Annons

Angående OdenLab Norr!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ett företag som tar 1100kr för minneskortsräddning vilket helt enkelt betyder att de stoppar kortet i sin minneskortsläsare och kör en rescue programvara känns inte direkt seriösa. Det är en väldigt bra timkostnad för en väldigt enkel grej, men det är klart när det kommer in okunniga människor som råkat formatera sitt kort så betalar de vad som helst och det utnyttjar en del människor.

http://www.odenlab.se/sections/pages/showpage.php?id=2014

Att man får betala för den kompetens men eventuellt inte besitter själv är väl ingen direkt nyhet. Det ska ju sättas i relation till att du köper in programvaran själv, alternativt letar rätt på den på internet. Lär dig hur den fungerar och sedan kör programmet och förhoppningsvis fattar vad du gör. Med dagen stora kort är ju programmet inte kört i en handvändning heller.

/Maverick
 
Hej,
jag heter Wojtek, skapat Odenlab 20 år sen och är företagets
ägare. Brukar aldrig blanda mig i såna diskussioner, men den här
gången får vi väl reagera. återkommer imorgon med vad vi tycker
om det hela. hälsar Wojtek

Yes. Vad ska man säga? Inte nog med att fotobranschen dör så
får man knivar i ryggen En kund beställer fotobok på nätet, BETALAR på nätet
och hämtar eller får boken hemskickat. Hur enkelt som helst. I vår prislista
finns några tjänster som kan beställas som express mot avgiften. Men inte fotobok.!
Varför i h….. ska vi informera om något som vi inte gör. Att kunden springer till
eller ringer vårt tryckeri (hur fick han tag i det?) har ingenting att göra med
våra tjänster. Att duktiga och snälla folk på tryckeriet säger OK - boken är klar,
är en sak, men det är Odenlab som beställer, betalar och levererar produkten. Kunden har skapat en genväg som resulterar i osäkerheten hos oss, tryckeri och hos alla som läser
hans tråd. Det var väl allt. Wojtek Jasinski VD
 
Då tycker jag ni ska styra upp samarbetet med tryckeriet och klargöra vad som gäller - det är tryckeriet som skapat genvägen, inte kunden. Som jag ser det ska tryckeriet inte ta emot order, prata priser eller leverera i ert namn utan antingen hänvisa kunden till er eller göra sina egna affärer utan er inblandning.
 
Man tror kanske inte att en VD i en officiell respons där han representerar sitt företag ska svära och prata om knivar i ryggen.
 
besviken

Sjukt besviken på odenslabbs svar.

Förväntade mig inte de skulle be om ursäkt
eller liknande utan helt enkelt besvarar kritiken
på ett sakligt och civiliserat sätt.

Jag kommer inte bli kund hos odenlabb.
Och kommer inte heller rekommendera andra att bli det.
 
Då tycker jag ni ska styra upp samarbetet med tryckeriet och klargöra vad som gäller - det är tryckeriet som skapat genvägen, inte kunden. Som jag ser det ska tryckeriet inte ta emot order, prata priser eller leverera i ert namn utan antingen hänvisa kunden till er eller göra sina egna affärer utan er inblandning.

Jag håller med. 100%
Man lär sig.
 
Ett företag som tar 1100kr för minneskortsräddning vilket helt enkelt betyder att de stoppar kortet i sin minneskortsläsare och kör en rescue programvara känns inte direkt seriösa. Det är en väldigt bra timkostnad för en väldigt enkel grej, men det är klart när det kommer in okunniga människor som råkat formatera sitt kort så betalar de vad som helst och det utnyttjar en del människor.

http://www.odenlab.se/sections/pages/showpage.php?id=2014
Okunnighet kostar.

Men dessa okunniga människor kan ju med fördel vända sig till dig då, så kan du göra jobbet gratis åt dem.

Eller ta halva Odenlabs pris, givitvis med moms, sociala avgifter, skatt och annat inräknat. Undrar hur mycket det blir kvar då?
 
Om en kund först hittat på en ny produkt/leveransmetod åt företaget så är det kanske inte helt obefogat..?

Per

Att hitta på priser på tjänster man inte har i efterhand är fantastiskt oseriöst.

Att inte styra upp relationen med underleverantörer oxo oseriöst.

Har inte varit kund hos företaget och efter svaret från VD kommer jag inte att bli det.

Fruktansvärt oseriöst, 20 år i branchen men fortfarande ett källarföretag känns det som.
 
Att hitta på priser på tjänster man inte har i efterhand är fantastiskt oseriöst.

Att inte styra upp relationen med underleverantörer oxo oseriöst.

Har inte varit kund hos företaget och efter svaret från VD kommer jag inte att bli det.

Fruktansvärt oseriöst, 20 år i branchen men fortfarande ett källarföretag känns det som.

Att hitta på? Vad vet du om det?

När det kommer in en kund på det labb jag jobbar extra på ibland och vill ha en lösning så finns det två varianter. Antingen löser jag hans problem i tid, eftersom det nästan alltid är bråttom. Kollar vad det har kostat företaget och lägger på den marginal vi anser oss behöva för att gå runt. Eller också får jag be kunden att återkomma när vi har haft tid på oss att kolla vad det eventuellt skulle kosta.

Det senare alternativet innebär i 95% av fallen att vi meddelar på stående fot att vi inte saluför tjänsten. Det är inte lönsamt att hålla på med sådant på det viset.

Det externa labbet och enligt redovisat bara konstaterat att de kan utföra jobbet snabbare. De i sin tur lägger eventuellt på en expressavgift jämtemot sin kund, OdenLab i det här fallet. Det är så otroligt vanligt att folk ringer eller kommer in i butik och frågar om det går att lösa nått speciellt lite snabbare. Konkret så kollar man i arbetskön om det är möjligt och svarar därefter.

Det är inte särskilt troligt att det externa labbet vet vad OdenLab tar för sina tjänster. Åtminstone in bland vanlig personal. De har troligen ett tjog kunder till vars avtal antagligen skiljer sig något åt.

En kund har bara rätt så länge han/hon är lönsam, har man inte förståt det så blir det nog svårt att komma längre.

/Maverick
 
...
En kund har bara rätt så länge han/hon är lönsam, har man inte förståt det så blir det nog svårt att komma längre.
...

Om du förutsätter att du bara tänker få en beställning från kunden så håller jag med för den enskilda affären, men om du ser lite mer långsiktigt på det så kan du ju välja att ta en sämre affär på marknadsföringskontot om du tror att kunden och/eller hans kompisar kan komma tillbaka med fler och mer lönsamma order.
 
Yes. Vad ska man säga? Inte nog med att fotobranschen dör så
får man knivar i ryggen En kund beställer fotobok på nätet, BETALAR på nätet
och hämtar eller får boken hemskickat. Hur enkelt som helst. I vår prislista
finns några tjänster som kan beställas som express mot avgiften. Men inte fotobok.!
Varför i h….. ska vi informera om något som vi inte gör. Att kunden springer till
eller ringer vårt tryckeri (hur fick han tag i det?) har ingenting att göra med
våra tjänster. Att duktiga och snälla folk på tryckeriet säger OK - boken är klar,
är en sak, men det är Odenlab som beställer, betalar och levererar produkten. Kunden har skapat en genväg som resulterar i osäkerheten hos oss, tryckeri och hos alla som läser
hans tråd. Det var väl allt. Wojtek Jasinski VD

Om nu fotobranschen håller på att dö så borde man vara mer rädd om sina kunder och rykte än så här... Det är ju knappast kundens fel att ni inte har klargjort vad som gäller...
Svante
 
Det är ju knappast kundens fel att ni inte har klargjort vad som gäller...
Svante

Vad är det de inte har klargjort? Ett företag kan väl rimligen bara informera om de tjänster som de faktiskt säljer, de kan inte rapa upp allt som de inte erbjuder? T.ex. direktkontakt med underleverantören för snabbare leveranser utan extra kostnad?

Ja tycker tvärt om det är mindre seriöst av trådstartaren att göra sin debut i ett forum som detta genom att starta ett korståg för att svartmåla ett företag efter en enda dispyt, som han så uppenbart haft rätt stor del i att skapa.

Per
 
Om du förutsätter att du bara tänker få en beställning från kunden så håller jag med för den enskilda affären, men om du ser lite mer långsiktigt på det så kan du ju välja att ta en sämre affär på marknadsföringskontot om du tror att kunden och/eller hans kompisar kan komma tillbaka med fler och mer lönsamma order.

Jo, det är naturligtvis sant. Men du får ha väldigt många kompisar som dessutom är intresserade av att beställa samma sak för att det ska löna sig.

Problemet idag är lite att alla som kommer in och beställer/köper en produkt eller tjänst för en tusing tror att de är värsta hot-shot kunderna. I verkligheten är det ingenting i stort sett. En fotobutik omsätter miljoner varje år. Det är sällan som det är intressant att hitta på nått special för en kund för det ger ingenting tillbaka. Istället är besparingar som ger nått. Att hitta ett annat externa labb som är en krona billigare ger kanske en besparing på 30k i månaden för ett mellanstort/stort labb.

Till skillnad från att lägga ner tid på en speciallösning som på ett år kanske inbringar några få tusenlappar. Med de priser som är idag så måste saker och ting vara rationellt och standardiserat så att man kan ha ett så lågt antal anställda som möjligt. Det är vad det går ut på.

