Annons

Amatörer: Strunta i 5d Mk III och behålla tvåan...eller inte

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är nöjd med min mkI och tänker köra den i graven, hur lång tid det tar är svårt att sia om. Lägger jag pengar på nya fotoprylar blir det inte mkII eller mkIII utan snarare lite ny optik. Kanske EF 40/2.8.
 
Hej Rolf! Bifogar en kanske intressant länk om "5D Mark III v 5D Mark II video test"

Glömde en sak! Har inte hunnit testa vieofunktionen på MkIII än, men jag har filmat mycket med MkII och 7D.
Teoretiskt är MkIII en mycket bättre videokamera än MkII (lågljusprestanda, dynamik, ljudhantering m.m.)
Av mina två gamla hus är def. 7D den som är bättre och enklare att filma med, även om bildkvaliteten blir ngt bättre med MkII.


Hej Rolf! Bifogar en kanske intressant länk om "5D Mark III v 5D Mark II video test"


Här är länken om det kan intresserad dig Rolf - varsågod!

http://www.youtube.com/watch?v=TKV0DxSUiZk&feature=uploademail



Lite beskrivning om testet ifråga - i för sig gjord av Adorama som säljer båda kamerorna.


AdoramaTV Pro takes Canon's newest full frame pro DSLR, the 5D Mark III, and compares it to its predecessor, the 5D Mark II, which revolutionized the filmmaking world upon its release almost four years ago.

In these real world tests, we compared
- moiré patterns
- rolling shutter (the dreaded "jello effect") during pans
- high ISO performance
- a high contrast scene to test dynamic range

Both cameras were fitted with the Canon 50/1.2 L, with the "Standard" color profile and shot at 24 fps. All 5D Mark III footage was shot in the new ALL-I high bitrate codec.

Må väl!

Vänliga hälsningar
Carl
 
Hej Rolf! Bifogar en kanske intressant länk om "5D Mark III v 5D Mark II video test"
Här är länken om det kan intresserad dig Rolf - varsågod!
http://www.youtube.com/watch?v=TKV0DxSUiZk&feature=uploademail

Hej Carl och tack för tipset!
Jag måste erkänna att jag har svårt att se några stora skillnader.
En sak som slår mig är att deras video på ISO 6400 är mycket bättre än vad jag lyckats med på den ISO-nivån! Därför har jag knappast använt 6400 i praktiken. Om jag kan åstadkomma samma kvalitet som de gjort på ISO 12800 är jag mer än nöjd.
Om skillnaden mellan MKII och MKIII är två steg och att MkIII klarar ISO 12800 skulle jag kunna sätta en 2x extender på MKIII i st f att använda 7D p.g.a. cropfaktorn 1,6. Är det så blir jag mycket nöjd.
Tänker jag rätt?
 
Gamas? nej tack.

Jag har haft rejäl flax med 5d3, canon har på vissa (för mig viktiga) punkter försämrat kameran så jag "slipper" vilja köpa den.

Visst AF är bättre och annat jox har blivit bättre men canon har också syndat med 5d3:

-Går ej längre att byta mattskiva, mao kameran är oduglig till manuell fokusering

-Kameran är både större och tyngre. Jag tycker 5d2 är klumpig nog och vill inte att gamnackesyndromet förvärras.
 
Utmärkt!
Då kan du kanske tala om var man kan se en video från D800 körd på ISO 12800?
För du är väl inte en sådan som bara läst om D800?

Varför skulle jag vara intresserad av video vid ISO12800?

Jag har sett tillräckligt med foton tagna med kameran ifråga, och läst tillräckligt många recensioner för att vara övertygad om att nästa steg för mig från 5D Mark II är Nikon D800.
 
Varför skulle jag vara intresserad av video vid ISO12800?

Jag har sett tillräckligt med foton tagna med kameran ifråga, och läst tillräckligt många recensioner för att vara övertygad om att nästa steg för mig från 5D Mark II är Nikon D800.

Det är ju helt upp till dig, men vad har det med den här tråden att göra?
 
Ursprungsinlägget frågar om det är värt att uppgradera till Mark III från Mark II eller inte, det finns andra alternativ än att bara gå vidare med Canon är det jag menar.
Det kan nog inte ha undgått någon på detta forum att det finns alternativ, och då speciellt Nikon D800...
 
visst, finns en massa alternativ, världen är full av dem, men här undrade jag om vilka som funderar på att gå från mark II till mark III eller inte, oavsett Nikon, Leica, Fuji eller whatever.
 
visst, finns en massa alternativ, världen är full av dem, men här undrade jag om vilka som funderar på att gå från mark II till mark III eller inte, oavsett Nikon, Leica, Fuji eller whatever.

Som jag skrev förut: jag har MkII o avser att behålla den MEN har redan en MkIII.
Så, om du struntar i den avsevärt bättre AF, inte fotar eller filmar i dåligt ljus, inte behöver snabb seriebildtagning m.m....
Då ser jag inga skäl till att du ska lägga ut 20.000 i ett byte till MkIII. Bilderna från MkIII är underbara, men skillnaden mot MkII är mkt liten.
Att jag valt att uppgradera beror i första hand på de faktorer (fr.a. ISO-prestandan) som du struntar i.
Behåll MkII!
 
Återkommer igen!
Har gjort ett jmf brustest mlln MkII o MkIII.
Brusnivåerna är mest lika mellan MkII-ISO3200 o MkIII-ISO25600, dvs ung 3 steg.
Dessutom har bruset definitivt olika karaktär.
MkII har massor med "vassa" små prickar, medan MkIII har ett mer utslätat "organiskt" utseende.
Det senare är betydligt mindre störande för mina ögon i alla fall.
 
Återkommer igen!
Har gjort ett jmf brustest mlln MkII o MkIII.
Brusnivåerna är mest lika mellan MkII-ISO3200 o MkIII-ISO25600, dvs ung 3 steg.
Dessutom har bruset definitivt olika karaktär.
MkII har massor med "vassa" små prickar, medan MkIII har ett mer utslätat "organiskt" utseende.
Det senare är betydligt mindre störande för mina ögon i alla fall.
Det är väl den brusbearbetning som har byggts in i 3:an. Det har ju skrivits en hel del om den.
 
Eftersom man inte får nämna *....

Så självklart struntar vi i 3:an....Bättre AF är efterlängtat och jag hade gärna haft det. Men jag är inte lika nöjd över att C inte kunde leverera det redan förra gången och att jag nu ska behöva hosta upp *host*host* ca 20 loppor för att få detta.... Hostar jag upp lite mindre så får jag inte bara det utan....hmm fick ju inte nämna det nä, sorry.

Bättre isoegenskaper, är jag inte i jättebehov av och dessutom inväntar jag nog lite mer kvalificerade analyser innan jag drar på växlar om att den ska vara 2-3 steg bättre än den gamla....

Så jag sitter nog vackert i båten...eller så nämner jag det inte! ;-)
 
Tycker att det är lite lustigt att så många endast nämner fokus och iso som uppdateringar, detta är en helt ny kamera som förmodligen inte delar mer än batteriet med tvåan. Den är dessutom enligt mig mycket mycket bra, har dock endast en dryg veckas erfarenhet men förtjusningen verkar inte dala än på ett bra tag. Priset må vara högt men det gör inte kameran sämre.
 
Jo, jag kommer att strunta i III:an. Jovisst, det är en fantastisk kamera men nu köpte jag en MkII för sisådär 3 månader sen så en ny får allt vackert vänta. Än så länge så motsvarar II:an mina förväntningar och har inte haft några problem med AF. Den sitter där den ska och ISO räcker för mina behov. Bildmässigt så blir det k(c)anonbilder. Den kommer att få göra tjänst!
Så, jag väntar på en ev. Mk4, eller vad det nu blir i framtiden.
Men, det är klart. Skulle det slå till på tips eller lotto så... :)
 
Prylbög? Ja absolut, dock frisknat till lite från den sjukdomen nu :)

Jag har haft de flesta canonhusen förutom Ds3 och 1D4, och även några av de tunga stora dyra teleobjektiven.
Dock dalade intresset för nått år sen, å jag sålde av allt å ist köpte en Lumix. Fast saknaden blev för stor efter att kunna titta genom sökaren, + kunna fota kompisars barn i studion (sålde inte mina studioblixtar)
så för nån månad sen köpte jag ist en gammal 5D (mk1) å la lite mer pengar på ljusstark optik, (aldrigt ägt dessa guldklimpar tidigare) - 24/1,4 II och 135/2

5D -n presterar grymt bra på iso1600 för att va så gammal, å jag har svårt att föreställa mig när jag behöver snabbare slutartid än va jag får med F1,4 och F2 på iso1600. Å wow vilka bilder de blir, bokehn, mums!
Sport fotar jag väldigt sällan längre, dock fotat enduro/crosstävling med 5D och 400/2,8 IS tidigare med godkänt resultat, så jag vet att dess AF inte är helt värdelös.

5D3 lockar grymt mkt, men kan inte motivera de när de är så mkt annat som behöver pengarna. (planerar/planterar om i trädgården) :)
Ne en begagnad när den kan fås för ca 15 000kr, då slår jag till.
 
Det var intressant att se vad Mark 3-an hade att komma med.
Precis som jag trodde långt innan den släpptes var skillnaden i bildkvalitet nästan försumbart liten jämfört med Mk2. I övrigt var skillnaderna alldeles för små för att kunna förbättra mitt plåtande märkbart.
Det går helt enkelt inte att degradera 5D2 till en medioker kamera - så bra är den faktiskt, att inte ens framtiden rår på den...

Min kommer helt säkert att duga i åtminstone tio år till. Jag köper nytt när den går sönder eller blir utsliten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.