Ang Nikon EM:
Em är en trevlig kamera till formatet men känns väl plastig i mina ögon. Inget bruksredskap. Och ända sättet att kontrollera exponeringen är att exponeringskompensera...ingen höjdare direkt!
Nej en EM kan kan man få för ca 400-600 inklusive series-e 50/1,8 medans FG med samma glugga kan fås för 500-700 med samma glugg. Dessa båda kamerahus är i mångt och mycket likadana men den ena är en fullt duglig systemkamera som erbjuder goda kontrollmöjligheter medan den andra inte gör det...och båda kamerahusen har samma storlek så allt du hör om FG eller EM om smidighet kan tillämpas lika på båda.
Trotts att det finns en väldigt stor komponentgemenskap mellan kamerorna känns EM markant billigare och plastigare, detta är ju givetvis subjektivt så det kanske inte är så mycket att ta på.
Tilläggas bör dock att jag har alldrig sett eller hört om någon som skulle ha haft sönder någon av dem genom annat än rent yttre våld eller fingrande på slutaren, lite normal ovarsamhet pallar de minst lika bra som dagens entusiast dslr!
Desutom ska tydligen EM sakna den automatiska spegeluppfällning vid bruk av självutlösare som alla andra semi-profs modellerna har viket gör det knepigt med långtidsexponeringar på stativ.
Ljusmätaren är en hemult stor skillnad i dessa.
Nikon har kört på två grundtyper av sökarinfo innan lcd kom in med FA och F3: Diodbasserade och visarbaserade.
De diodbaserade är av två olika modeller, de med tre dioder för + O - och de med en lång radda dioder längs en tidskala där en blinkande diod markerar ljusmätarens förslag och en fast lysande markerar kamerans inställda tid.
Den förstnämnda återfinns på de mer avancerade F2-sökarna och på FM och FM2 (Men inte på FM3a!) medan den sistnämnda som jag föredrar endast återfinns på FG.
De visarbaserade är mycket trevliga att använda under dygnets ljusa timmar...sen är det rena gissningleken; man ser inte ett skvatt då den är helt obelyst!
Visarna består av en tunn svart nål som indikerar ljusmätarens utslag på en skala med tider medans den andra visaren är en genomskinlig plastbit som lägger sig över den valda tiden alternativt över ett A när man kär i det läget.
Alla ljusmätare ger vad jag vet (pålitlig) ljusmätning i området 1-18 EV med vissa undantag: F2AS ger pålitliga utslag ner till -2(!), FA ger Matrix-mätning i området 1-16 och centrumvägd i området 1-20.
Jag skriver pålitlig inom parentes då jag har mycket goda erfarenheter av att använda FA och FG i ljusförhållanden som är sjukt låga (väl under de -4 som min gossen lunasix klarar) i automatik-läge. Jag har klockat så långa tider som dryga 2 minuter och resultat får man också om än kanske inte alltid lika ofta spik på som annars.
FA och FG har dessutom OTF-TTL som går att göra läckra saker med om man gillar blixtfotografering. (Någonting jag har svurit över är dock att det inte går att använda utan blixten, hur skönt vore det inte med en ljusmätare som alltid stänger slutaren när filmen fått nog med ljus? även om ljuset förändras under en 30sex exponering!)
Jag avråder dig från FE-serien
På denna sidan finns det en karta med de olika husens specifikationer i tabell:
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfmseries/fm2/index1.htm