Crimson som hyllas många gånger har ju inte gjort sitt system automatiskt bara för kunna hävda att det är en kvalitétsgrej. De har till och med lyckats med konststycket att minska arbetet och få det att framstå som att det är något bra för kunden, att kunden själv enbart påverkar. Så de tar både bättre betalt och behöver mindre folk.

Att klura ut tjänster idag handlar mest om att komma på saker som attraherar den stora massan, inte speciallösningar för ett i sammanhanget mindre antal fotonördar som oss.

Personligen tror jag att i framtiden så kommer stora delar av framkallningen att försvinna och istället får vi sådana böcker med automatik. Rätt praktiskt när man tänker på det. Album packat och klart när man hämtar det.

/Maverick
 
Håller helt med om det du skriver... det har blivit svårare och svårare att bedriva affärsverksamhet eftersom det finns den här konstiga inställningen (drivet av Internet tror jag) att allt ska vara svinbilligt om inte gratis. Man måste vara stor och sälja standardiserade produkter med liten overhead om man ska tjäna några pengar med rimlig arbetsinsats. Tröskeln att skapa ett eget företag blir rätt stor bara i den här nya verkligheten, och om man inte som kund vill acceptera dussinlösningar på stormarknader så blir det också dyrt.
 
Att hitta på? Vad vet du om det?

/Maverick

Titta på vad Odenlabs VD skriver innan du hackar på mitt inlägg
De har inte expresstjänsten för fotoböcker, är det fortfarande seriöst att dubblera kostnaden i efterhand?

Vad underleverantören gör är intressant, de har ju uppenbart inte styrt upp hur denne ska agera. Det erkänner oxo Odenlabs VD.

Är det fortfarande ok att dubblera kostnaden?

Jag tycker att det stinker.
 
Vad är det de inte har klargjort? Ett företag kan väl rimligen bara informera om de tjänster som de faktiskt säljer, de kan inte rapa upp allt som de inte erbjuder? T.ex. direktkontakt med underleverantören för snabbare leveranser utan extra kostnad?

Per

Helt rätt, De ska dock svara på frågan och neka till tjänsten.
Om det hela handlar om en underleverantör så SKA denne alltid hänvisa till säljaren av tjänsten.

Att ringa och skälla på kunden i stället för underleverantören är fel oavsett vad kunden lyckats hitta för hål i den egna organisationen.

Det är bara att bita ihop och fixa till den egna organisationen.
 
Titta på vad Odenlabs VD skriver innan du hackar på mitt inlägg
De har inte expresstjänsten för fotoböcker, är det fortfarande seriöst att dubblera kostnaden i efterhand?

Vad underleverantören gör är intressant, de har ju uppenbart inte styrt upp hur denne ska agera. Det erkänner oxo Odenlabs VD.

Är det fortfarande ok att dubblera kostnaden?

Jag tycker att det stinker.

Nä, det är gott om labb som inte har olika expresstjänster. Men om någon nu har tajt med tid så försöker de flesta hjälpa till om de kan. Det brukar kallas service när det faller väl ut.

Och som jag skrev TIDIGARE så kan man lösa problemet och räkna på det i efterhand. Sedan kan man ju alltid ha olika idéer om vad som är rimligt i kostnad.

Dubbelt upp? Tja, det beror på vad boken kostade till att börja med. Men en halvtimmes extrajobb är inte gratis. Sedan tillkommer eventuellt tid för produktionsstopp för att ett jobb får gå före i kön. Vet inte exakt hur de där bokpressarna funkar dock.

/Maverick
 
Nä, det är gott om labb som inte har olika expresstjänster. Men om någon nu har tajt med tid så försöker de flesta hjälpa till om de kan. Det brukar kallas service när det faller väl ut.

Och som jag skrev TIDIGARE så kan man lösa problemet och räkna på det i efterhand. Sedan kan man ju alltid ha olika idéer om vad som är rimligt i kostnad.

Dubbelt upp? Tja, det beror på vad boken kostade till att börja med. Men en halvtimmes extrajobb är inte gratis. Sedan tillkommer eventuellt tid för produktionsstopp för att ett jobb får gå före i kön. Vet inte exakt hur de där bokpressarna funkar dock.

/Maverick

Visst är det så att kunden inte hanterat detta optimalt.
Man kan dock inte ändra på en faktura i efterhand utan att båda är med på noterna.

Om jag betäller till ett pris och hämtar det själv, dvs odenlab får faktiskt minskade kostnader för att beställaren lyckas (möjligen felaktigt) hämta på plats: (Skapar därmed en tjänst som inte finns)

Då ska inte fakturan saltas i efterhand, Odenlab har ju inte drabbats över huvud taget.

Det är fortfarande så att Odenlab och underleverantören har gjort bort sig inte beställaren.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.