Annons

Angående OdenLab Norr!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det hör till ovanligheterna att jag yttrar mig i forum som det här, men den här gången var företaget som sålde tjänsten så långt ute och cyklade att jag inte kan låta bli.

Händelseförlopp:

Jag skulle beställa en fotobok. Det är en tjänst som Odenlab säljer, men det är en extern partner som utför själva jobbet. I samband med att jag la min order kontaktade jag den externa partnern eftersom Odenlab själva inte svarade i telefon. Min fråga var om det var möjligt att snabba på ordern lite. Inga problem, sa man. Jag fick också min fotobok tidigare än de 5 arbetsdagar det skulle ta. Fint så långt.

Några dar senare la jag en ny order, upprepade då telefonproceduren för att säkerställa att jag skulle få min bok i tid. Den här gången meddelades att det inte skulle gå lika fort att fixa boken, men om jag ville ha den tidigare än utsatt kunde jag komma och hämta den själv istället för att den skulle skickas. Ok, jag ordnade så ett bud skulle kunna hämta boken, och meddelade båda företagen att boken inte skulle skickas. Jag fick besked från den externa partnern att att boken var klar, bara att komma och hämta. Jag meddelade Odenlab att boken skulle hämtas via bud.

Odenlab svarade i mejl att det kunde bli fråga om en extraavgift pga av snabb expediering. Detta hade aldrig nämnts tidigare, och någon expresstjänst var det aldrig tal om då jag la ordern (och fanns inte heller nämnd i prislistan på nätet, http://www.odenlab.se/sections/pages/showpage.php?id=2012). Av ren välvilja svarade jag att Odenlab kunde betrakta de 39 kronor som jag redan erlagt i frakavgift som Expressavgift, eftersom jag trots allt skulle få boken tidigare än beräknat. Nu ringde en arg chef upp mig på telefonen. Han sa att han skulle kräva att jag skulle betala dubbelt om jag ville ha boken. Jag förklarade att jag inte tänkte betala extra för något som jag inte blivit informerad om från början, och som heller inte fanns nämnt någonstans i prislistan eller på nätet. Han avslutade med orden: "Då vet du det nästa gång". Ja, svarade jag. Nästa gång, och tog för givet att han skulle nöja sig med de 439:- jag redan i förväg betalt för fotoboken.

Budet hämtade boken och avkrävdes då ”expressbetalning”, ursprungspriset en gång till. Budet betalade utan att kontakta mig, i vetskap om att det inte finns några marginaler att beställa ny bok.

Jag mejlade Odenlab och krävde att de 439 kronor jag ursprungligen betalat skulle återbetalas, varpå chefen ånyo ringde upp mig, troligtvis av rädsla för ytterligare dålig publicitiet i forum som detta (efter lite googlande har jag förstått att jag är långt ifrån ensam om att ha problem med företaget). Några pengar var han emellertid inte villig att återbetala.

Efter kontakt med Konsumentrådgivare har jag förstått att jag tyvärr inte kommer kunna anmäla företaget till ARN eftersom pålagan inte överskred 500 kr.

Det är inte mycket pengar det är fråga om, men det dåliga bemötandet gör mig arg och det känns som en god princip att fotolabb inte ska uppfinna nya avgifter som plötsligt höjer priset på utförd tjänst till det dubbla.
 
Tack för varningen, sådana företag ska inte ha några kunder så dom hamnar på svarta listan direkt.
 
Ska hålla mig borta från dem. Den där chefen verkar ju inte riktigt klok, personer med ständigt behov att hävda sig (eller vad det nu är som ligger bakom) borde hålla sig borta från seriös verksamhet.
 
Hmm

Jag kan nog tycka att med nr 1 i inlägg och direkt skitsnack om en firma så bryr jag mig noll om denna varning..Hade jag behövt en fotobok hade jag anlitat dom än mer säkert då jag vet dom är raka och gillar raka puckar ...

Och fattar inte andra här som inte skall anlita dom för en snubbe ramlar in med sitt första inlägg här som ser mer ut som korståg än nått annat för ett problem han skapade själv via trassla......

Och hajar inte ens varför gnälla då man själv trasslar med deras underleverantör..

Hade du följt dom gängse rutinerna hade du säkert inte fått betala en spänn mer än det du skulle...

Jaja... Men som firmachefen sa.. Då vet du till nästa gång att du bara går den vanliga riktiga vägen så lirar din beställning nog bra skall du se...:)
 
Jo, det är ju så här det ser ut nu för tiden. Gott om folk som ska ha special special. Men se betala för det, det ska man inte...

/Maverick
 
Kunden har alltid rätt. Eller...?

Jag undrar i mitt stilla sinne vad Odenlab å sin sida tycker om trådskaparens agerande.
 
Jo, det är ju så här det ser ut nu för tiden. Gott om folk som ska ha special special. Men se betala för det, det ska man inte...

/Maverick


Ja inte skulle jag heller vara beredd att betala något i efterhand, för något som aldrig avtalats. Ruttet gjort av företaget, om det som nämns i öppningsinlägget stämmer!
 
Rättvisa

Jag har ingen aning om Odenlabb har gjort fel eller vad som är rätt eller fel, men jag har mailat Odenlab och informarat om denna tråden och så får vi se om de vill svara.

Jag googlade på odenlabb och fann bara ett klagomål ,
publicerat på Bröllopstorget och där har de svarat, så jag har gott hopp om att de svarar i denna tråden.

Niklas
Känd från TV3
 
Dom flesta labb har olika priser beroende på leveranstid. Om du ska ha snabb leverans så brukar men få betala mer för det om man inte har avtal/stamkund etc.
 
Om jag på något vis vill ha något utfört utöver gängse rutiner så räknar jag kallt med att det förekommer en lite extraavgift för den servicen. Är det inte det så blir jag glad.

Har man ringt det externa labbet så kan det ifrågasättas om det "muntliga" avtalet ens ingåtts med rätt man. De priser som gäller mellan OdenLab och den externa partnern är garanterat inte detsamma som gäller mellan OdenLab och deras kunder.

Det externa labbet har bara svarat rakt upp och ner på om det går att lösa snabbare och inget annat. Antagligen inte upplyst om något pris över huvud taget. Ska man då utgå från att det är gratis kanske eftersom inget sas?

/Maverick
 
Det låter åtminstone som att Odenlab och/eller det externa labbet inte riktigt skötte det här på proffsigaste sätt, labbet borde förmodligen inte tagit emot ordern utan hänvisat till Odenlab, alternativt skulle Odenlab inte varit inblandade alls om labbet accepterade ordern direkt från kund.

Vi har ibland problem på mitt jobb där en underleverantör inte förstår att hålla sig enbart till sin roll som underleverantör till oss utan går in och säger saker till slutkunden trots att det är vi som har affären och kundansvaret.

Hursomhelst, jag ber att få ta tillbaka och be om ursäkt till Odenlab för mitt lite förhastade inlägg ovan. Jag vet naturligtvis inte tillräckligt mycket i första hand för att tycka något bestämt.
 
Jag tror att de sista kommentarerna här nuddar vid pudelns kärna.

Odenlab Norr ogillade alltså mitt förfarande att kontakta underleverantören då man själva inte svarade i telefon.

Ett seriöst företag påpekar då detta redan vid första beställningen. Istället kom en överreaktion vid den andra beställningen, vilket nu lett till att de går miste om fler beställningar från mig (jag hade ursprungligen tänkt beställa totalt 5 st fotoböcker).
 
Kunden har alltid rätt. Eller...?

Jag undrar i mitt stilla sinne vad Odenlab å sin sida tycker om trådskaparens agerande.

Hej,
jag heter Wojtek, skapat Odenlab 20 år sen och är företagets
ägare. Brukar aldrig blanda mig i såna diskussioner, men den här
gången får vi väl reagera. återkommer imorgon med vad vi tycker
om det hela. hälsar Wojtek
 
Jag tror att de sista kommentarerna här nuddar vid pudelns kärna.

Odenlab Norr ogillade alltså mitt förfarande att kontakta underleverantören då man själva inte svarade i telefon.

Ett seriöst företag påpekar då detta redan vid första beställningen.
Och du talade naturligtvis om för dem att avsåg att ta kontakt med deras underleverantör. När gjorde du det förresten, eftersom "Odenlab själva inte svarade i telefon"?
 
Korrekt uppfattat, meddelade via mejl att jag hade kontakt med underleverantören både vid den första och den andra beställningen.

Och den första beställningen hanterades verkligen rekordsnabbt, all heder åt underleverantören för det (jag ska inte svära på det, men förmodar att första leveransen skickades direkt från underlev. till mig).
 
Ett företag som tar 1100kr för minneskortsräddning vilket helt enkelt betyder att de stoppar kortet i sin minneskortsläsare och kör en rescue programvara känns inte direkt seriösa. Det är en väldigt bra timkostnad för en väldigt enkel grej, men det är klart när det kommer in okunniga människor som råkat formatera sitt kort så betalar de vad som helst och det utnyttjar en del människor.

http://www.odenlab.se/sections/pages/showpage.php?id=2014
 
Ett företag som tar 1100kr för minneskortsräddning vilket helt enkelt betyder att de stoppar kortet i sin minneskortsläsare och kör en rescue programvara känns inte direkt seriösa. Det är en väldigt bra timkostnad för en väldigt enkel grej, men det är klart när det kommer in okunniga människor som råkat formatera sitt kort så betalar de vad som helst och det utnyttjar en del människor.

http://www.odenlab.se/sections/pages/showpage.php?id=2014

Låter nästan som en fotograf som ska ha 4000.- för en bild som tog en 500 del av en sekund att ta :/.
 
Ett företag som tar 1100kr för minneskortsräddning vilket helt enkelt betyder att de stoppar kortet i sin minneskortsläsare och kör en rescue programvara känns inte direkt seriösa. Det är en väldigt bra timkostnad för en väldigt enkel grej, men det är klart när det kommer in okunniga människor som råkat formatera sitt kort så betalar de vad som helst och det utnyttjar en del människor.

http://www.odenlab.se/sections/pages/showpage.php?id=2014

Alternativet för okunniga människor är att acceptera förlusten & gå vidare.
Kunskap är makt & i detta fall även pengar :-/

Priserna är för övrigt väldigt låga om de gör något annat än bara kör en rescue-programvara.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.