Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

analog förstoring

Produkter
(logga in för att koppla)

unlaboured

Avslutat medlemskap
Jag har fotograferat tre rullar med ISO-50 film och framkallat dem i mörkrummet på skolan. Nu skulle jag vilja förstora utvalda bilder antingen på fotopapper eller på canvasduk till stora förstoringar (70x100). Är det möjligt? Om det är så, var kan man då göra det i Lund/Malmö regionen?

Tack på förhand!

På fotopapper kan du såklart göra en analog förstoring, även om de flesta labb idag har ett digitalt flöde (de scannar neggen och printar kopiorna med en speciell printer som belyser fotopapper med laserljus i de tre primärfärgerna).

För att göra förstoring på canvas så krävs det att bilderna scannas först, då canvas inte är ljusskänsligt, utan printas ungefär som en vanlig bläckstråleutskrift.

Kan tyvärr inte ge några tips om Malmö eller Lund, men Crimson här i stockholm gör digitala (de scannar altså neggen och printar med någon av sina lambda- eller noritsuprintrar) kopior och canvas.

Kolla www.crimson.se
Där kan man även beställa fotopåsar.

Att ta fram en 70 x 100 kopia analogt är mkt dyrt men om du kan tänka dig att scanna in den i ungefär 12 MP via Crimson så kostar en kopia via dom 200 kr.

Dock behövs en del efterbehandling för att det ska bli bra.

Jag kände att en analog framkallning i så stor också skulle bli oehört dyr. Vad jag ville veta var just hur pass många pixlar ett vanligt negativ från en tri-x film skulle innebära digitalt, men om du säger 12Mp så borde det räcka? Jag får kika runt lite tror jag, det känns lite som att man lever i fel årtionde när alla kör med uppladdning av bilderna via internet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar