Annons

Angående OdenLab Norr!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kristoffer E...

Va en man nu...Släpp detta .. Be admin ta bort denna topic...Och inse du bar ansvaret för att det spårade ur.. Och slå odenlab en signal och be om ursäkt för din del i denna soppa som faktiskt handlar om enbart er och inte egentligen alls borde finnas på ett forum som det gör nu som den personliga vendetta det är...Så tycker jag i alla fall..... Så tror jag du har en bra leverantör som du vet du kan lita på bara du har raka puckar och inte strular till det...
Eller så går du bara andra vägar.. Men du verkar ju gillat det jobb dom gjort för dig.. Så varför inte bara glömma detta sedan och köra på..jag tror ni som vuxna kan lösa detta även om du fick betala för ditt sätt att trasla in dig med direktaffärer med underleverantören.. Ta det som läropengar .. Och gå vidare.. Livet kommer garanterat ge dig betydande större smällar än några hundringar för felgrepp du gör eller gjort..

Jisses.. Livet är för kort för sitta och tramsa till det med småsaker av dessa mått så dom skall likna superproblem.Och blåsas upp som nu sker... Detta är ju skitsaker ju.. Så sansa dig och avsluta detta är mitt vänliga välmenande tips... Propotionerna är ju totalt out ......

Mvh
Tobbe..
 
Det är precis där skon klämmer!

Och slutpriset blev alltså ÖVER det dubbla (439:- i förskottsbetalning + 359:- i butik) trots att jag via bud (bor själv i Visby) avhämtade produkten på egen hand.


Jag håller med att mitt svar var en aning provocerande,
men kunden (som förresten var ganska trevlig när jag ringde honom)
har räknat fel, nämligen 439+359=798/2=399 skr.
Vi har tagit 100% på 399 kr och det är precis det som både labbet och
jag har framfört till kunden. God natt
 
För övrigt - "Fotosidan.se kommer att ta ut en avgift på 10 kronor per postat foruminlägg".

Så här i efterhand.

Sugen på att betala..?
 
Mm, det är mycket vanligare än man tror. Det är gott om folk som vill köpa fina objektiv, kameror och annat till pingst, skolavslutning, midsommar på öppet köp. Det mest uppenbara var en kille som ville köpa försättslinser på öppet köp en dag i februari när det var jättefin rimfrost på träden. En vart skitsur när jag sa att han kunde få bytesrätt.

/Maverick

Amen to that brother...
(arbetar själv inom retail).
 
Jag håller med att mitt svar var en aning provocerande,
men kunden (som förresten var ganska trevlig när jag ringde honom)
har räknat fel, nämligen 439+359=798/2=399 skr.
Vi har tagit 100% på 399 kr och det är precis det som både labbet och
jag har framfört till kunden. God natt

Ok, Wojtkek. Här gick det uppenbarligen lite för fort med huvudräkningen! 100 % extra påslag var det, varken mer eller mindre.

Olyckligtvis för Odenlab så har jag full täckning för det jag skrivit i övrigt.

Men vad tycker ni andra om Torbjörn Hammars förslag? Bör tråden raderas?

Själv tycker jag det varit ganska intressant att ta del av andra fotointresserade personers input på ämnet.

Om vi ska prata om vuxna människor så tror jag nog att de flesta som är just detta kan bilda sig en egen uppfattning i saken när nu alla berörda parter fått säga sitt.
 
Ok, Wojtkek. Här gick det uppenbarligen lite för fort med huvudräkningen! 100 % extra påslag var det, varken mer eller mindre.

Olyckligtvis för Odenlab så har jag full täckning för det jag skrivit i övrigt.

Men vad tycker ni andra om Torbjörn Hammars förslag? Bör tråden raderas?

Själv tycker jag det varit ganska intressant att ta del av andra fotointresserade personers input på ämnet.

Om vi ska prata om vuxna människor så tror jag nog att de flesta som är just detta kan bilda sig en egen uppfattning i saken när nu alla berörda parter fått säga sitt.

OK. Vi bjuder på 50% rabatt på dem 5 böcker du nämnde tidigare.
Hiiiigh five!
 
Jag tycker Odenlabs agerande är rimligt när båda parter framfört sin syn på saken. Tråkigt att forumet blir en klagomur.
 
Nja, kunden har ju accepterat priset indirekt genom att budet faktiskt har betalat. Alternativet hade ju varit inte betala och inte få boken och sedan kräva de ursprungliga pengarna tillbaka.

Men det är ju precis det jag sa, kunden hade ingen möjlighet att tacka nej till prisökningen, om han ville ha boken. Vid fair play skulle kunden få välja detta innan varan får VIP-behandling, så att han kan själv bestämma om han är beredd att lägga ut pengarna eller inte. Att expresstjänst kostar extra, det har jag full förståelse över, bara kunden informeras eller antas ha fått den informationen på ett vettigt sätt, innan varan får expressbehandling.

Men kundtjänst skriver ju sen att kunden faktiskt fick den informationen innan varan tillverkades. Vad jag förstod av trådstartaren så fick han inte informationen innan det var för sent att ångra. Då står plötsligt ord mot ord och då blir det omöjligt för oss utomstående att veta vad som är sant. Men ofta förtjänar företagaren i längden på att ge med sig direkt, om det inte rör sig om stora belopp eller återkommande case. Vid enstaka tvistemål som rör mindre summor, finns det ofta ingen vits för en företagare att börja käbbla, han förlorar snabbt mycket mer på badwill än vad den aktuella summan rörde sig om. Särskilt om det uppriktigt verkar vara ett missförstånd bakom det hela, inte ett försök från kundens håll att lura företagaren.

Kan nämna som exempel att ett företag som jag beställde Just-lysrör ifrån levererade Philips-lysrör. Fastän varan på hemsidan hette Just-lysrör. Jag nämnde till företagaren att de levererade billigare rör men tog betalt efter det dyrare märket. Han sa att visserligen bedömer han personligen, efter att ha forskat i saken, dem att vara exakt samma produkt med endast olika etiketter, men han bjuder ändå mig på hela fakturan på över 1 600 kr. Föredömligt gjort, jag hade inte ens krävt detta och hade inte ens en tanke på att göra det. Jag tror att företagaren ändå tjänade på detta, i längden, då jag numera köper mina Just-rör årligen av honom. Dessutom vet jag att det finns fler (åtminstone en till förutom mig) som beställer rören från honom, enbart tack vare hur han bemötte mitt case. Bra kundservice är ett signum som företagare oftast inte behöver ångra för att ha skaffat.
 
Det enda jag kommer att minnas av den här tråden är: Odenlab.
All publicitet är bra reklam. Även då den är subliminal.

Om detta må de lärda tvista om. :) Men du har en rolig point där, nu vet alla som besökt tråden åtminstone att det företaget finns. Därmed inte sagt att det ökar deras försäljning, återstår att se.. ;)

Själv får jag faktiskt en lust att testa dem, då några har här berömt dem för att vara proffsiga. :)
 
Men det är ju precis det jag sa, kunden hade ingen möjlighet att tacka nej till prisökningen, om han ville ha boken. Vid fair play skulle kunden få välja detta innan varan får VIP-behandling, så att han kan själv bestämma om han är beredd att lägga ut pengarna eller inte. Att expresstjänst kostar extra, det har jag full förståelse över, bara kunden informeras eller antas ha fått den informationen på ett vettigt sätt, innan varan får expressbehandling.

Men kundtjänst skriver ju sen att kunden faktiskt fick den informationen innan varan tillverkades. Vad jag förstod av trådstartaren så fick han inte informationen innan det var för sent att ångra. Då står plötsligt ord mot ord och då blir det omöjligt för oss utomstående att veta vad som är sant. Men ofta förtjänar företagaren i längden på att ge med sig direkt, om det inte rör sig om stora belopp eller återkommande case. Vid enstaka tvistemål som rör mindre summor, finns det ofta ingen vits för en företagare att börja käbbla, han förlorar snabbt mycket mer på badwill än vad den aktuella summan rörde sig om. Särskilt om det uppriktigt verkar vara ett missförstånd bakom det hela, inte ett försök från kundens håll att lura företagaren.

Kan nämna som exempel att ett företag som jag beställde Just-lysrör ifrån levererade Philips-lysrör. Fastän varan på hemsidan hette Just-lysrör. Jag nämnde till företagaren att de levererade billigare rör men tog betalt efter det dyrare märket. Han sa att visserligen bedömer han personligen, efter att ha forskat i saken, dem att vara exakt samma produkt med endast olika etiketter, men han bjuder ändå mig på hela fakturan på över 1 600 kr. Föredömligt gjort, jag hade inte ens krävt detta och hade inte ens en tanke på att göra det. Jag tror att företagaren ändå tjänade på detta, i längden, då jag numera köper mina Just-rör årligen av honom. Dessutom vet jag att det finns fler (åtminstone en till förutom mig) som beställer rören från honom, enbart tack vare hur han bemötte mitt case. Bra kundservice är ett signum som företagare oftast inte behöver ångra för att ha skaffat.

Det verkar som om det lutar lite åt negativ avtalsbindning - vilket vad jag vet är olagligt.
 
OK. Vi bjuder på 50% rabatt på dem 5 böcker du nämnde tidigare.
Hiiiigh five!

