Annons

Analog, digital

Produkter
(logga in för att koppla)

spat

Aktiv medlem
Hejsan!

En god vän till mig ska köpa en analog systemkamera. Nu är frågan vilken hon kommer att välja. Någon som kan komma med förslag på en analog rackare som även klarar att överföra bilder till PC? Tacksam för svar

Mvh
 
spat skrev:
Hejsan!

En god vän till mig ska köpa en analog systemkamera. Nu är frågan vilken hon kommer att välja. Någon som kan komma med förslag på en analog rackare som även klarar att överföra bilder till PC? Tacksam för svar
Menar du inte digital?
Analoga kameror är de med film.
Med hjälp av en scanner kan du föra över bilder från vilken analog kamera som helst. Utan scanner blir det mycket svårare ...

;) -- MW
 
Baah! Ja och det finns analog/digital, en kombi mellan a/d. Förstår du? Canon EOS 1V är väl den kameran som är bäst inom analoga ramar och stödjer också Dataöverföring till PC. Rätta mig om jag är helt ute och hojjar.

Annars kan nån snäll själ få ge tips på en riktigt bra analog kamera.
 
Senast ändrad:
spat skrev:
Baah! Ja och det finns analog/digital, en kombi mellan a/d. Förstår du? Canon EOS 1V är väl den kameran som är bäst inom analoga ramar och stödjer också Dataöverföring till PC. Rätta mig om jag är helt ute och hojjar.

Några sådana kameror finns inte. :)
 
Okej! =) Tack Kristofer för ditt svar. Jag hade iaf hört det någonstanns, men man ska väl inte tro på allt man hör och läser.

(NI får fortfarande komma med tips på en bra analog.)
 
Du kanske har hört talas om analoga kameror som kan föra över information till en dator? Sådana finns. Det är dock inte bilden i sig utan info om bilden som kan föras över.

Vad gäller analoga kameror är väl det viktigaste att köpa begagnat. Man kan få otroligt mycket analog kamera för pengarna - om man köper begagnat! Nikons F5 kan man numera få för strax över 4.000 och det är en riktig värsting. Vet dock inte hur det fungerar med dataöverföringen i den.

MVH

Johnnie
 
spat skrev:
*bump*

Vad tror ni om Nikon F55 eller F50?

Onödigt att köpa en sådan när det finns så mycket bättre kameror billigt. Kolla F80, F90X, F100 och F5. Det är riktigt bra kameror allihopa. F90X kan du få för runt 1500:- skulle jag tro.

//j
 
Ja, jo... Grejen är den att den här tjejen behöver en nybörjar kamera. F50 är en ganska så bra nybörjar kamera. Eller håller du inte med mig alls? :)
 
spat skrev:
Ja, jo... Grejen är den att den här tjejen behöver en nybörjar kamera. F50 är en ganska så bra nybörjar kamera. Eller håller du inte med mig alls? :)

Det är nog inget fel på de kamerorna. Men marknaden för begagnade analoga kameror är så uppenbart till köparens fördel att det vore oklokt att inte utnyttja prisläget. Som nybörjare kan det vara en fördel att köpa en kamera att växa i. En F5:a kanske är att ta i och kanske till och med hämmar en nybörjare. En F80 kan nog vara ett riktigt bra köp. Jämför modellerna så ser du vad man får/inte får.

Försök också att förutse på vad hon kan tänkas behöva som extra tillbehör så kanske du kan köpa det samtidigt. Trådutlösare skulle jag försöka få till då de brukar vara dyra nya. De brukar dessutom vara modellspecifika i viss mån varför någon som byter analogt till digitalt troligtvis vill bli av med trådutlösaren också. Detsamma gäller i högsta grad även för blixtar.

Lycka till!

Johnnie
 
Niklas, du har helt rätt

spat skrev:
Baah! Ja och det finns analog/digital, en kombi mellan a/d. Förstår du? Canon EOS 1V är väl den kameran som är bäst inom analoga ramar och stödjer också Dataöverföring till PC. Rätta mig om jag är helt ute och hojjar.

Annars kan nån snäll själ få ge tips på en riktigt bra analog kamera.

Jodå, Niklas du har helt rätt. Canon EOS1V går att koppla till en PC eller Mac med USB-kabel och då kan du tanka ut data om varje bild; exempelvis bländare, slutartid, exponeringskomp., brännvidd, datum, klockslag m.m.
Du kan också ändra alla customfunktioner via detta gränssnitt, mycket smidigt måste jag säga. Du kan också skapa olika inställningsgrupper som du sedan snabbt kan välja på kameran beroende på vilken typ av motiv du ska fotografera.

Några rena bilder kan man förstås inte tanka över, men å andra sidan kan man ju få en dia-rulle framkallad på 2 timmar så det är väl ibland snabbare än vad det tar att tanka ur bilder ur en digitalkamera ;-)

Om du vill ha en analog kamera är mitt stalltips en begagnad EOS 3 eller EOS 1V (dock en aning dyra fortfarande, men en underbar pjäs).
mvh
Anders Järkendal
www.naturfotografier.se
 
Tack för alla svar... Får nu se vad det blir för liten pjäs till na' ;) Jag hittade nämligen en kamera men två trevliga objektiv som passa perfekt för henne. Så hon kan lära sig att foto på bästa sätt, och eftersom att man kan hitta många billiga kameror idag, så kan hon alltid byta upp sig när hon känner sig redo för att utvecklas. Tror på det...


Anders Järkendal: Måste bara tillägga att jag har kikat på dina foton. Mycket fina!

Mvh

Niklas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.