Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analog kamera???

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Folk snackar ideligen om "analoga" vs "digitala" kameror. Är det bara jag som tycker att begreppet "analog kamera" låter helt befängt?
Analog är motsatsen till digital, som alla vet, men det betyder inte att en kamera som inte använder digital teknik för bildlaging är analog. Faktum är att alla nya SLR kameror använder digital teknik i sina autofokussystem och så vidare, men vad är det som är analogt? Kanske nån komponent i ljusmätningssystemet jobbar med analoga signaler, och autofocus motorerna...men filmen är då inte "analog" för den har inte ett jota med elektronik att göra.

"Kemisk kamera" skulle möjligtvis vara ett mer korrekt uttryck, även om det låter konstigt.

Gamla kameror som innehåller helt analog elektronik skulle kanske kunna kallas för att vara analoga kameror.

Detta är förstås bara vad Jag tycker, vad tycker ni?

Jag har alltmer börjat att tala om traditionella kameror.

Uttrycken analog och digital kommer ursprungligen från matematiken och syftar i det här fallet på bildinformationen. Bilden från en digitalkamera beskrivs som en serie av ettor och nollor och det är därför som den kameran kallas för digital. Du kan inte beskriva den traditionella bilden som en serie av ettor och nollor. Du kan inte ens beskriva den som en serie av heltal. Det är därför som man kallar den traditionella bilden för analog.

Om man sedan ska prata om kamerahusen så skulle jag säga att digitalkameror är mer kemiska än manuella kameror med tanke på batterierna.

...men visst har du rätt i att en kamera kan ha olika typer av stödsystem som inte beror på om bilden är digital eller ej.

Visst är det en djungel.

Vi använder analoga och digitala kameror.
Som analog kamera kan vi ta en storformatskamera som exempel.
Dom flesta kameror som tillverkas i dag är digitala i sin funktion med bländare, tid, exponeringskontroll etc.

Vi fotograferar analogt och digitalt.
Med analogt menas då att vi lagrar bilden på traditionell film.
Med digitalt att vi lagrar bilden på ett elektroniskt media i kameran.

Så visst är det på sin plats att vara tydlig när man pratar digitalt.

Håller med om att ordet "analogt foto" låter illa. Det är så att den digitala fotografin är så pass ny, att man försöker skilja de två genom nya ord. Digital fotografi heter "digital fotografi", digitala kameror, "digitala kameror". Låt den traditionella stilen enbart kallas "fotografi" och kamerorna "kameror". Dricker jag kaffe ur en mugg, så är det en "mugg", inte en stengodsmugg. En plastmugg är däremot en plastmugg.

hasse lundberg skrev:

Så visst är det på sin plats att vara tydlig när man pratar digitalt.

Ja, låt digitalt heta "digitalt". Någon ny benämning på traditionell fotografi behövs inte om man inte, som nu, behöver skilja det från digitalt i en diskussion.

Jag tycker analogt funkar bra i och med att folk förstår vad man menar. "Traditionell fotografi" låter fel i och med att man inte menar något som har en tradition. Man menar ju bara något som inte är datoriserat (digitaliserat).

Givetvis ska det heta fotografi och digitalt bildskapande, då fotografisk är en kemisk egenskap hos ett material, d v s, att det kemiskt påverkas av ljus.

;-)

ace skrev:
"Traditionell fotografi" låter fel i och med att man inte menar något som har en tradition. Man menar ju bara något som inte är datoriserat (digitaliserat).
Åsa, vi ser det ur olika synvinklar.

Jag syftar på en väl etablerad metod som har används dagligen i mer än hundra år. Jag ser inga problem med att kalla den metoden för traditionell med tanke på hur mycket annat som har förändrats under samma tidsperiod. Sedan finns det andra metoder som inte är lika traditionella. De har kanske inte samma historia, de har kanske inte varit lika etablerade men de är inte mer eller mindre värda för det. Dit räknar jag till exempel konsten att digitalisera ljus.

Det hela blir ju inte lättare av att när man lämnar in en film för att få sina bilder på papper så skannas filmen och informationen digitaliseras och helt plötsligt har vår bild blivit digital innan den överförs till papperet.
Visserligen används ju då laser, men ändå...

Å andra sidan har ju den digitala bilden som exponerats med en digitalkamera snart så många år på nacken att det också kallas traditionell fotografering.

Livet är inte lätt...

Fotoelektrisk effekt är det begrepp som ska användas för att beskriva en "analog" kamera. En foton träffar filmen och joniserar silverkristallen i filmen, kort och gott

//Uffe

Är det någon som tror att det inte är en fotoelektrisk effekt som uppstår när en foton träffar en sensor i digitalkameran så är han nog ute och cyklar :)

Vet inte hur tätt dom känsliga molekylerna sitter i en traditionell film men med 16 miljoner färger per pixel så kan man nog kanske snart säga att det är lika analogt med digitalt.

Ska ta och försöka räkna på hur många molekyler det går på ett "korn" på filmen. Eller så kanske det finns någon som har ett hum.

Mattias inlägg är nästan rätt spår.Med dom gamla hederliga kamerorna,alltifrån forna bälgkameran till 70 talets hel eller halvmanuella,så krävdes lite tankearbete och man kände sej som en riktig fotograf när bilderna var ett faktum."Digital" fotograf låter nästan som lurendrejeri.

walter-g skrev:
Mattias inlägg är nästan rätt spår.Med dom gamla hederliga kamerorna,alltifrån forna bälgkameran till 70 talets hel eller halvmanuella,så krävdes lite tankearbete och man kände sej som en riktig fotograf när bilderna var ett faktum."Digital" fotograf låter nästan som lurendrejeri.

Ja, då är det hjärnan som ersätter kamerans microdator i fotograferandet, och handens fingrar som sköter de mekaniska inställningarna. Ändå är det elektricitet som ligger bakom allt, vare sig den alstras genom batterier eller av föda. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar