betygssättas. De är fotografens egen utställning och arbetsprov.

Vill fotografen ha kommentarer på någon viss bild går det bra att ladda upp dem i ett vanligt album också.

om den funktionen fanns även i portfolioalbumet skulle jag inte tveka om guldmedlemskap..nu ser jag ingen större anledning..det räcker ju alldeles utmärkt med min egna hemsida..så jag har betalt in för silver..räcker enså länge i alla fall :D mvh/Kim

Terje som är guldare har ju 187 bilder. Av någon anledning verkar det som om portfoliobilderna inkluderas där...

Förresten, är det någon skillnad mellan de olika medlemsskapen när det gäller uppladdningsbegränsningen (7 bilder/vecka)?

clindh skrev:

Utmärkt med de nya medlemsskapen. Så snart jag "fyllt upp min kvot" kommer jag att teckna något av dem!

När det gäller portfolioalbumen och kommentarer på dem är det emellertid lite skumt. Titta på följande sida:

http://www.fotosidan.se/member/comments.htm?ID=1969&ref=Photo&skip=60

Klicka sedan på länken brevid kommentaren jag lagt på Terjes bild "Döende stormfågel".

Som ni kommer att märka hamnar man då på en sida där det står att bilden inte kan visas här men att den finns i portfolion - men min kommentar kan man ju inte se utan den finns väl bara bland mina lagda kommentarer numera?

Kanske är det bästa att helt och hållet sära på bilderna som är på "vanliga fotosidan" och de som är på "portfoliorna". På samma sätt kunde man ta bort portfoliobilderna från antalet uppladdade bilder. På t.ex. Terjes personliga sida ser det ut som han laddat upp 187 bilder och försöker man titta på några av dem, t.ex. "Stormfåglar i flykt", så hänvisas man även då till portfolion. Bättre är då att bara bilderna som är uppladdade på vanligt sätt visas!

Vad tror ni?

/ Fredrik

Skott skrev:

Utmärkt med de nya medlemsskapen. Så snart jag "fyllt upp min kvot" kommer jag att teckna något av dem!

När det gäller portfolioalbumen och kommentarer på dem är det emellertid lite skumt. Titta på följande sida:

http://www.fotosidan.se/member/comments.htm?ID=1969&ref=Photo&skip=60

Klicka sedan på länken brevid kommentaren jag lagt på Terjes bild "Döende stormfågel".

Som ni kommer att märka hamnar man då på en sida där det står att bilden inte kan visas här men att den finns i portfolion - men min kommentar kan man ju inte se utan den finns väl bara bland mina lagda kommentarer numera?

Kanske är det bästa att helt och hållet sära på bilderna som är på "vanliga fotosidan" och de som är på "portfoliorna". På samma sätt kunde man ta bort portfoliobilderna från antalet uppladdade bilder. På t.ex. Terjes personliga sida ser det ut som han laddat upp 187 bilder och försöker man titta på några av dem, t.ex. "Stormfåglar i flykt", så hänvisas man även då till portfolion. Bättre är då att bara bilderna som är uppladdade på vanligt sätt visas!

Vad tror ni?

/ Fredrik
javisst..det är tydligen så att bilderna som Terje flyttade till portfolioalbumet..har kommentarerna kvar..men de kommentarerna kan bara ses på utvalda ställen..inte så lyckat kanske..:rolleyes:

Men vore det inte smidigt om bilder som laddades upp i portfolion automatiskt visades i de vanliga albumen som "PORTFOLIO: [Albumnamn]" med kommentarer som vanligt när de betraktas som album.

Jag menar alltså att kommentarerna inte skulle visas i själva portfolion.

Funktionen (visning av portfolion som album) borde naturligtvis kunna stängas av av fotografen. - Om man t.ex. inte vill att kommentarer ska störa en potentiell köpare.

Fredrik! tycker du ska betala in för silvermedlemskap redan nu, och inte vänta tills du fyllt kvoten..det finns ju många fiffiga funktioner som du har nytta av redan nu! :D mvh/Kim

LeadHead skrev:
Men vore det inte smidigt om bilder som laddades upp i portfolion automatiskt visades i de vanliga albumen som "PORTFOLIO: [Albumnamn]" med kommentarer som vanligt när de betraktas som album.

Jag menar alltså att kommentarerna inte skulle visas i själva portfolion.

Funktionen (visning av portfolion som album) borde naturligtvis kunna stängas av av fotografen. - Om man t.ex. inte vill att kommentarer ska störa en potentiell köpare.

visst, det låter ju bra! :) mvh/Kim

I bilder som tidigare varit i album för kritik, och som jag nu lyft över i portfolio - då har jag valt att inte lägga upp den som en ny bild. Utan jag har enbart flyttat över den till portfolion.

Detta för att jag inte vill plocka bort alla de underbara kommentarer ni kommit med till bilden, och det arbetet ni lagt ner på att kommentera dem.

Jag flyttar numera runt lite bilder efterhand, så det är inte omöjligt att några av dessa bilderna återvänder för kritik i lite andra albumkonstellationer.

fotohälsningar
Terje

kim99x skrev:

en önskan vore ju att man skulle kunna se kommentarerna i portfolioalbumet oxå..en liten knapp att trycka på, så att man kan se kommentarerna om man så önskar..;)

Skulle varit en funktion i såfall från fotosidan och inte från portfolion. Utomstående besökare till portfolion kanske inte hänger med om de får läsa alla dessa kommentarer ryck ur sitt sammanhang.

Vi får se vad redaktionen lister ut för att eventuellt kunna lösa detta.

fotohälsningar
Terje

Terje skrev:

Skulle varit en funktion i såfall från fotosidan och inte från portfolion. Utomstående besökare till portfolion kanske inte hänger med om de får läsa alla dessa kommentarer ryck ur sitt sammanhang.

Vi får se vad redaktionen lister ut för att eventuellt kunna lösa detta.

fotohälsningar
Terje

japp..hur lösningen blir spelar ingen roll..bara man kan läsa kommentarerna så :)

Har tidigare påpekat för redaktionen det ohäldiga med att räkna ihop album- och portfoliobilder. Om jag har många bilder i portfolion, kan jag då inte utnyttja det med att ha full kvot bland albumsbilderna.

Redaktionen har lovat att lösa detta, men det är tydligen ett svårt problem att lösa, så det tar lite tid.

Kanske blir det två separata räkneverk, får vi hoppas. Som nu är det lite missvisande att jag laddat upp 186 bilder för diskussion. Har i verkligheten 48 bilder i albumen.

fotohälsningar
Terje

Förstod nästan det Terje! Jag använde bara din bild som exempel men samma fenomen kommer uppstå oftare och oftare ju fler utökade medlemsskap som kommer att tecknas.

Min åsikt i frågan är dock att "portfoliobilderna" och "vanliga bilder" bör vara helt åtskiljda. Portfoliobilderna bör inte kunna kommenteras (men däremot hindrar ju inget att man laddar upp samma bild för kritik på det vanliga sättet). Med tanke på kvalitén på vissa kommentarer på sista tiden som inte har det minsta med fotografier att göra så vill man väl knappast ha sådana i sin portfolio?

/ Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar