Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

analog framkallning i Örebro

Produkter
(logga in för att koppla)

sofifie

Ny medlem
Hej,

Jag har precis köpt en Diana F+ leksakskamera och entusiasmen över att fotografera med de första filmerna gjorde väl att tanken kring framkallningen kom i skuggan. Verkar inte som att något ställe i Örebro framkallar 120-film och crimson.se, proffskopia.se m.m. som jag sett gör detta verkar ha semester hela högen och jag är inte tillräckligt insatt tror jag för att fixa det på egen hand. Plus att det verkar dyrt att skaffa grejer.

Är det någon i Örebro trakten som brukar framkalla sådan gammal film och skulle kunna göra det mot betalning?
Eller om någon vet andra ställen att skicka in till?

Hej,

Jag har precis köpt en Diana F+ leksakskamera och entusiasmen över att fotografera med de första filmerna gjorde väl att tanken kring framkallningen kom i skuggan. Verkar inte som att något ställe i Örebro framkallar 120-film och crimson.se, proffskopia.se m.m. som jag sett gör detta verkar ha semester hela högen och jag är inte tillräckligt insatt tror jag för att fixa det på egen hand. Plus att det verkar dyrt att skaffa grejer.

Är det någon i Örebro trakten som brukar framkalla sådan gammal film och skulle kunna göra det mot betalning?
Eller om någon vet andra ställen att skicka in till?

Hejsan! skaffa dig en handbok i framkallning och fråga Foto-Sjuan på Engelbreksgatan om de kan skaffa den utrustning som behövs och börja framkalla själv
lärorikt och mycket intressant.

Mvh NE

Är det svartvit film vi snackar om så är det framkalla själv som är det vettigaste. Utrustningen kan du köpa billigt begagnat idag. Det är många som har ett helt labb stående i garderoben. (Jag har väl själv så att jag skulle kunna avvara både en och två förstoringsapparater med tillbehör). Det är i egentligen bara kemi och möjligen fotopapper som du bör köpa i butik, t ex från Photax. Kontakta en fotoklubb i Örebro, de brukar kunna vara till hjälp i sådana här situationer. Någon kanske ställer upp och ger dig en lektion mörkrumsteknik. Tyvärr är det lite knepigt att få in just 120 filmen (som Dianan använder) i framkallningsdosans spiral. Men ge inte upp - träning ger färdighet. Tyvärr så är det bara 135 film (småbildsrullar) som Extrafilm, Lofoto osv framkallar och då snackar vi också färgfilm.

Är det svartvit film vi snackar om så är det framkalla själv som är det vettigaste. Utrustningen kan du köpa billigt begagnat idag. Det är många som har ett helt labb stående i garderoben. (Jag har väl själv så att jag skulle kunna avvara både en och två förstoringsapparater med tillbehör). Det är i egentligen bara kemi och möjligen fotopapper som du bör köpa i butik, t ex från Photax. Kontakta en fotoklubb i Örebro, de brukar kunna vara till hjälp i sådana här situationer. Någon kanske ställer upp och ger dig en lektion mörkrumsteknik. Tyvärr är det lite knepigt att få in just 120 filmen (som Dianan använder) i framkallningsdosans spiral. Men ge inte upp - träning ger färdighet. Tyvärr så är det bara 135 film (småbildsrullar) som Extrafilm, Lofoto osv framkallar och då snackar vi också färgfilm.

Ringde Photax tidigare och på han jag pratade med lät det som att det var så himla mycket olika saker man behövde. Det skulle gå på runt 1000 lappen för det som behövdes för att endast få fram negativen, och ca 4000-5000:- för hela paketet, enligt honom. Kollar man på hemsidan finns det ju hur mycket olika saker som helst, så där blir man inte klokare när man är nästan snäppet innan nybörjare som jag! Fast kan tänka mig att det vore riktigt kul att kunna framkalla själv.

Hejsan! skaffa dig en handbok i framkallning och fråga Foto-Sjuan på Engelbreksgatan om de kan skaffa den utrustning som behövs och börja framkalla själv
lärorikt och mycket intressant.

