Annons

Angående dubbla telekonverters

Produkter
(logga in för att koppla)

Arrandir

Avslutat medlemskap
Hej

Jag funderar på att byta upp min fotoutrustning till en lite modernare version. Jag skulle vilja köpa en eos 40d och ett sigma 70-200mm 2,8. Jag undrar dock om det går att använda dubbla telekonverters på dessa moderna digitalkameror. (2.0 + 1,5) Går det? tekniken går ju framåt så kanske...eller?

Jag har sett att det finns 3X också. Är de ett bättre val?

Jag har kollat på ett sigma 300mm 2,8 också. Fungerar det med dubbla telekonverters där också (eller 3X?) Spelar det någon roll om man har fullstor censor i kamerahuset eller inte?

Jag vet att det är svårt att använda dubbla konverters på analogt i och med att skärpan blir så dålig. Men hur är det på digitlt?

//Arrandir

Jag rekommenderar inte ens en 2x konverter p.g.a. bristande bildkvalitét.
2x + 1.4x är direkt uteslutet om du vill ha rimlig bildkvalitét.

Förutom bildkvalitéproblemen så kommer inte AF att fungera och det kommer bli väldigt mörkt i sökaren.

Håller med Kim, dubbla konverter är bara till för extremfall (jag har sett foton på månen och liknande). Jag har Sigmat (70-200/2.8) och 1.4 konverter vilket funkar utmärkt. Skärpreförlusten med 1.4 konverter är väldigt liten. Satsa på det i stället.

/ Erik

Jag vet folk som med framgång använder dubbla extendrar på supertelen med fast brännvidd, t ex Canon 500/4 med Canons 1,4x och 2x.

Men att försöka samma trick på en Sigmazoom -- nja...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar