Annons

Analog kamera, Canon FTB QL

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är Konicas egen fattning. Eller vad menar du?
Vad jag kan se frågar Gabriel i huvudsak efter följande information:

Alla växelobjektiv märkta Konica Hexanon AR (räknat till 33 st fasta och 15 zoomobjektiv) passar till Autoreflex T3, liksom alla (hela 3 st) märkta Konica Hexar AR. De senare är enklare och billigare tredjepartstillverkade objektiv (enligt ryktena av Tamron).

Detta bajonettsystem kallas för AR (Konica har haft andra), varför alla tredjepartstillverkade objektiv är märkta "For AF" eller "For Konica AR".

Vad man också behöver känna till är att objektiv märkta Konica Minolta AF INTE passar till Konicas AR-kameror. Dessa, tillsammans med alla objektiv märkta Minolta AF passar istället direkt på alla Sonys A-mountkameror (f.ö. utan några som helst kompatibilitetsproblem med autoexponering etc).
 
Tack för hjälpen! Jag har hittat en kille som säljer en Konica Autoreflex T3 med ett objektiv monterat (utbytbart såklart) plus 3 st sigma.objektiv - 740:-. Har frågat om namnen på objektiven men inte fått svar än. Tror ni ändå att det är ett bra köp?

Har hört att man kan ta bilder utan batteri med Konica T3, stämmer detta?

Jag tycker att 740:- är på tok för mycket för en Konica T3. Som tidigare skrivits så är gamla sigmagluggar inte värt någonting och en gammal konica med normal borde inte kosta mer än max 500:- Söker man på tradera på avslutade annonser så är väl prisbilden snarare runt 100:-
 
Det finns många gamla kameror för film och för manuellt fokuserade objektiv som håller hög kvalitet, så vilken man väljer är mest en smaksak. Saker att tänka på:

  • Görs ljusmätningen vid full öppning eller nedbländat? Full öppning är förstås att föredra.
  • Vilket slags batteri behövs till ljusmätningen? Undvik kameror som använder kvicksilverbatterier. Sådana går inte längre att köpa, och även om det finns ersättningsbatterier så är dessa lite småkrångliga och dyra.
 
Skulle nog välja Nikon eller Pentax före Canon, eftersom de har har haft samma bayonettfattning längre och det därmed finns mer optik att välja på. Nikon FM, FE och Pentax SP1000 och senare manuella Pentax modeller tar LR44 batterier som fortfarande säljs.
 
Med en adapter (ebay) för några få kronor så kör jag SR44 i dom kamerorna som tidigare krävt det lite större kvicksilverbatteriet PX625 och då är det inget problem med t ex äldre Canon, Nikon m fl. Väldigt enkelt.! Spänningsskillnaden mellan 1.35V och 1.5V ändrar man lätt med filmkänsligheten.
 
Kvicksilverbatterier och silveroxidbatterier har olika karaktäristik så det är inte säkert att man kan kompensera helt för skillnaden i spänning bara genom att ändra filmkänslighetsinställningen.

Fast negativ film (både svart/vit färg) har rätt stor exponeringslatitud, så oftast går det nog rätt bra ändå.

Vill man vara noga med vad man ersätter ett kvicksilverbatteri med så är det hörapparatbatterier som gäller (zink/luft-celler). Dessa har dock rätt kort livslängd eftersom de förbrukas oavsett om de belastas eller inte när man har aktiverat dem.
 
Skulle nog välja Nikon eller Pentax före Canon, eftersom de har har haft samma bayonettfattning längre och det därmed finns mer optik att välja på. Nikon FM, FE och Pentax SP1000 och senare manuella Pentax modeller tar LR44 batterier som fortfarande säljs.
Vill man ha enorma mängder gammal optik att välja på så ska man köpa en kamera med skruvfattning (M42). Då slipper man å andra sidan fullöppningsmätning (med några få undantag som kräver speciella M42-objektiv).

Pentax Spotmatic (och efterföljande kameror) som var gjorda för kvicksilverbatteri har en spänningsreglerande krets som gör att de mäter rätt även med silveroxidbatterier, trots "fel" spänning.
Jag tror att det finns kameror av andra märken som har samma egenskap, men kommer inte på någon på rak arm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.