Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analog kamera. Köpa vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, ledsen. En helt mekanisk kamera eller snarare slutare funkar förstås utan batteri men tar du min gamla hederliga Minolta XD-7, där har man 1/100 s utan batteri. Alla andra tider var man tvungen att ha batteri till.
 
Nej, det är i princip bara kameror med mekanisk slutare som går att använda om batteriet är slut. Det finns dock kameror med elektronisk slutare som går att använda t ex med en enda slutartid. På Nikon Fe är det på 1/60s om jag minns rätt.
 
Jo, det fungerar att använda lös ljusmätare och ställa in kameran själv. Men enklare och billigt att alltid ha reservbatterier i kameraväskan.
 
Nope, du är inte ute och cyklar. Alla Nikonkameror som heter något med FM fungerar utan batterier (fast utan ljusmätning). Det gäller t.o.m. den senaste FM3a som är något av ett tekniskt underverk då den har en elektronisk slutare för automatik (med batteri) och en mekanisk som fungerar helt utan strömförsörjning. Den är dock dyr begagnad.

Jag skulle satsa på en FM eller FM2 om jag vore du - riktigt bra kameror som är roliga att använda och bra att lära sig med (om du vill köra Nikon).
 
Jo, det fungerar att använda lös ljusmätare och ställa in kameran själv. Men enklare och billigt att alltid ha reservbatterier i kameraväskan.

Ja, jag vill helst lära mig grunden från början så det skulle vara bäst om allt är manuellt.
Men då borde det väl vara så man inte behöver batterier till någon kamera om man kollar på en extern mätare ( där man ser exponeringstid också).
 
Nope, du är inte ute och cyklar. Alla Nikonkameror som heter något med FM fungerar utan batterier (fast utan ljusmätning). Det gäller t.o.m. den senaste FM3a som är något av ett tekniskt underverk då den har en elektronisk slutare för automatik (med batteri) och en mekanisk som fungerar helt utan strömförsörjning. Den är dock dyr begagnad.

Jag skulle satsa på en FM eller FM2 om jag vore du - riktigt bra kameror som är roliga att använda och bra att lära sig med (om du vill köra Nikon).

Okej, tack! (såg inte svaret innan jag hade frågat).
 
Du kan fota helt manuellt med en kamera ur FE-serien också. Men eftersom slutaren är elektronisk så behöver du ett batteri.

Men det låter som att du är sugen på FM, FM2 eller FM2-n. (FM3 är dyr.) När jag köpte min FM2 för ett par år sedan så fick jag ge nästan tusen kronor. Ett billigt objektiv får du för ett par hundra tror jag. Jag rekommenderar objektivet Nikon 50mm f1.8 E. Det är väldigt skarpt och väldigt litet. Nikkor 50mm f1.8 eller f1.4 är också mycket bra. Om du vill ha 50mm alltså. Vill inte alla det?
 
Hemskt vad nostalgisk jag blev nu. Tänker tillbaka på tiden (2001) då jag fick lov att pruta från 4200 till 3900 för en Nikon FA med Serie E-normal. FE gick normalt på 3000.

I alla fall: För en femhundring får man säkerligen en FE idag. Det hade varit mitt förstahandsval. Svårt att få med ett objektiv för det priset dock. Det kan däremot vara klart möjligt om man kikar på Minolta eller Olympus. Och Chinon, med tillgång till Pentax stora objektivsortiment.
 
Med den budgeten du anger borde du kunna få tag på något i stil med Olympus OM-10, Pentax Me, Canon Ae-1 om du föredrar retrostuket. Men ska inte vara något problem att hitta en av de enklare Canon Eos-modellerna, en Nikon F60 eller F65, Minolta dynax eller liknade om du föredrar autofokus.

Eller kanske något manuellt mekaniskt där det bara är ljusmätaren som drar ström, som Pentax MX , Pentax K1000 eller någon av Nikon FM modeller, även Olympus OM1.

Om jag inte har fel för mig behöver dock Olympus OM1 även en adapter för batteriet eftersom man inte kan få tag i 1.35V kvicksilver batterier längre om man vill att ljumätaren ska fungera.. Det här kan vara värt att kolla på en del andra äldre kameror.

Vad jag kan minnas kör både Pentax MX och Nikons FM modeller med LR44 batterier som man fortfarande kan få tag i.
 
1,35 volts zink/luft-batterier är däremot relativt lätta att få tag på. Weincell, t ex. Fast de förbrukas lite snabbare.
 
Hur vet jag om objektivet funkar automatiskt på min d5000?
Fokusen kan jag tänka mig är manuell, men det är nog hyfsat skönt att ha automatisk slutare os.v.
 
Hur vet jag om objektivet funkar automatiskt på min d5000?
Fokusen kan jag tänka mig är manuell, men det är nog hyfsat skönt att ha automatisk slutare os.v.

På äldre gluggar med bländaring brukar det ibland finnas ett A-läge,då är det kameran som styr bländaren,slutaren har ju inte med objektivet att göra då det sitter inne i kamerahuset.
 
Analogt kameraköp - vilket?

Hej
Får en glad amatör lämna ett bidrag?

Det pratas mycket om NIKON - visst dom är också bra.
Man blandt allt vad som fanns har många glömt YASHICA med möjligheten att koppla på ett ZEISS objektiv.
Inget autofocus men en enorm bildkvalitet ooch till skapliga priser.
En del yashica fungera även dom utan batteri.
 
Jag rekommenderar alltid Olympus OM-1 eller OM-2 till nya analogköpare.
För 400-500 kr får du en fungerande kamera med normaloptik.
OM-2 har fördelen att du kan välja mellan manuell och autoexponering (bländarförval).
OM-gluggarna funkar bra på digitala kameror med adapter. De är små och välbyggda.
Betydligt billigare än Nikon, som ofta drar iväg i pris på grund av sin kultstatus.
 
Yashica FX-3 Super 2000 och Yashica 50/1.7 ml är en trevlig kombination. Huset är helt manuellt, kräver endast batteri om du vill ha exponeringsmätning (centrum viktad). Snabbaste slutartid är 1/2000s. Stor sökare. Vad jag läst verkar Yashica 50/1.7 ml vara nära Zeiss Planar 50/1.7 bildkvalitetsmässigt, men till ett mkt förmånligare pris. Jag tycker mitt exemplar funkar bra, men jag har inte jämfört med Zeissen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.