Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analog mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeneke

Medlem
Jag tänkte satsa på köpa en analog mellanformat kamera och då en Tvåögd.
Min fråga är om roliflex är bäst eller det går lika bra med mer okända märken?
Har innan bara känt till roliflex men nu insett att det finns massor.

Någon som har tips och råd?

/ Jenny
 
Jag tänkte satsa på köpa en analog mellanformat kamera och då en Tvåögd.
Min fråga är om roliflex är bäst eller det går lika bra med mer okända märken?
Har innan bara känt till roliflex men nu insett att det finns massor.

Någon som har tips och råd?

/ Jenny

Hej Jenny.
Trevligt att du vill testa att fotografera analogt och mellanformat. Som jag ser det så är det mer vad du vill lägga ned för pengar. Det finns en hel del mellanformatare på markande idag och då inte minst på Ebay utomland. Det du kanske skall göra är att testa kameran om säljare går med på det. Alltså att du får låna den och helt enkelt ta en film. Då får du svar på hur den fungerar i alla delar.
Kanske inget svar om det ena märket är bättre än det andra vilket jag inte ser som det viktiga utan om just den kameran som jag har fungerar då jag skall använda den. För det där fotografiska ögonblicket kommer nästa aldrig igen.
Lycka till.
 
Jag köpte nyss en Mamiya c220 och är riktigt nöjd.

Gav 1500 och den var i väldigt bra skick, dessutom utbytbara objektiv.
 
Rolleiflex och Rolleicord är alldeles utmärkta kameror! De är tillverkade i Tyskland och finns i olika modeller och objektiv.

Rolleiflex:

Zeiss Tessar - Ett mycket skarpt fyrlinsigt objektiv.

Schneider Xenar - Som Tessar, fast från Schneider.

Zeiss Planar - Fem eller sexlinsigt objektiv som är lite bättre än Tessar, speciellt i hörnen med stora bländare.

Schneider Xenotar - Mycket likt Planar, fast från Schneider istället för Zeiss.

Rolleicord:

Zeiss Triotar - Ett riktigt bra trelinsigt objektiv. Hittas mest på förkrigskameror och utan antireflexbehandling.

Schneider Xenar - Fyrlinsigt och antireflexbehandlat.

Rolleiflex är i regel dyrare, eftersom de har vev som spänner slutaren samtidigt som den drar fram filmen, och har rattar för tids- och bländarinställningen. På Rolleicord drar man fram filmen med ratt och har en spak som man först spänner slutaren med och sedan använder för att trycka av och ta bilden, samt spakar för tid och bländarinställningen. Förkrigsmodeller saknar blixtkontakt, men det finns på alla efterkrigsmodeller.

Rolleiflex T är ett mellanting mellan Rolleiflex och Rolleicord, och har ljus mattskiva.

Rolleicord VB har ljus mattskiva, och likaså Rolleiflex 2,8 F och 3,5 F. Men de lite äldre modellerna har mörkare mattskiva, men den är finkornig och lätta att ställa in skärpan på ändå, speciellt när man använder den inbyggda luppen.

Ett annat populärt märke är japanska Yashica. De har alla ljus mattskiva, och dessa objektiv:

Yashimar - Trelinsigt av den enklaste kvaliteten, "bör" undvikas.

Yashikor - Trelinsigt av bättre kvalitet. Mycket mjuk vid stora bländare, men på ett fint sätt, och skarpt nedbländat.

Yashinon - Fyrlinsigt av tessartyp, mycket skarpt.

Japanska Mamiya gjorde tvåögda kameror med utbytbara objektiv, som Andreas nämnde här innan. Men de är ganska tunga och har bälg.

Med alla kameror är det förstås viktigt att man hittar en kamera i bra fungerande skick. Slutartiderna bör testas så att man vet att även de längre tiderna inte kärvar. En slutarrengöring kan kosta 1000 kr eller mer.

Rollei är det "finaste" märket bland tvåögda kameror, och jag har ett antal av dem och gillar dem skarpt. Men även andra märken är riktigt bra.

Ställ frågor om du vill veta mer!
 
Rolleiflex och Rolleicord är alldeles utmärkta kameror! De är tillverkade i Tyskland och finns i olika modeller och objektiv.

Rolleiflex:

Zeiss Tessar - Ett mycket skarpt fyrlinsigt objektiv.

Schneider Xenar - Som Tessar, fast från Schneider.

Zeiss Planar - Fem eller sexlinsigt objektiv som är lite bättre än Tessar, speciellt i hörnen med stora bländare.

Schneider Xenotar - Mycket likt Planar, fast från Schneider istället för Zeiss.

Rolleicord:

Zeiss Triotar - Ett riktigt bra trelinsigt objektiv. Hittas mest på förkrigskameror och utan antireflexbehandling.

Schneider Xenar - Fyrlinsigt och antireflexbehandlat.

Rolleiflex är i regel dyrare, eftersom de har vev som spänner slutaren samtidigt som den drar fram filmen, och har rattar för tids- och bländarinställningen. På Rolleicord drar man fram filmen med ratt och har en spak som man först spänner slutaren med och sedan använder för att trycka av och ta bilden, samt spakar för tid och bländarinställningen. Förkrigsmodeller saknar blixtkontakt, men det finns på alla efterkrigsmodeller.

Rolleiflex T är ett mellanting mellan Rolleiflex och Rolleicord, och har ljus mattskiva.

Rolleicord VB har ljus mattskiva, och likaså Rolleiflex 2,8 F och 3,5 F. Men de lite äldre modellerna har mörkare mattskiva, men den är finkornig och lätta att ställa in skärpan på ändå, speciellt när man använder den inbyggda luppen.

Ett annat populärt märke är japanska Yashica. De har alla ljus mattskiva, och dessa objektiv:

Yashimar - Trelinsigt av den enklaste kvaliteten, "bör" undvikas.

Yashikor - Trelinsigt av bättre kvalitet. Mycket mjuk vid stora bländare, men på ett fint sätt, och skarpt nedbländat.

Yashinon - Fyrlinsigt av tessartyp, mycket skarpt.

Japanska Mamiya gjorde tvåögda kameror med utbytbara objektiv, som Andreas nämnde här innan. Men de är ganska tunga och har bälg.

Med alla kameror är det förstås viktigt att man hittar en kamera i bra fungerande skick. Slutartiderna bör testas så att man vet att även de längre tiderna inte kärvar. En slutarrengöring kan kosta 1000 kr eller mer.

Rollei är det "finaste" märket bland tvåögda kameror, och jag har ett antal av dem och gillar dem skarpt. Men även andra märken är riktigt bra.

Ställ frågor om du vill veta mer!


Tusen tack för alla tips!

Massa att tänka på :)

Har sett 2 Rolleicord Kameror ute till försäljning men verkar enligt serienr var Rolleicord III så tidigare än de modeller du nämnde.
Tror du det är dumt att satsa på en sådan?
 
Tusen tack för alla tips!

Massa att tänka på :)

Har sett 2 Rolleicord Kameror ute till försäljning men verkar enligt serienr var Rolleicord III så tidigare än de modeller du nämnde.
Tror du det är dumt att satsa på en sådan?

Jag skulle nog tipsa om en modell från mitten av 60-talet eller nyare. Det hände mycket med optiken under 60-talet med coating osv. Har själv en Ikoflex från 50-talet med sannerligen trist och redan då omodern zeiss-optik samt problem med räkneverket som bidrar till att bilderna överlappas ibland.
 
Jag har Rolleicord med Schneider Xenar den funkar utmärkt och ger skarpa bilder. Men handhavandet är omständigt många rattar skall justeras innan allt är klart att trycka av och avtryckaren sitter svåråtkomlig. När var och hur tänker du använda kameran? Varför just en tvåögd? Det finns ju exempelvis Mamiya PRO och Super som är billiga modernare och enögda.
 
Jag har Rolleicord med Schneider Xenar den funkar utmärkt och ger skarpa bilder. Men handhavandet är omständigt många rattar skall justeras innan allt är klart att trycka av och avtryckaren sitter svåråtkomlig. När var och hur tänker du använda kameran? Varför just en tvåögd? Det finns ju exempelvis Mamiya PRO och Super som är billiga modernare och enögda.

Håller med, även Fuji GW 690 finns på ebay att få till en bra peng. Tar 6x9 cm bilder på 120-film och kallas för texas-leica p g a storleken. Är dock en mätsökarkamera, fast med fokushjälp i sökaren. Mycket skarp optik.
 
Pentax 67

Jag röstar på Pentax 6x7/67/67II istället då det är vad jag själv blev förälskad i och köpt och fotat med under året.
Allt man behöver egentligen är standard 105mm 2,4 objektivet, det är magiskt!
Sedan fungerar den precis som en vanlig kamera, till o med lättare att byta rulle på än nikkormaten jag köpte nu i höstas.

Och sedan ljudet när man fotar med den och de underbara resultaten gör det till min favoritkamera alla kategorier!
 
Hon skrev att hon ville ha en tvåögd. Finns vissa fördelar med att titta neråt i sökaren när man fotar. Har själv en Pentax 67, men har även fotat en hel del med tvåögd och vet att den kameratypen passar flera typer av fotografering ganska bra. Jag skulle satsa på en Rolleicord eller Rolleiflex med Tessaroptik. Den enklare coatingen kan ofta vara att föredra, speciellt i svartvitt. Kolla Inta Rukas bilder så förstår man att äldre Rolleicord och Rolleiflex kan vara förstklassiga arbetsinstrument i rätt händer.
http://intaruka.wordpress.com/
 
Finns ingen jätte anledning till att jag vill ha en tvåögd.
Bara fastnat för den typen av kamera.

Har tänkt fota endast svartvitt och gatufoto och porträtt mestadels.

Hade gärna hittat en fotobutik som har så man har lite mer en garanti på att den fungerar som den ska.

Har ännu inte hittat någon till salu som är nyare än 50tal :(
 
En Rolleiflex (eller en Rolleicord) från 1950-talet kan vara riktigt bra, om den är välskött. Kameror gjordes för att hålla länge förr i tiden.

Förkrigsmodellerna, däremot, är nog mest för entusiaster. De kan vara lite krångligare att hantera.

Det går förstås ingen skarp gräns vid kriget, men väljer man en 1950-talsmodell så har man ju en modernare kamera än en 1930-talsmodell.

Jag skulle nog föreslå att du dessutom tittar efter en Yashica-Mat. De är oftast billigare än Rolleiflex, men ganska lika i hanteringen. Folk kommer att säga att Zeissobjektiven på Rolleiflexen är mycket bättre än objektivet på en Yashica-Mat, och det är nog bättre, men inte så mycket att du kommer att bli missnöjd med en Yashica-Mat pga objektivet.
 
Finns ingen jätte anledning till att jag vill ha en tvåögd.
Bara fastnat för den typen av kamera.

Har tänkt fota endast svartvitt och gatufoto och porträtt mestadels.

Hade gärna hittat en fotobutik som har så man har lite mer en garanti på att den fungerar som den ska.

Har ännu inte hittat någon till salu som är nyare än 50tal :(

L-foto i vansbro är suveräna!
Ska bara köpa från dom nu tror jag sedan senaste inköpet från privatperson slutade med två mögliga objektiv o ett med saknade skruvar, och självklart en heeeeelt oskyldig säljare.
Trött på lögnare!

Dom saker jag köpt från L-foto har varit i nyskick!
 
Jag har både Rollei (Rolleicord) samt Mamiya C220 och använder också båda.

Tycker bäst om Mamiyan beroende på möjligheten till objektivbyte (har vidvinkel, normal och tele till denna) samt den rejält stabila känslan. Den är måhända tung men det får man ta. Eftersom man fokuserar med bälgutdrag kan man dessutom komma riktigt när motiven. Inte makro men inte långt ifrån.

Som med alla äldre kameror är det viktigt att kolla att kameran är ljustät. Gäller nog oavsett vilken modell du hamnar på.


Jovisst ja - jag har ju en ytterligare TLR: En Lubitel-2. Den använder jag inte just nu...
 
Har sett 2 Rolleicord Kameror ute till försäljning men verkar enligt serienr var Rolleicord III så tidigare än de modeller du nämnde.
Tror du det är dumt att satsa på en sådan?

Dumt är det inte, men jag skulle hellre rekommendera en Rolleicord V, Va eller Vb, som har spärr mot dubbelexponering samt självutlösare. Vb har även ljus mattskiva.

Men en Rolleicord III är helt ok. Man spänner slutaren och fyrar av, trycker in knappen i filmvredet och drar fram filmen. Kanske två sekunder långsammare att använda än de senare modellerna. Det gör ju inte så mycket. Mattskivan är dock lite mörk, speciellt eftersom sökaroptiken är på 3,1 jämfört med 2,8 på Rolleiflexerna. Utomhus går det bra, eller om man använder luppen och har bra ljus inomhus.

Det här är en Rolleiflex 3,5 A (MX i USA) som är mycket bra, men säljaren har ju inte testat den mekaniskt. Men det är i alla fall ett tips om en bra modell:

http://www.tradera.com/item/340239/196793091/automat-rolleiflex-model-4-i-utmarkt-yttre-skick
 
Jag skulle nog tipsa om en modell från mitten av 60-talet eller nyare. Det hände mycket med optiken under 60-talet med coating osv. Har själv en Ikoflex från 50-talet med sannerligen trist och redan då omodern zeiss-optik samt problem med räkneverket som bidrar till att bilderna överlappas ibland.

Nja, antireflexbehandlingen var riktigt bra redan under 50-talet. Det var i slutet av 40-talet som en del objektiv hade mjuk antireflexbehandling som lätt skadades, men en Rollei från 50-talet har den hårda varianten. Flerskiktsbehandling hade inte Rolleiflexer förrän på 2,8 GX från mitten av 80-talet och framåt. Tessar/Xenar vinner inte mycket på flerskiktsbehandling eftersom de bara har sex glasytor mot luft.

Jag vet inte vad du menar med trist och omodern Zeiss-optik. Tessar från Zeiss och Xenar från Schneider är alldeles utmärkta objektiv, fantastiskt skarpa och med fin kontrast.

Kanske du har ett Novar på Ikoflexen? Det är i så fall inte ett zeissobjektiv, utan ett trelinsigt budgetobjektiv som Zeiss Ikon (fristående från objektivtillverkaren Carl Zeiss) köpte in från andra tillverkare som Steinheil, Hensoldt och OAS. Novarobjektiv är dugliga, men kan inte mäta sig med Zeiss egna trelinsiga Triotar och inte med fyrlinsiga Tessar.

Överlappning har jag aldrig drabbats av med en Rollei, som har filmavkännare och mer pålitliga räkneverk än Zeiss Ikons Ikoflex och Super Ikonta. Till och med mina Rolleicord I-kameror från 1934-35 har perfekt avstånd mellan bildrutorna varje gång.
 
L-foto är redan nämnt. Kamerorna är genomgångna och med garanti.
Jag köpte min Rolleiflex -51 där. Det är onekligen kult att jobba med den.
Dock blir det avigt för den oerfarne eftersom sökarskivan visar en spegelvänd bild.

Mamiya 645 finns det ganska gott om på marknaden. De är lite tyngre att jobba med, optiken håller hög klass och man får ut 15 bilder 6x4,5 på en rulle. Rättvänd och ljusstark sökare (spegelreflex).
Man måste förvissa sig om att objektivens bländare fungerar och inte kärvar när man köper dem.
 
L-foto är redan nämnt. Kamerorna är genomgångna och med garanti.
Jag köpte min Rolleiflex -51 där. Det är onekligen kult att jobba med den.
Dock blir det avigt för den oerfarne eftersom sökarskivan visar en spegelvänd bild.

Det kan man vänja sig vid ganska fort. Jag tänker inte ens på det längre, så jag glömmer oftast bort att i diskussioner nämna att sökarbilden är spegelvänd. Hey, när jag använder storformat tänker jag inte ens på att sökarbilden är upp-och-ner. ;-P
 
Finns ingen jätte anledning till att jag vill ha en tvåögd.
Bara fastnat för den typen av kamera.

Har tänkt fota endast svartvitt och gatufoto och porträtt mestadels.

Hade gärna hittat en fotobutik som har så man har lite mer en garanti på att den fungerar som den ska.

Har ännu inte hittat någon till salu som är nyare än 50tal :(

På Lomography.com i deras shop kan du hitta en mellanformatare som heter Lubitel. Du kan kolla i deras bildbank och sortera på kamera, så får du se massor av bilder tagna med den kameran. Sortera på "interesting" så får du ett brett urval av bilder.
Den kameran är nyproducerad med hög kvalitet och till ett bra pris.

Lycka till!
Marie


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 
På Lomography.com i deras shop kan du hitta en mellanformatare som heter Lubitel. Du kan kolla i deras bildbank och sortera på kamera, så får du se massor av bilder tagna med den kameran. Sortera på "interesting" så får du ett brett urval av bilder.
Den kameran är nyproducerad med hög kvalitet och till ett bra pris.

Nja, Lubitel är en kamera för lite "halvtaskig" bildkvalitet, lite bättre än Holga. Man får bättre bildkvalitet med en begagnad Yashika A med Yashikor-optik för 400 kr. För de ca 3000 kr som en ny Lubitel kostar får man en Rolleicord Vb eller en Rolleiflex med Tessar/Xenar, och har pengar över till tillbehör.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.