ANNONS
Annons

Amatörer: Strunta i 5d Mk III och behålla tvåan...eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag håller fullständigt med om att byter en fungerande II:a mot en III:a gör man inte för dessa pengar om man inte är yrkesman, fastinvesterad i Canonobjektiv, och lider mycket av just de brister som nu är åtgärdade.

Däremot - letar man en andrakamera - som jag gjort en tid, så kanske man tänker om och gör II:an till andrakamera istället. Så har jag tänkt om och beställt en III:a men jag sliter inte mitt hår för att bli först. Sitter lugnt i båten och väntar på leverans.
III:an åtgärdar allt jag saknat på II:an, som jag förövrigt är supernöjd med. Räknar med, efter att läst det mesta som skrivits, att bli ännu supernöjdare med III:an. Hade jag kunnat börja om idag så hade valet ändå blivit enn II:a om inte III:an kommit och orsaken är objektiven.

Mark II:an får allt hänga med ett bra tag till, för mig finns det ingen anledning att uppgradera. Däremot suktar jag efter en G1 X som komplement.

III:an åtgärdar allt jag saknat på II:an, som jag förövrigt är supernöjd med. Räknar med, efter att läst det mesta som skrivits, att bli ännu supernöjdare med III:an. Hade jag kunnat börja om idag så hade valet ändå blivit enn II:a om inte III:an kommit och orsaken är objektiven.

Henry!
Du har skrivit många bra saker i denna tråd. Jag lovar att du kommer bli supernöjd med MkIII.
Själv behåller jag också MkII som andrakamera och 7D som reserv. För mig som fotar och filmar mer dokumentärt än för att skapa konstfulla bilder, och som ofta arbetar i skymningen, är MkIII en välsignelse.
Här kommer det gå att både fota och filma i mkt dåligt ljus och m ISO 25.600. Hade man kunna drömma om det för ett halvår sedan?
Många på denna sida tycks ha svårt att förstå att man väljer sina verktyg (i detta fall kamera) utifrån de behov man har p.g.a. typen av foto/video. Att välja kamera efter tekn. specar har jag svårt för.
Om man som både du och jag sitter med ett antal högklassiga Canon-gluggar kan ingen spec i världen på mig att byta märke. Vi vet vad vi har och du kan lugnt vänta på din MkIII i förvissning om att du kommer att bli mkt nöjd med den!

Fast jag kan inte undgå att fundera - om man bortser från höga ISO finns ju mycket av förbättringarna i mark III redan i 1Ds II och III och då kostar en 1DsII beg under 9000:-. Den har 100% sökare, snabb AF och man kan d u byta mattskiva för manuell fokus vilket jag förstått inte skall gå i 5DIII p g a LCD overlay i sökaren. Man måste ju verkligen behöva högt ISO och mindre format för att lägga ut ca 27000:- till för 5DIII eller också behöver man bättre AF och bra ISO för att lägga ut 26000:- över en beg 5DII (eller mellanskillnad om man säljer sin mark II).

Fast jag kan inte undgå att fundera - om man bortser från höga ISO finns ju mycket av förbättringarna i mark III redan i 1Ds II och III och då kostar en 1DsII beg under 9000:-. Den har 100% sökare, snabb AF och man kan d u byta mattskiva för manuell fokus vilket jag förstått inte skall gå i 5DIII p g a LCD overlay i sökaren. Man måste ju verkligen behöva högt ISO och mindre format för att lägga ut ca 27000:- till för 5DIII eller också behöver man bättre AF och bra ISO för att lägga ut 26000:- över en beg 5DII (eller mellanskillnad om man säljer sin mark II).
Mycket enkelt, Jag vårdar min kamerautrustning noggrant. Tar t.ex. aldrig in den i ett uppvärmt hus från utomhustemperaturer under 0 grader utan att försluta en plastsäck runt kamera och objektiv. Jag vill veta att om jag har ett problem med något så ska det inte bero på att någon annan har handskats ovarsamt med utrustningen. Har jag haft den från början så känner jag dess historia innan och utan. Skulle aldrig drömma om att köpa ett så känsligt och högkvalitativt instrument som en kamera eller ett objektiv på begagnatmarknaden. Svårare än så är det faktiskt inte.