Mvh NE

Det skulle kunna vara något! Det lutar nog åt att försöka lära mig på enklaste sätt så småningom. Fast först vore det nog bra om jag fick någon rulle framkallad hos någon kunnig så jag vet om det blir några awesome bilder. Annars kommer jag tro att det är min egna framkallning det är fel på! haha. Men tack för tipset

Det skulle kunna vara något! Det lutar nog åt att försöka lära mig på enklaste sätt så småningom. Fast först vore det nog bra om jag fick någon rulle framkallad hos någon kunnig så jag vet om det blir några awesome bilder. Annars kommer jag tro att det är min egna framkallning det är fel på! haha. Men tack för tipset

Kolla på blocket efter begagnade mörkrumsgrejjor. Du kan få riktigt bra grejjor för runt tusenlappen (komplett mörkrum alltså)

Ringde Photax tidigare och på han jag pratade med lät det som att det var så himla mycket olika saker man behövde. Det skulle gå på runt 1000 lappen för det som behövdes för att endast få fram negativen, och ca 4000-5000:- för hela paketet, enligt honom. Kollar man på hemsidan finns det ju hur mycket olika saker som helst, så där blir man inte klokare när man är nästan snäppet innan nybörjare som jag! Fast kan tänka mig att det vore riktigt kul att kunna framkalla själv.

Du köper enklast allt begagnat eller går med i någon fotoklubb där det redan finns ett fungerade mörkrum.

Framkallnings dosa Paterson (minsta modellen) med en fungerade spiral bör du inte ge mera än någon hundra lapp för och sen behöver du bara framkallare och Fix och något bra mätglas. Har du tur kan du även få fungerade kemi med i köpet.

Själv var jag 13år gammal (1984) när jag framkallade min första rulle SV och det gjorde jag helt själv efter ha läst bra böcker som jag lånade på biblioteket. Själv sparat pengarna men hadde inte råd med med förstoringsaparat men jag tänkte att det kunde man nog låna lite längre fram. Använde Ilford ILFOSOL framkallare och Stena Scandfors snabbfix.

Finns många annonser på mörkrum på Blocket, Fotosidan & Tradera. Det finns rätt många lustiga personer som tror sig kunna ta ut nypris på begagnade mörkrums prylar...

Säger som många andra, do it yourself!
Fick tag i förstoringsapparat med tillhörande prylar för några hundralappar på tradera. Började med billigt fotopapper som photax reade ut. Mina kunskaper om det hela var ringa, men läste mig till informationen jag behövde från nätet och böcker. Sedan var det bara att testa sig framåt. Och nu sitter jag här och framkallar både svartvitt och färg.
När du får fram dina första bilder kommer det kännas mysigt i hela kroppen! ;)
Har du lite tid över och kan fixa ett mörkt rum hemma är det bara att köra!

Det ironiska är att 90% av alla minilabmaskiner har möjligheten att framkalla 120-film (i stort sett alla fujimaskiner och typ alla noritsumaskiner). Däremot så har inte butikerna kompetensen att göra det.

Här finns ett labb!

Du kan ju skicka dom till mig så soppar jag dom åt dig för 50 kr rullen plus porto.
Vill du ha kontaktkarta kostar den också 50 kr. Om du nu inte redan har soppat dom själv dvs.

Mvh Berit

Hejhej,

Har du fått iordning på framkallningen?

De är varken dyrt eller svårt att göra själv, var beredd på att någon rulle blir misslyckad i början, men man får kläm på de till slut.
Sen att sätta in en 120 rulle i spiralen som nämndes tidigare, de krävs tålamod. För ibland vill de bara inte.

Själv är ja ny inflyttad örebroare, saknar någon bra fotoklubb med framkallnings lokal, någon som vet?

Annars får ja trycka in mina grejjer i ettan ^^

Vill du ha hjälp med något får du höra av dig =)
Jag är ingen expert, men ja har fotat en hel del 120 film.

MVH
Björkman

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar