Galaxens President
Avslutat medlemskap
Gatufoten skrev:
Kan man jämföra svärtningskurvan rakt av mot ISO? Alltså om man tar filmen XXX och filmen YYYY så kan de väl vara närapå exakta vid en medelgrå underexponering av ett steg men skilja ett steg eller mer vid överxponering på säg två steg.
*nyfiken och behöver tillrättavisas lite om jag fått det om bakfoten*
Nej visst. Det var en sak jag försökte säga ovan. Om du får samma exponeringsindex vid en viss speedpoint (en viss densitet i negativet) så kan du få två skilda exponeringsindex vid en annan speedpoint (en annan densitet i negativet, och du får två olika exponeringar som ger speedpoint svärtningen) då filmkurvorna (filmkaraktären) ser olika ut.
Om jag inte missminner mig så bygger ISO standarden för svartvita neg på en viss medelkontrast under ett intervall någonstans i det approximativt linjära intervallet av filmkurvan (kommer inte ihåg de exakta siffrorna) , så i praktiken innebär det att man använder en speedpoint som varierar lite någonstans i detta intervallet på grund av skiljda filmkurvorna. Zonsystemet eller liknande sensitometriska metoder brukar man kika på en fix svärtning för att bestämma exponeringsindex t.ex. en transmissionsdensitet på 0.1 över bas och slöja.
Hoppas jag inte bara rör till det.