Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Amatörer: Strunta i 5d Mk III och behålla tvåan...eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Vad säger ni andra som inte lever eller tjänar pengar på ert foto (er andra struntar vi i i denna tråd, en annan sak). Tycker ni det är värt att sälja er Mark II och uppdatera för ungefär 20 tusen till en Mark III, eller är ni nöjda som det är? Jag velar lite, har råd, men svårt att motivera, tycker filerna är underbara från min Mark II som jag haft i drygt tre år, behöver inte hastighet eller fler fokuspunkter, då finns det väl inte skäl att uppdatera, annat än av rent prylbögeriskäl? Den grejen huserar ju kring min Nex-7 just nu, så jag borde väl vara lugn. Hur gör ni?
 
Vad säger ni andra som inte lever eller tjänar pengar på ert foto (er andra struntar vi i i denna tråd, en annan sak). Tycker ni det är värt att sälja er Mark II och uppdatera för ungefär 20 tusen till en Mark III, eller är ni nöjda som det är?

Jag funderar absolut på att uppgradera, fast jag tänker avvakta en eventuell prisnedgång ett tag till, kanske över sommaren eller så. Dessutom finns det ju cirka en miljard begagnade Mark 2 till salu just nu, så en försäljning känns lite hopplös.

Nu har jag ju behov av både fokuspunkter och serietagning, eftersom jag idag har en 5D2 och en 7D. Jag har provat att använda 5D2 till lite snabbare händelseförlopp (jag menar vafan, nästan fyra bilder per sekund är också rätt mycket, eller?) men det funkar helt enkelt inte lika bra i praktiken. 5D3 kanske gör det, och i så fall behöver jag inte ha kvar två ganska dyra kameror bara för den sakens skull utan kan klara mig med en. (Åtminstone tills 7D2 kommer..)
 
Jag har beställt ett Mark III kamerahus.

Orsak: Håller på och investerar i en digital plattform efter 40 år med analog utrustning. Nu var tiden mogen för att anskaffa andrakameran. Vill alltid ha två kameror eftersom jag ofta binder upp en kamera på stativ med teleobjektiv och fjärrutlösare. Men jag har inte hittat någon jag velat köpa. Valde EF-objektiv och då är ju leverantören av kamerahus given. Hade bestämt mig för att vänta in vad 5D2:s efterträdare skulle innebära innan jag tog beslut. Har en son som har 7D så den har jag uteslutít efter studium.
När 3:an presenterades hade den allt som jag hittills saknat på 2:an utom rörelseutlöst exponering. Jag tycker 2:ans AF har för få punkter för fågelfotografering. Jag suktade efter mer ljus i många situationer. Jag saknade "min exponeringstid" då jag körde med auto exponering och auto ISO.
Allt mitt i prick, nästan. Därför blir det en ny förstakamera och 2:an får bli andrakamera. Dessutom får jag då FF på båda och de är snarlika i handhavandet.
Perfekt! :)
 
Jag köpte min 5D2 ny i december 2009, väldigt nöjd med det mesta, förutom AF.

Jag har beställt 5D3, mest pga AF och AF-prestandan i dåligt ljus. Andra förbättringar jag bryr mig om är förbättrad ISO, förbättrad byggkvalitet och, till viss del fps och stöd för dubbla kort. Om du får den gamla såld för ett bra pris och eventuellt kan ta kameran på ett företag så blir det ju inte överdrivet dyrt. Lägga 32kkr rakt ut på en ny dslr är kanske i dyraste laget för en amatör/hobbyfotograf :)
 
Jag har en 5D2 (med ny slutare som gått <500 exponeringar) och en 40D som får jobba vid de sällsynta tillfällen jag behöver lite högre fps. Båda husen har ju något medioker AF så en dag byter jag nog till ett modernare hus med vassare AF prestanda men förutom att jag tycker att 5D3 är för dyr och sannolikt blir billigare längre fram så är jag skeptisk till att köpa avancerade teknikprylar som precis har lanserats. Jag väntar gärna tills man har upptäckt och korrigerat eventuella fel och brister. Tills vidare koncentrerar jag mig på att försöka ta bättre bilder och för det är 5D2 en fantastisk plattform.
 
Att vara amatör och bara fotografera för sitt eget höga nöjes skull medför vissa fördelar när det gäller utrustningsval.
- Investeringskalkylen måste inte gå att räkna hem. Det finns ingen intäktssida i "verksamheten"
- Utrustningsval måste inte motiveras med förnuftsmässiga argument.

Med andra ord. Som amatör kan jag ha precis hur dyr och fin utrustning som helst. Jag kan ha den för att jag tycker om prylarna i sig oavsett om de gör mig till en bättre fotograf eller inte.

Kommer jag då att köpa 5D mk III?
Jag hoppas det. Men det kommer att dröja några år. Nu har jag andra saker jag vill investera i. En ny TV til lexempel. Det är samma budget. Nöjeskontot.


Petter ...
 
Kan inte riktigt bestämma mig, sitter med en mark III nu men ska komplettera med antingen en 5d2 eller 5d3. Hastigheten har jag redan i mark III, och tänker jag logiskt skulle en 5d2 räcka, jag får även ett 135/2,0 som jag är sugen på för samma pengar som 5d3. Men samtidigt tar det emot lite att köpa en utgående modell. Inte helt lätt.

Nu är jag inte amatör, säljer en del bilder, men kan inte räkna hem en sådan investering på långa vägar.
 
Jag som Semi-proffs behåller 5DII visst vore det kul med ett nytt hus, men i nuläget täcker 5DII alla mina behov utom ett, jag skulle behöva ett hus till.

Med att investera i en MIII är inte ekonomiskt försvarbart, jag kollar nog hellre beg-marknaden efter ett 5D mark II hus eller tom en 7D


Om jag vinner på Lotto kommer jag köpa en 5DmarkIII lätt.
 
för mig har 5d mark 2 alltid räckt till så om man ser till bildkvalitet så borde den kameran räcka i många år. Nu är jag inte amatör men i dag håller kamerorna riktigt bra kvalitet o behöver man inte köra på iso högre än 3200 o inte har behov av en perfekt af för att kunna fotografera sport tex så duger gamlingen säkert länge till
;-) Jag har tagit massor med bilder med gamla 5 an o sålt dom till mängder med stora företag/bildbyråer o aldrig har någon klagat på kvaliten.
Men en ny kamera är aldrig sämre än den gamla :) så har ni cashen då är det bara att shoppa sedan om ni behöver den nya det är en annan femma.
 
Finns ingen anledning att att byta om du inte behöver bättre iso prestanda eller snabbare AF. Då är den du har minst lika bra.

Men som du säkert redan vet så är D700 bäst och sen kmr D800. Vad jag vet är Canon för skrivare? ;) Du kan kolla lite bilder från dom på:
Stefan Hellberg Photographer Luzern
 
Tänkt ta steget att gå upp i fullformat. Visst är Mk III frestande men prislappen!! Snart svämmas marknaden över av Mk II till rimliga priser. Idag säljs en bättre begagnad för 10 000 kr. För den som inte plåtar motiv med fast moving objects och i rimligt ljusförhållanden så borde valet vara rätt enkelt. Det andra - och kanske vettigare - är att gå över till Nikon. Dom verkar mer seriösa och kör inte hästhandlarfasoner och andra trix för att kränga max stålar i ett lanseringsskede. Dålig stil Canon!!!!! Så vinner man inte kundförtroende.
 
Tänkt ta steget att gå upp i fullformat. Visst är Mk III frestande men prislappen!! Snart svämmas marknaden över av Mk II till rimliga priser. Idag säljs en bättre begagnad för 10 000 kr. För den som inte plåtar motiv med fast moving objects och i rimligt ljusförhållanden så borde valet vara rätt enkelt. Det andra - och kanske vettigare - är att gå över till Nikon. Dom verkar mer seriösa och kör inte hästhandlarfasoner och andra trix för att kränga max stålar i ett lanseringsskede. Dålig stil Canon!!!!! Så vinner man inte kundförtroende.

Håller helt med. Men jag tror dock Canon har hittat en bra balans i pixlar. D800 är en dröm men den kräver minst 8gb, gärna 16gb, RAM och utökat lagringsutrymme. Jag har själv D700 pga ISO prestanda och hastighet men jag kan avundas lite på 22mp och dom något vackrare filerna dom 5D producerar...

Det handlar mer om vad man har behov av än vilken som är bäst. Nog off topic. :)

Behåll din 5D II, priserna på 5D III är löjligt höga just nu. Vänta ett tag tills värsta hypen lagt sig.
 
Finns ingen anledning att att byta om du inte behöver bättre iso prestanda eller snabbare AF. Då är den du har minst lika bra.

Men som du säkert redan vet så är D700 bäst och sen kmr D800. Vad jag vet är Canon för skrivare? ;) Du kan kolla lite bilder från dom på:
Stefan Hellberg Photographer Luzern
Detta var väl ändå inte en tråd där Canon vs Nikon skulle diskuteras? Det handlar om vilka beslut som 5D2 ägare tänkte ta nu. Det finns gott om ekorrhjul här på FS för den som vill fortsätta att älta.
 
Jag sitter med en 5D (mkI) och funderar på uppgradering, men har inte bestämt mig för om jag ska satsa på 2an eller 3an. Det jag främst önskar är lite vädertätning, bättre AF, flimning och Live view.

Allt detta ryms ju i 2an förutom AF som det låter. Dessutom är det ju den dubbla upplösningen på både 2an och 3an. Jag plåtar mest porträtt och landskap även nåt enstaka bröllop, där man kan ha behov av "bra ISO".

Är det stor skillnad mellan mkI och mkII gällande tätning, AF, och bildkvalitet eller är det mer värt ett hopp till mkIII ?
 
Uppgradering

Jag kommer garanterat köpa in en 5D3 eller en 1DX men avvaktar tills den värsta hypen lagt sig och priset stagnerar. Kommer inte sälja 5D2:an då den kommer få gå som andrahus isåfall.

Men allt handlar om arbetsbilden för mig så jag väntar till hösten och köper mig nytt optik i vår istället.
 
Har sedan 2009 både 5DMkII och 7D. Sedan i fredags har jag också en 5DMkIII som är ett stort kliv framåt enl. min korta erf. så långt. En mycket snabbare kamera: AF fungerar snabbt och utmärkt även vid motiv-följande serietagning. Dessutom klart "snabbare" i dåligt ljus. Bilderna ung. i samma klass som MkII.
Har hittills inte hittat ngt negativt.
Ni som ska vänta till priset går ner. Under er väntetid har vi andra tagit massor med bilder m MkIII.
Till er som väntar på att köpa en av dessa beg MkII som ni tror ska översvämma marknaden - jag tänker inte "skänka bort" min. Den är precis lika bra som den var o torsdags. Eller ska ni kanske vänta till MkIV kommer så ni kan köpa en beg. MkIII. Denna eviga diskussion!
Är du sugen och tycker dig har råd - köp en MkIII.
Lycka till.
 
Glömde en sak! Har inte hunnit testa vieofunktionen på MkIII än, men jag har filmat mycket med MkII och 7D.
Teoretiskt är MkIII en mycket bättre videokamera än MkII (lågljusprestanda, dynamik, ljudhantering m.m.)
Av mina två gamla hus är def. 7D den som är bättre och enklare att filma med, även om bildkvaliteten blir ngt bättre med MkII.
 
Ni som ska vänta till priset går ner. Under er väntetid har vi andra tagit massor med bilder m MkIII.
Till er som väntar på att köpa en av dessa beg MkII som ni tror ska översvämma marknaden - jag tänker inte "skänka bort" min. Den är precis lika bra som den var o torsdags.

Visst är det så, man sparar (lite) pengar men missar användningstillfällen om man väntar med att köpa grejor. Medan jag väntar så är å andra sidan precis som du säger både min 5D2 och min 7D lika bra som de varit, och det jag personligen saknar med dem är egentligen bara att jag behöver två - bilderna får jag.

Hade jag inte haft någon 5D (eller annan digital småbild) sedan innan hade jag nog suttit med trean nu, så mycket kan jag säga.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.