ANNONS
Annons

Ang kalibrerad skärm vs digitala bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
Jag har en fundering över hur man ska kunna hitta en balans mellan kalibrering av skärm och digitala bilder.

Frågan är om jag kalibrerar min skärm så perfekt det går, så har ändå 80% av alla som senare ser bilden på internet inte kalibrerat skärmen, då blir det helt fel.

Jag kan tänka mig att detta är ett evigt problem. men finns det nått sätta tt finna en balans.

Jag har formaterat datorn nyligen, och ser nu med windows standard kalibrering, och bilderna är ju inte speciellt vackra.

Tackar för svar och funderingar.

du bör sträva efter att ha en så bra kalibrerad skärm som möjligt. Annars har du inget att gå efter, och då kan det bli jobbigt.

Prio ett för mig är att jag skall kunna bedöma mina egna bilder på ett rättvist sätt och kunna få dem levererade hem till mig från labbet utan att få en obehaglig överraskning. Det är ju där vikten av att ha en kalibrerad skärm kommer in, utan det behandlar man inte sina egna på ett optimalt sätt.

Mvh Magnus

Man kalibrerar juh inte sin skärm för att det ska se bra ut för andra, utan för att det ska se korrekt ut för dig själv. Och utgångspunkten är ju att du vill så småningom ha bilderna på papper, och då kunna bestämma hur det ska se ut på pappret.

Att andra har kassa skärmar, som är åt helvete kan man inte göra något åt.

/Henri

Goodfellah skrev:
Frågan är om jag kalibrerar min skärm så perfekt det går, så har ändå 80% av alla som senare ser bilden på internet inte kalibrerat skärmen, då blir det helt fel.

Ja, men det innebär inte att de 80 procenten har likadana skärmar. Med kalibrerad skärm ligger du i mitten.

Det finns ingen windows-standard inställning av skärmar. Alla skärmar visar olika såvida de inte är kalibrerade.

... och dessutom så blir dina bilder rätt när du ska skriva ut dem eller skicka dem till tidningar om du har kalibrerad skärm.

Jag har formaterat datorn nyligen, och ser nu med windows standard kalibrering, och bilderna är ju inte speciellt vackra.

Men kalibrera din skärm då. Skulle du skriva ut bilder som ser bra ut på din okalibrerade skärm skulle de bli kajko.

Win standard, orginal kalibrerad skärm om det låter bättre.

Tänke bara om det fanns någon balans där man kunde få.

jag vet själv många som klagat på vissa av mina bilder att som är för ljusa eller för mörka, ändå så är histogrammet bra och jag ser på min skärm att det är bra ljus.

Detta kan ju till och från vara rätt irriterande.

nån som har någon fin guide till hur man kalibrerar skärmen, mina länkar försvann när jag formaterade datorn.

(obs inge kalibrering med dyra verktyg, bara mjukvara)

tack

Goodfellah skrev:
Win standard, orginal kalibrerad skärm om det låter bättre.

Finns inget sådant. Köper du två olika skärmar kommer de att visa bilder helt olika. Det enda som är gemensamt är att de är ställda för blått, altså för hög färgtemperatur.

nån som har någon fin guide till hur man kalibrerar skärmen, mina länkar försvann när jag formaterade datorn.

Har du photoshop, har du också adobe gamma i kontrollpanelen. Det är ett program för kalibrering. Läs också artiklarna på FS i ämnet.

Kör mac så slipper du färgproblem på internet. Du kommer alltid se bilden likadant i alla program = om alla körde mac så skulle den här disskutionen inte finnas.

Hannese skrev:
Kör mac så slipper du färgproblem på internet. Du kommer alltid se bilden likadant i alla program = om alla körde mac så skulle den här disskutionen inte finnas.

Skitsnack.
Du behöver kalibrera skärmen lika mycket med en mac.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar