ANNONS
Annons

Analogt minimalistiskt Nikonkamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)
Instämmer med flertalet; gå på en FM, FM2(n), FM3a, FE eller FE2. F3HP är ju också väldigt trevlig (inte minst sökaren), men den blir också lite större. Jag har (eller har haft) samtliga av dessa hus, favoriten är en FM med en 28/2.8 AiS på. Grymt smidig kombination. Det är klart befriande, storleksmässigt såväl som handhavandemässigt jämfört med en D3/24-70.
 
Hej Martin, jag fattar mig kort. Jag tror att då skulle du satsa på Nikon FM3a. Ett mekaniskt undervärk som uppfyller dina krav och efter alla dina inlägg och recensioner jag har läst, tror jag att även känslan i kamera skulle tilltala dig. Dessutom är den ursnygg.
//Stanislav Snäll
 
Det fanns ljusmätare på de flesta någorlunda moderna analoga kameror också. Ett litet batteri räckte i år för bara ljusmätaren. Sedan fanns de äldre analoga utan ljusmätare men då använde man en lös ljusmätare.

/FW

Eller så körde man efter erfarenhet och enkla tumregler..."sunny sixteen".....:)
 
Hej,

Rolig tråd! Måste bara få delge mina erfarenheter.

För något år sedan kände jag ungefär samma sak och jag köpte mig därför en gammal helmekanisk Pentax MX från 1977. En underbart skön liten pryl som bara är fantastisk att hålla i och som verkligen triggar något i en. Denna proffskamera är helt i metall och med mekaniska slutartider behöver man inte ens ett batteri om man är bra på att uppskatta exponeringsvärdena.

Full av entusiasm köpte jag svartvit film och började plåta. Innan digitalkamerans intåg hade jag fotograferat svartvitt i många år, så att framkalla film var inga problem för mig. Utrustningen hade (och har) jag. Badrummet duger utmärkt när man ska framkalla svartvitt. Det är alltså enkelt att göra hemma.

Visserligen är kameran störtskön och det är utan tvekan lite småkul att soppa sina egna rullar och sedan stå och titta på negativen, men tyvärr tröttnade jag ganska snabbt. Jag insåg att det för mig mest handlade om en slags nostalgisk romantik. För hur det än är så är det avsevärt krångligare och betydligt mer tidskrävande med analoga kameror. Att ständigt behöva ha film med sig och att inte kunna se resultatet direkt är ganska hämmande (för mig i alla fall) när man är van vid digitalkameror.

Nu står min fina Pentax och ser snygg ut i min bokhylla. Ibland klämmer jag lite på den och blir omedelbart sugen på att köpa film och börja använda den igen. Men så ser jag allt meckade framför mig och då försvinner dessa tankar ganska snabbt.

Nu menar jag inte att det behöver vara så för dig, kanske har du högre motivation än vad jag har. Så låt inte detta inlägg förstöra dina planer, men var beredd på att det är krångligare än vad du tror. Så tänk över dina småberusade önskningar ordentligt först, i nyktert tillstånd! ;-)

/Joakim

P.S. Som flera redan skrivit är det väldigt svårt att framkalla färgfilm och inte minst diafilm.Temperaturen måste vara perfekt och det är otroligt noga att sköta tider, osv. Det är väldigt lätt att misslyckas. Kemikalierna är inte billiga heller. De blir dessutom gamla och oanvändbara snabbt.
 
När det kommer till sökare så är F2an den bästa skulle jag säga, men skillnaden mot tex FA är inte så stor. Skillnaden överhuvudtaget är inte stor på Nikons manuella filmhus, det är mest utbudet av mattskivor som avgör där. F2 har väl runt 20 och FA har 3...men åandra sidan behöver man sällan mer än just de tre.
Är inte sökarskivorna på gamla F2:an bra mycket mörkare än på FM2/FE2? Har för mig att FM3a ska vara ännu bättre (men är osäker där).

Mitt råd är FM3a om du har gott om pengar, annars FM2 eller ev FE2 om du kör mycket diafilm.
 
Hej,

Rolig tråd! Måste bara få delge mina erfarenheter.

För något år sedan kände jag ungefär samma sak och jag köpte mig därför en gammal helmekanisk Pentax MX från 1977. En underbart skön liten pryl som bara är fantastisk att hålla i och som verkligen triggar något i en. Denna proffskamera är helt i metall och med mekaniska slutartider behöver man inte ens ett batteri om man är bra på att uppskatta exponeringsvärdena.

Full av entusiasm köpte jag svartvit film och började plåta. Innan digitalkamerans intåg hade jag fotograferat svartvitt i många år, så att framkalla film var inga problem för mig. Utrustningen hade (och har) jag. Badrummet duger utmärkt när man ska framkalla svartvitt. Det är alltså enkelt att göra hemma.

Visserligen är kameran störtskön och det är utan tvekan lite småkul att soppa sina egna rullar och sedan stå och titta på negativen, men tyvärr tröttnade jag ganska snabbt. Jag insåg att det för mig mest handlade om en slags nostalgisk romantik. För hur det än är så är det avsevärt krångligare och betydligt mer tidskrävande med analoga kameror. Att ständigt behöva ha film med sig och att inte kunna se resultatet direkt är ganska hämmande (för mig i alla fall) när man är van vid digitalkameror.

Nu står min fina Pentax och ser snygg ut i min bokhylla. Ibland klämmer jag lite på den och blir omedelbart sugen på att köpa film och börja använda den igen. Men så ser jag allt meckade framför mig och då försvinner dessa tankar ganska snabbt.

Nu menar jag inte att det behöver vara så för dig, kanske har du högre motivation än vad jag har. Så låt inte detta inlägg förstöra dina planer, men var beredd på att det är krångligare än vad du tror. Så tänk över dina småberusade önskningar ordentligt först, i nyktert tillstånd! ;-)

/Joakim

P.S. Som flera redan skrivit är det väldigt svårt att framkalla färgfilm och inte minst diafilm.Temperaturen måste vara perfekt och det är otroligt noga att sköta tider, osv. Det är väldigt lätt att misslyckas. Kemikalierna är inte billiga heller. De blir dessutom gamla och oanvändbara snabbt.

Martin....här har du sanningen i ett nötskal..."been there, done that" ;-) Köp en BILLIG analog...du kommer ändå snart revertera tillbaka. Förslag...Nikon EM för några hundralappar. Annat förståss om du vill ha ett hus som pryder sin plats i bokhyllan när du går tillbaka till det digitala....då kanske en fin FE/FE2 eller F3:a...företrädesvis silvriga varianterna...passar bättre :)

Ha'de / Matti
 
Hej Martin, jag fattar mig kort. Jag tror att då skulle du satsa på Nikon FM3a. Ett mekaniskt undervärk som uppfyller dina krav och efter alla dina inlägg och recensioner jag har läst, tror jag att även känslan i kamera skulle tilltala dig. Dessutom är den ursnygg.
//Stanislav Snäll
Jag vill minnas, från en annan tråd, att Martin uppskattar kameror med hög sökarförstoring. Det brukar inte proffsmodellerna ha. Om jag minns rätt har standardversionen av F3 0,77x förstoring och High Eyepointversionen för glasögonbärare 0,7x.
Vill man ha större förstoring får man välja en modell snäppet under proffsmodellerna. T ex har FE2 och FM2 båda 0,86x sökarförstoring.

Olle
 
Det är så att jag mestadels fotar med manuella äldre Nikkor-objektiv på min D700, och jag älskar bildresultaten. Helt fenomenala! Men samtidigt hatar jag D700:ans storlek och känslan av att gå omkring med nån slags mindre dator kring halsen.

Ja, det är väl enda felet med D700:an, storleken och att den ibland känns för mycket dator. Trots det kommer jag nog inte gå tillbaks till analogt, men min FM2 gör jag mig aldrig av med ändå.

Mitt råd är FM2 om du klarar dig utan exponeringsautomatik, med FM3A får du tidsautomatik.

Rotade fram denna storleksjämförelse från en "gammal" tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1174337#post1174337

När det gäller film och skanning: Du har inte funderat över negativ färgfilm? Finns väl fortfarande tillräckligt med entimmaslabb som fixar det. Det räcker att få filmen framkallad, man måste inte beställa papperskopior. Och skaffa en filmkskanner så blir det bra.
 
Men visst är dom härliga dessa gamla veteraner. Helt klart har de en känsla som man önskar att nya kameror kunde ha. Min Pentax MX är lite småkul också eftersom Pentax alltid har satsat på att göra små kameror. Något som kan ses på den nedersta bilden.

Nåväl, nu handlade ju detta om Nikon. men ändå! :)

/Joakim
 

Bilagor

  • pentax_mx.jpg
    pentax_mx.jpg
    52.9 KB · Visningar: 371
  • pentax_mx2.jpg
    pentax_mx2.jpg
    44 KB · Visningar: 374
Hej

Jag kan rekomendera Nikon EM. Ett lågprisalternativ till FM/FE modellerna. Har enbart tidsautomatik, eller manuellt 1/90s har jag för mig. Den går att hitta för en bråkdel av vad en FE/FM/FE2/FM2 kostar.

Nikon EM lär vara nikons minsta och lättaste slr någonsin. Den är mycket smidig att ha med sig, med ett 50/1.8 går den ner i jackfickan utan problem. Inget lull-lull alls(svårt att vänja sig vid idag när alla DSLR av rang har videoinspelning/inbyggd mp3spelare etc...)

Kameran kan ofta hittas på ebay/tradera/blocket med nikons "series E" 35 eller 50mm. Enligt Ken Rockwell håller dessa objektiv hög standard(känns i vilket fall som helst som granit i handen jämfört med dagens objektiv)

http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/emfgfg20/em/


//Alexander
 
Men visst är dom härliga dessa gamla veteraner. Helt klart har de en känsla som man önskar att nya kameror kunde ha. Min Pentax MX är lite småkul också eftersom Pentax alltid har satsat på att göra små kameror. Något som kan ses på den nedersta bilden.

Nåväl, nu handlade ju detta om Nikon. men ändå! :)

/Joakim

"I don't know much about art but i know what I like...." ;-)

Hade inte Mattias Klum ett LX-baserat system som han släpade runt i djungeln långt innan han blev Nikon-sponsrad.

Jag har också en ögonsten som jag plockar fram och fipplar med lite då och då....blir väl nån rulle i halvåret. På den tiden hade tillverkarna vett att göra en småbildkamera liten och nätt (det heter ju för bövelen småbild!). Långt från de obscena monster till D-SLR som finns idag ;-) Sökaren på min juvel är lika stor och ljus som på D700 och EOS 5D också :)
 

Bilagor

  • me-super.jpg
    me-super.jpg
    72.6 KB · Visningar: 378
Vill du ha ett funktionellt och "tämligen" nätt hus (men kanske inte så retro som du kanske tänkt?) har ju F801s nämnts tidigare. Kan väl klassas som en modern klassiker. Mycket fin sökare och ger klockren ljusmätning inkl blixtmätning. Kompatibilitet med alla dina AF-gluggar också.

De snudd på ges bort nuförtiden. Här har du ett som Janne på Second Hand Photo säljer....han ger garanti även på beg.prylar och är en oerhört trevlig man att ha å göra med :)

http://www.secondhandphoto.se/pdetails.aspx?Produktnr=9493

Han har ett EM-hus inne oxå.

http://www.secondhandphoto.se/pdetails.aspx?Produktnr=9161
 
Man kan ofta hitta Nikon EM med "hopping ljusmätarnål". Relativt vanligt problem på dessa kameror. Bländarringen för en metallbit längs med 2st motståndsskenor på framsidan av kamerahuset(så ljusmätaren vet vilken bländare som är vald). Efter 30år i tjänst så börjar denna bli sunkig. Detta är dock enkelt åtgärdat om man putsar bort oxid och liknande och tvättar av med lite 5-56. Har köpt ett par EM med detta fel billigt.


//Alexander
 
Oj, fortfarande drag här!

Okej, så dia är tydligen ingen bra idé att försöka framkalla hemma. Då får jag nog ta sikte på svartvitt istället. Men det smartaste är nog att plåta några rullar och lämna bort framkallningen först, för att se om det alls är något för mig. Jag kanske blir tokig på kuppen;-)
Men att lämna bort svartvitt, går det ens längre? Kostar skjortan kan jag tänka mig.

Angående vilken kamera, så verkar EM och FM vettiga och tillräckligt billiga. Tidsautomatik tar jag mycket hellre än bländarautomatik, som min Konica har. Och nej, jag vill inte ha en kamera av plast;-)

Jag får fortsätta att smida planer ett tag. Om jag inte hamnar rätt så blir det nog kortvarigt, nämligen.
 
Hej

Crimson framkallar film för 55kr, oavsett om det är svartvit/färg/dia. För 110kr får man även filmen inscannad(filstorlek 8mb, vet ej vilken upplösning dock) alternativet finns under deras "frontweb pro", som dock tycks ha försvunnit ur menysystemet på deras sida, man kan dock ta sig dig genom google...

När jag studerade så var jag tvungen att hålla nere kostnaderna lite, så jag framkallade s/v själv, och skannade in negativen. Dock ett helt annat resultat om crimson skannar dom åt en.

Photax säljer ett par filmsorter med lite mindre kända namn, Dessa går även att få i 30m rulle. 27,50:-/styck om man köper 10st filmer. Personligen brukar jag dock undvika lågprisalternativen efter lite dålig erfarenhet med dessa(forte) som nu tycks ha kursat.

//Alexander
 
Senast ändrad:
Ang Nikon EM:

Em är en trevlig kamera till formatet men känns väl plastig i mina ögon. Inget bruksredskap. Och ända sättet att kontrollera exponeringen är att exponeringskompensera...ingen höjdare direkt!

Nej en EM kan kan man få för ca 400-600 inklusive series-e 50/1,8 medans FG med samma glugga kan fås för 500-700 med samma glugg. Dessa båda kamerahus är i mångt och mycket likadana men den ena är en fullt duglig systemkamera som erbjuder goda kontrollmöjligheter medan den andra inte gör det...och båda kamerahusen har samma storlek så allt du hör om FG eller EM om smidighet kan tillämpas lika på båda.

Trotts att det finns en väldigt stor komponentgemenskap mellan kamerorna känns EM markant billigare och plastigare, detta är ju givetvis subjektivt så det kanske inte är så mycket att ta på.
Tilläggas bör dock att jag har alldrig sett eller hört om någon som skulle ha haft sönder någon av dem genom annat än rent yttre våld eller fingrande på slutaren, lite normal ovarsamhet pallar de minst lika bra som dagens entusiast dslr!

Desutom ska tydligen EM sakna den automatiska spegeluppfällning vid bruk av självutlösare som alla andra semi-profs modellerna har viket gör det knepigt med långtidsexponeringar på stativ.

Ljusmätaren är en hemult stor skillnad i dessa.
Nikon har kört på två grundtyper av sökarinfo innan lcd kom in med FA och F3: Diodbasserade och visarbaserade.
De diodbaserade är av två olika modeller, de med tre dioder för + O - och de med en lång radda dioder längs en tidskala där en blinkande diod markerar ljusmätarens förslag och en fast lysande markerar kamerans inställda tid.
Den förstnämnda återfinns på de mer avancerade F2-sökarna och på FM och FM2 (Men inte på FM3a!) medan den sistnämnda som jag föredrar endast återfinns på FG.
De visarbaserade är mycket trevliga att använda under dygnets ljusa timmar...sen är det rena gissningleken; man ser inte ett skvatt då den är helt obelyst!
Visarna består av en tunn svart nål som indikerar ljusmätarens utslag på en skala med tider medans den andra visaren är en genomskinlig plastbit som lägger sig över den valda tiden alternativt över ett A när man kär i det läget.
Alla ljusmätare ger vad jag vet (pålitlig) ljusmätning i området 1-18 EV med vissa undantag: F2AS ger pålitliga utslag ner till -2(!), FA ger Matrix-mätning i området 1-16 och centrumvägd i området 1-20.
Jag skriver pålitlig inom parentes då jag har mycket goda erfarenheter av att använda FA och FG i ljusförhållanden som är sjukt låga (väl under de -4 som min gossen lunasix klarar) i automatik-läge. Jag har klockat så långa tider som dryga 2 minuter och resultat får man också om än kanske inte alltid lika ofta spik på som annars.

FA och FG har dessutom OTF-TTL som går att göra läckra saker med om man gillar blixtfotografering. (Någonting jag har svurit över är dock att det inte går att använda utan blixten, hur skönt vore det inte med en ljusmätare som alltid stänger slutaren när filmen fått nog med ljus? även om ljuset förändras under en 30sex exponering!)

Jag avråder dig från FE-serien

På denna sidan finns det en karta med de olika husens specifikationer i tabell:
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonfmseries/fm2/index1.htm
 
Är inte sökarskivorna på gamla F2:an bra mycket mörkare än på FM2/FE2? Har för mig att FM3a ska vara ännu bättre (men är osäker där).

Ljustyrkan i mattskivorna har inga större variationer om vi kollar på Nikon F/F2 (samma skivor) eller FM/FE, FE2/FM2/FA.

F/F2 har skivor i glas och har 14 valbara alternativ, både skivor för ljusvaga objektiv och de som har mer specialiserade funktioner varav vissa är lite mörkare.

FM har en standard K-skiva, ej utbytbar. (går säkert om man är redo att mecka lite dock) (K1)

FE och FM2 har samma typ av skiva som standard (K1) men har möjlighet att byta till E och B skiva också.

FM2n, FE2 och FA har alla utbytbara skivor K,E och B (K2, E2 och B2) som ska vara lite ljusare men det är så lite så man märker det knappt (+1/3 steg för att vara mer precis). Dock bör man exponeringskompensera om man använder en äldre skiva i ett nyare hus eller tvärt om.

FM3a använder en skiva som ska vara i princip identisk med de nyare för FM2n, FE och FA...kallas K3, E3 och B3.

Summan av kardemumman: Alla känns modärna och ljustarka, låt inte detta styra ditt val. I sådanna fall är F2ans 100% sökarbild viktigare jämfört med de andras 93%...specielt när man kör dia som ju faktiskt ska upplevas i projektor. "What you se is what you get!"

Ohh, jag kanske glömde skriva det tidigare. Om någon försöker sälja er en FE10, FM10 eller FG20...spring så fort ni kan och göm er, detta är det plastigaste som någonsin haft nikon-namnet på sig och är ljusår från ens EM-känslan!
 
Måste bara flika in att FE2 har en stor fördel jämfört med FM/FM2/Fe och det är TTL-mätningen.

Sedan så finns ju F-301 som man kan hitta för ca 200:- men den är inte i metall och fattas en del andra bra grejer som tex nedbländningsknapp.
 
Oj, fortfarande drag här!

Okej, så dia är tydligen ingen bra idé att försöka framkalla hemma. Då får jag nog ta sikte på svartvitt istället. Men det smartaste är nog att plåta några rullar och lämna bort framkallningen först, för att se om det alls är något för mig. Jag kanske blir tokig på kuppen;-)
Men att lämna bort svartvitt, går det ens längre? Kostar skjortan kan jag tänka mig.
Om temperaturen skjuter iväg en kvarts grad celcius så får du färgförskjutningar.

Svartvitt har jag bara lämnat bort en gg och det kommer ALDRIG att hända igen. Det blir inte som jag vill ha det.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar