Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analoga Af objektiv till Dynax 5D + blixt ?

Produkter
(logga in för att koppla)

pejo

Ny medlem
Tänkte höra vad folk har för erfarenheter med att att använda gamla analoga AF objektiv till Dynax 5D eller andra digitala KM kameror. Bättre el sämre än kitobjektiv....?

Har hört att brännvidden till zoomen förändras en del (kraftigare zoom ?)

Erfarenheter av analoga blixtar till digitalt ? Vet att blixtautomatik inte fungerar (full styrka varje gång )men hur blir bilderna om man lyckas fixa till instäln manuellt ?
/

Har du en 5D får man ta brännvidden gånger 1,5 på samtliga objektiv (beroende på sensorns storlek, 50mm*1,5 =75mm på din kamera). Angående minoltaobjektiv fungerar dom precis lika bra som nyare objektiv så länge som är i fint skick, och det är många många objektiv som slår kitobjektiven.

Så fördelarna med äldre objektiv är att dom är mycket billigare än nya, nackdelarna är att skicket inte alltid är bra och utseendet (som inte behöver spela någon roll)

vill dock betona att Minolta gjorde
en rad fantastiska objektiven mellan 1985-1990.
Ett budgetexempel är 28-85 (F/3.5-4.5) som spöar
dagens kitobjektiv 18-70 med hästlängder, enligt mig.
Finns fler exempel, 35-105 till exempel.
Dessutom förstod Minolta då vikten av att göra objektiv med känsla, ej massa plast och elände.
-
vet att jag brukar tjata om 28-85 (1:a modellen, har ej testat någon annan, om det finns någon)
men för varje gång jag använder det så blir jag än mer förvånad över den optiska kvalitén.
Å andra sidan kostade det här objektivet 4600 (!) kronor i slutet av 80-talet (enligt gamla annonser
i fototidningar). Senare sänkte dock Minolta priset
på det, till ungefär hälften.
En annan klassiker är 28-135, ett objektiv
som dock är svårare att hitta i gott skick i dag,
men det är en rejäl pjäs med ruggigt bra glas.

det negativa med äldre AF-objektiv är närgränsen som ofta är dålig.

Tycker gott att man kan köpa nya objektiv om man har pengar och gillar nytt. Då bör man dock hålla sig till "original"-objektiv som behåller andrahandsvärdet mycket bättre än "pirat"-gluggar.
(säger han som köpte sitt första nya objektiv i går, ett Sigma 30 F/1.4. men jag har å andra sidan börjat omvärdera sigma en aning efter två kanonköp, dels detta 30mm samt 10-20mm)

Det finns kalasbra gamla objektiv. Jag har en gammal Minolta 70-210/4 telezoom (en klassiker känd som "the beercan", när du ser den förstår du varför!) som jag använder hela tiden till min D5D. Superfina bilder. Hur skarpt som helst och mysiga färger. Jag köpte den för 1100! Enda nackdelen är att AF är långsam.
/Pia

Tackar för tipsen.
Det låter ju inte så illa....

Ingen som testat analog blixt digitalt ?
/

pejo skrev:
Tackar för tipsen.
Det låter ju inte så illa....

Ingen som testat analog blixt digitalt ?
/

Jo, Minoltas egna funkar bara i manuellt mode, eftersom digitala kameror jobbar med förblixt vilket inte finns på manuella blixtar.
Ett trevligt undantag är min analoga metz-blixt för den har en inbyggd sensor och funkar därför till digitala hus. Försöker jag däremot köra TTL så ballar det ur. Inte optimalt men billigt!:O) Däremot så måste man ha den uppdaterade adapterfoten, ca 500:-

Minolta AF 28mm f/2.8, Minolta AF 135/2.8 och Minolta AF 50mm f/2.8 Macro

är tre av mina objektiv från 1986. Känns klart bättre än de kitobj jag fick när jag köpte min 5D.

christianhylse skrev:

En annan klassiker är 28-135, ett objektiv
som dock är svårare att hitta i gott skick i dag,
men det är en rejäl pjäs med ruggigt bra glas.

Tusan Christian, får väl ta fram min 28-135 efter allt gott du predikat om den gluggen. Just nu ligger den bara och samlar damm.

Köpte förra sommaren, ebay, betalade ung 2.000:- för ett exemplar i mint condition, inkl frakt. Har hängt med på några stadsvandringar och för att fota hundutställning innomhus. Just nu har jag använt Tamron 70-210/2.8 för hundfoto innomhus men för tusan, skärpdjupet är för kort på bl 2.8 och avstånd 5-10 m. Då kan jag ju använd beercan på bländare 4.0 eller till och med 5.6 till halva vikten!

Mina favoriter är dock, 11-18 + 28-75 och 70-210, just det Beercan, litet och smidigt med grym prestanda.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto