Kristoffer E
Medlem
Det hör till ovanligheterna att jag yttrar mig i forum som det här, men den här gången var företaget som sålde tjänsten så långt ute och cyklade att jag inte kan låta bli.
Händelseförlopp:
Jag skulle beställa en fotobok. Det är en tjänst som Odenlab säljer, men det är en extern partner som utför själva jobbet. I samband med att jag la min order kontaktade jag den externa partnern eftersom Odenlab själva inte svarade i telefon. Min fråga var om det var möjligt att snabba på ordern lite. Inga problem, sa man. Jag fick också min fotobok tidigare än de 5 arbetsdagar det skulle ta. Fint så långt.
Några dar senare la jag en ny order, upprepade då telefonproceduren för att säkerställa att jag skulle få min bok i tid. Den här gången meddelades att det inte skulle gå lika fort att fixa boken, men om jag ville ha den tidigare än utsatt kunde jag komma och hämta den själv istället för att den skulle skickas. Ok, jag ordnade så ett bud skulle kunna hämta boken, och meddelade båda företagen att boken inte skulle skickas. Jag fick besked från den externa partnern att att boken var klar, bara att komma och hämta. Jag meddelade Odenlab att boken skulle hämtas via bud.
Odenlab svarade i mejl att det kunde bli fråga om en extraavgift pga av snabb expediering. Detta hade aldrig nämnts tidigare, och någon expresstjänst var det aldrig tal om då jag la ordern (och fanns inte heller nämnd i prislistan på nätet, http://www.odenlab.se/sections/pages/showpage.php?id=2012). Av ren välvilja svarade jag att Odenlab kunde betrakta de 39 kronor som jag redan erlagt i frakavgift som Expressavgift, eftersom jag trots allt skulle få boken tidigare än beräknat. Nu ringde en arg chef upp mig på telefonen. Han sa att han skulle kräva att jag skulle betala dubbelt om jag ville ha boken. Jag förklarade att jag inte tänkte betala extra för något som jag inte blivit informerad om från början, och som heller inte fanns nämnt någonstans i prislistan eller på nätet. Han avslutade med orden: "Då vet du det nästa gång". Ja, svarade jag. Nästa gång, och tog för givet att han skulle nöja sig med de 439:- jag redan i förväg betalt för fotoboken.
Budet hämtade boken och avkrävdes då ”expressbetalning”, ursprungspriset en gång till. Budet betalade utan att kontakta mig, i vetskap om att det inte finns några marginaler att beställa ny bok.
Jag mejlade Odenlab och krävde att de 439 kronor jag ursprungligen betalat skulle återbetalas, varpå chefen ånyo ringde upp mig, troligtvis av rädsla för ytterligare dålig publicitiet i forum som detta (efter lite googlande har jag förstått att jag är långt ifrån ensam om att ha problem med företaget). Några pengar var han emellertid inte villig att återbetala.
Efter kontakt med Konsumentrådgivare har jag förstått att jag tyvärr inte kommer kunna anmäla företaget till ARN eftersom pålagan inte överskred 500 kr.
Det är inte mycket pengar det är fråga om, men det dåliga bemötandet gör mig arg och det känns som en god princip att fotolabb inte ska uppfinna nya avgifter som plötsligt höjer priset på utförd tjänst till det dubbla.
Händelseförlopp:
Jag skulle beställa en fotobok. Det är en tjänst som Odenlab säljer, men det är en extern partner som utför själva jobbet. I samband med att jag la min order kontaktade jag den externa partnern eftersom Odenlab själva inte svarade i telefon. Min fråga var om det var möjligt att snabba på ordern lite. Inga problem, sa man. Jag fick också min fotobok tidigare än de 5 arbetsdagar det skulle ta. Fint så långt.
Några dar senare la jag en ny order, upprepade då telefonproceduren för att säkerställa att jag skulle få min bok i tid. Den här gången meddelades att det inte skulle gå lika fort att fixa boken, men om jag ville ha den tidigare än utsatt kunde jag komma och hämta den själv istället för att den skulle skickas. Ok, jag ordnade så ett bud skulle kunna hämta boken, och meddelade båda företagen att boken inte skulle skickas. Jag fick besked från den externa partnern att att boken var klar, bara att komma och hämta. Jag meddelade Odenlab att boken skulle hämtas via bud.
Odenlab svarade i mejl att det kunde bli fråga om en extraavgift pga av snabb expediering. Detta hade aldrig nämnts tidigare, och någon expresstjänst var det aldrig tal om då jag la ordern (och fanns inte heller nämnd i prislistan på nätet, http://www.odenlab.se/sections/pages/showpage.php?id=2012). Av ren välvilja svarade jag att Odenlab kunde betrakta de 39 kronor som jag redan erlagt i frakavgift som Expressavgift, eftersom jag trots allt skulle få boken tidigare än beräknat. Nu ringde en arg chef upp mig på telefonen. Han sa att han skulle kräva att jag skulle betala dubbelt om jag ville ha boken. Jag förklarade att jag inte tänkte betala extra för något som jag inte blivit informerad om från början, och som heller inte fanns nämnt någonstans i prislistan eller på nätet. Han avslutade med orden: "Då vet du det nästa gång". Ja, svarade jag. Nästa gång, och tog för givet att han skulle nöja sig med de 439:- jag redan i förväg betalt för fotoboken.
Budet hämtade boken och avkrävdes då ”expressbetalning”, ursprungspriset en gång till. Budet betalade utan att kontakta mig, i vetskap om att det inte finns några marginaler att beställa ny bok.
Jag mejlade Odenlab och krävde att de 439 kronor jag ursprungligen betalat skulle återbetalas, varpå chefen ånyo ringde upp mig, troligtvis av rädsla för ytterligare dålig publicitiet i forum som detta (efter lite googlande har jag förstått att jag är långt ifrån ensam om att ha problem med företaget). Några pengar var han emellertid inte villig att återbetala.
Efter kontakt med Konsumentrådgivare har jag förstått att jag tyvärr inte kommer kunna anmäla företaget till ARN eftersom pålagan inte överskred 500 kr.
Det är inte mycket pengar det är fråga om, men det dåliga bemötandet gör mig arg och det känns som en god princip att fotolabb inte ska uppfinna nya avgifter som plötsligt höjer priset på utförd tjänst till det dubbla.