Det låter ju föredömligt gott, tycker jag, om rabatten innebär 50 % avdrag från det pris kunden redan har betalat. Finns nog inget skäl för dig Kristoffer att inte gå med på detta, jag tycker att företagaren här tar ett mycket positivt beslut. Ett beslut som faktiskt i mina ögon väger över vågtungan till butikens fördel. Och det kan innnebära nya kunder, då åtminstone jag sätter högt värde på företagare som är beredda att ändra sig om kundens bästa kräver detta. Även om det ibland kostar på i både kronor och förlorad personlig prestige.

Inte för att vi utomstående egentligen har något med saken att göra. Men då diskussionen förs här på ett offentligt forum så yttrar jag ändå mina fem öre. :)

/Eero

Det som skiljer den vise från den envise är förmågan att ändra sig.
 
Det verkar som om det lutar lite åt negativ avtalsbindning - vilket vad jag vet är olagligt.


Du menar väl Cristoffers case? (Du hade i ditt svar med hela mitt inlägg, som även berörde andra saker, därav min fråga).

Nja, med negativ avtalsbindning avses väl närmast att man inte får fakturera för något som kunden uttryckligen inte har beställt. Nu har ju kunden beställt den aktuella tjänsten, frågan verkar röra mest om kunden informerades om att det kostar med snabbare leverans. Där står ord mot ord, men nu verkar ju butiken ge med sig och ersätter honom rejält, då blir frågan mer av akademiskt intresse, om ens det.
 
Vet inte om jag håller med om att all publicitet är bra publicitet. Men nån som orkar kan ju ringa Skandia och fråga. De borde ju veta vid det här laget.

Negativ avtalsbindning trodde jag var när man skickar ut ett erbjudande som anses accepterat ifall man inte svarar, vilket är olagligt. Ett visst el-bolag ägnade sig åt en variant av detta. Först tecknade man avtal med dem och när det gick ut så fick man ett brev som förlängde avtalet om man inte sa något. Det var dessutom lagligt såvitt jag kunde få fram.

Numera har jag inte det elbolaget längre och jag kommer inte bidra till deras resultat i framtiden heller. No more vattenfall.

Och du Eeros, det kommer ta ganska många år innan du kompenserat affären genom inköp av lysrör. Men snyggt gjort av affären är det ju. Lite större butiker tar ju normalt höjd för sånt här i sin prissättning generellt. Men med pressade marginaler så blir det mindre av den servicen.

Mvh
Maverick
 
OK. Vi bjuder på 50% rabatt på dem 5 böcker du nämnde tidigare.
Hiiiigh five!

Kanske lite för tidigt att börja HighFiiva riktigt än... Uppskattar dock att tonläget nu är ett helt annat än inledningsvis.

Kontaktar dig i slutet av veckan så vi får lösa detaljerna kring beställningen.

Jag är till och med beredd att radera hela tråden efter vi kommit överens och jag fått mina böcker. Detta eftersom jag mycket väl kan tänka mig att händelsen var en plump i protokollet, och inget som händer dagligdags.
 
Kanske lite för tidigt att börja HighFiiva riktigt än... Uppskattar dock att tonläget nu är ett helt annat än inledningsvis.

Kontaktar dig i slutet av veckan så vi får lösa detaljerna kring beställningen.

Jag är till och med beredd att radera hela tråden efter vi kommit överens och jag fått mina böcker. Detta eftersom jag mycket väl kan tänka mig att händelsen var en plump i protokollet, och inget som händer dagligdags.


men va fxxxxn grabben.. Ge dig för böveln nån gång.. Du har fått erbjudande trotts du själv bär ansvaret detta har ens hänt.. Så sitter du med uppenbarligen rena utpressningen här dessutom...

jag visste detta var det du nyttjade forumet till direkt.. En personlig vendetta... och inget annat..




Till odenlab..

Sänd denna snubbes grejor till honom gratis...Svartlista honom hos alla fotoföretag du känner.... maila denna topic till varenda tryckeri samt fotolab du vet om...Och glöm inte utnyttja forumet här via att länka till denna topic så alla fotobolag ser varför det skar sig och vad denna kille sedemera gör då han skall till varje pris ha rätt....oavsett att du som en man tar halva ansvaret fast du inte gjort mer fel än besvarat honom argt då redan sakerna gått snett...Vilket jag kan anse rätt rimligt även om man råkar vara företagare...

Så sänder du mig dina kontouppgifter så betalar jag från min sjukpension hans räkning hos dig nästa månad då pengar kommer in här..Så har han inget mer att gnälla om...

Jag fattar inte ens att forumet tillåter denna Kristoffer detta han gör här.. och jag har igen anmält topicen nu då första gången inte ens blev besvarad...Men jag är väl inte "rätt" person att göra anmälan...
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.