Mina uppgraderingsplaner fråm 5D Classic är att skaffa en 7D för att få bättre AF, snabbare seriebildstagning och kunna utnyttja crop faktorn på mina tele objektiv.
Senare i början av nästa år så blir det kanske en 5D mk III.

För mig stavas skillnaden mellan 1Ds MkII-MkIII VIDEO! Dessutom är denna video av tillräckligt bra kvalitet för dokumentära behov.

För mig stavas skillnaden mellan 1Ds MkII-MkIII VIDEO! Dessutom är denna video av tillräckligt bra kvalitet för dokumentära behov.

För de som vill ha video eller kan lägga över 20.000:- i mellanskillnad eller lägga ut 32-33.000:- för nya kameror är det självklart inga problem med 5DIII (eller D800).

Inte för att göra detta till en lång diskussion, men det här med begagnat blir lite knepigt. Om man inte vill köpa begagnade kameror och objektiv om man löper linan ut bör man ju då inte heller köpa beg bilar eller hus som inte är nybyggda....

Men, som sagt, jag ser inte detta som huvudspåret i tråden, men för de som funderar över pris vs prestanda i 5DIII och de som tvekar av ekonomiska skäl kan de fundera över dessa 1Ds II&III hus. I den moderna trenden då det senaste modellernas meriter diskuteras finns, om man kan avstå från vissa finesser, alternativ som är betydligt billigare och som besitter flera av nyckelfunktionerna som är nya i mark III:an.

Jag tror egentligen att Canons misstag låg i namnet - 5D mark III. Man kanske skulle kallet den för 3D. De som idag äger 5DII värdesatte hög upplösning och/eller video annars fanns ju D700. Nu gjorde Canon en kamera för en liten annan målgrupp, kanske de som ägde D700 och Nikon gjorde modellen för 5DII ägarnas
målgrupp. Det är kanske inte underligt att det blir förvirring i lägren. Om Canon tänker släppa en högupplöst FF inom kort så hade benämningen 3D på den här modellen nog förtydligat en del. Canon har ju onekligen ansträngt sig för att täppa till de brister som mark II:an hade men på köpet har de riktat kameran åt en annan målgrupp.

Senast ändrad:
För de som vill ha video eller kan lägga över 20.000:- i mellanskillnad eller lägga ut 32-33.000:- för nya kameror är det självklart inga problem med 5DIII (eller D800).
Du är ung, grabben. Du anar inte vilken kamera Du kan får för de närmaste 20 årens inkomster. :)
Jag har brottats med mängder av analog utrustning som producerat mediokert resultat. Håller på och skannar in 30 - 40.000 analoga bilder som man tyckte var bra i albumformat. Idag är många av dem förskräckliga på min 30' skärm. Då bestämde jag mig för att om jag återupptar fotograferandet på allvar efter pension så ska det bli med "top of end" produkter.

Du är ung, grabben. Du anar inte vilken kamera Du kan får för de närmaste 20 årens inkomster. :)
Jag har brottats med mängder av analog utrustning som producerat mediokert resultat. Håller på och skannar in 30 - 40.000 analoga bilder som man tyckte var bra i albumformat. Idag är många av dem förskräckliga på min 30' skärm. Då bestämde jag mig för att om jag återupptar fotograferandet på allvar efter pension så ska det bli med "top of end" produkter.

Jag skulle lika gärna skrivit allt ovan själv! Finns nästan inget så humörsänkande som att skanna sin gamla bilder!
Det är inte att man avundas de 20-30 år yngre fotograferna. Vilka verktyg kommer inte de att kunna få när du och jag fotar ngn annan stans!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar