Annons

Analogt loppisfynd

Produkter
(logga in för att koppla)

canonclara

Aktiv medlem
Hej!
Hittade en liten söt kamera på en loppis. Tänkte ha den som dekoration, men efter jag köpt den funderade jag på om det kanske skulle gå att fota med den? Tror inte att chansen är så stor, men det vore lite häftigt ändå. Men man får inte ha så höga förväntningar på en kamera för 30 spänn ;)
Här är en bild på den! http://cisha.blogg.se/images/2012/foto-1525_185029903.jpg
Tror ni att det är något som går att använda eller något som platsar på prydnadshyllan? :)

Jo, visst har jag provat. Men det finns ingen rulle i och ska det inte vara något batteri av något slag...? Hittar inget ställe där ett ev. batteri skulle få plats. Men jag är ju dels superdålig när det gäller analoga kameror :)

Det är nog vanlig 35mm film så om den är hel så kan du säkert fotografera med den. Förvänta dig inga bildmässiga underverk för det här är nog att betrakta som toycam. Film och framkallning blir ju dyrare än själva kameran, men det ingår väl i kalkylen...

Tack för tipset! Få la testa den någon dag med rulle i. Ja, jag visste att framkallning skulle bli dyrare än kameran, vilket låter knäppt men den var ju inte så dyr :)

Tack för tipset! Få la testa den någon dag med rulle i. Ja, jag visste att framkallning skulle bli dyrare än kameran, vilket låter knäppt men den var ju inte så dyr :)

Det där med batteri du frågade om enligt ovan är nog inte aktuellt. Ljusmätare och annan lyx tror jag att de ansåg att man kunde avvara. Det är säkert en enda slutartid och sedan styr du exponeringen hjälpligt med bländaren efter egen uppskattning av rådande ljus.

Nja, en del tycker ju att det är kul med toycams. Numera är det ju även populärt att kvadda bilderna med olika appar, så det här är väl mera orginalmetoden för tekniskt dåliga bilder. :)

Hej!
Hittade en liten söt kamera på en loppis. Tänkte ha den som dekoration, men efter jag köpt den funderade jag på om det kanske skulle gå att fota med den? Tror inte att chansen är så stor, men det vore lite häftigt ändå. Men man får inte ha så höga förväntningar på en kamera för 30 spänn ;)
Här är en bild på den! http://cisha.blogg.se/images/2012/foto-1525_185029903.jpg
Tror ni att det är något som går att använda eller något som platsar på prydnadshyllan? :)

Hej Clara
Om du googlar på Accent mx-v får du upp en massa om denna kamera. Den tillhör vad man i dag kallar Lomo kamerorna. Den är enkel och den ger träning i att fotografera analogt utan var sig autofokus eller annat. Om jag vore dig så skulle jag testa den.
Om fotografering har det alltid och kommer alltid att råda olika uppfattningar.Möjligen kan det vara det som är den nödvändiga "själen" i fotograferingen. Efter mer än 45 år som fotograf så lever jag med uppfattningen att det just inte finns några givna sanningar. Det viktiga är enligt mig att varje bild blir en ny utmaning och att man har nyfikenheten att skapa nya bilder. Så var det för 45 år sedan och så är det faktiskt idag.
Prylhyllan, nej knappast, utan denna kamera är den där fotografiska utmaningen.

Det där med batteri du frågade om enligt ovan är nog inte aktuellt. Ljusmätare och annan lyx tror jag att de ansåg att man kunde avvara. Det är säkert en enda slutartid och sedan styr du exponeringen hjälpligt med bländaren efter egen uppskattning av rådande ljus.

Snarare andra vägen med denna kamera, eftersom det står "AUTO FIX FOCUS 50MM LENS 1:8", ja man kan väl kalla det autofokus då man inte behöver fokusera själv... inte för att det rimmar speciellt bra med fix fokus. Hur som helst är den garanterat fixerad på hyperfokusalavstånd på bländare 8, borde väl ha någon sorts inställning för tiden tycker jag. Blir lite otympligt om man skall ställa exponeringen med hjälp av vilket ISO filmen har.

Snarare andra vägen med denna kamera, eftersom det står "AUTO FIX FOCUS 50MM LENS 1:8", ja man kan väl kalla det autofokus då man inte behöver fokusera själv... inte för att det rimmar speciellt bra med fix fokus. Hur som helst är den garanterat fixerad på hyperfokusalavstånd på bländare 8, borde väl ha någon sorts inställning för tiden tycker jag. Blir lite otympligt om man skall ställa exponeringen med hjälp av vilket ISO filmen har.

Vad har fixfokus med största bländare att göra?

Edit:
Hett tips: http://www.phogulum.com/wp-content/uploads/cameras/accent-mx-v-top.jpg

Tack för alla tips! Blir att testa kameran så fort jag hittar en rulle till den, mest för utmaningens skull. Sedan är den ju lite ögongodis i sig, vet någon på ett ungefär hur gammal den är? :)

Snarare andra vägen med denna kamera, eftersom det står "AUTO FIX FOCUS 50MM LENS 1:8",...
---
Mja, lite svårt att se men står det inte 1:6 på objektivet?

---
..., ja man kan väl kalla det autofokus då man inte behöver fokusera själv... inte för att det rimmar speciellt bra med fix fokus.
---
Nä, inte är det nån autofokus inte. Beteckningen "Auto" var på den tiden en statushöjare, eftersom sådana kameror var lite dyrare - innehöll ju åtminstone en exponeringsmätare (om det var en seriös tillverkare). Därför smetades ofta "Auto" på de allra billigaste kamerorna av de mindre nogräknade tillverkarna. Dessa kameror hade bara fixfokus, fast bländare och en enda slutartid, så ingenting gick att ställa in eller ändra på. Men just därför kunde man ju använda denna beteckning tyckte den tidens skräpkamera-tillverkare med rymliga samveten...
.

Det står 1.6 på objektivet :)

Det står nog 1:6. Du kan välja mellan bländare 6, 8, 11 och 16.
Välj efter symbolerna på "objektivet".

Brännvidden är troligen runt 43mm, snarare än 50mm.
Slutartiden ligger runt 1/30, så du gör bäst i att försöka hålla den stilla när du trycker av.

Det finns nog inte så mycket att säga om den här kameran. Peka och skjut. :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar