** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Amatör vill fråga om bildformat och framkallning...

Produkter
(logga in för att koppla)

Mi70

Medlem
Hej!

Jag har nyligen tagit steget från att enbart fundera på kamera, till att BLI kameraägare..... Efter att ha varit strängt upptagen av en doktorsavhandling och småbarn i tio år, är det endast småbarnen (nu dock lite större) som utgör distraktionsmoment... Jag fick en kamera i disputationspresent (nikon 75). Nu har jag fotat mina tre första filmer, varav en svartvit. Ingen är framkallad. Var går man sedan med filmen? Jag antar att min vanliga framkallare för semesterbilder och gulliga barnfoton är portförbjuden för bilder som man "vill lite mer med"...... Jag är inte ute efter ett ställe som kostar skjortan, men någon som ändå ger bra service för pengarna. Jag bor i Stockholm. Kan man lita på de fotoaffärer som finns som erbjuder kameror, film, ramar, album, samt framkallning av olika slag?

En fråga till. Bland annat har jag tagit många bilder (s/v) av ett fynd som jag ev vill använda vid publicering av en artikel. Jag känner mig lite korkad här, men frågar ändå och hoppas på svar! Om man vill ha förstoringar i olika format av de foton man tagit, var går man då? Jag vill ev ha i storlek typ 20x20 cm, och ev riktigt stora, typ 1x1 m. Kan man få sådana förstoringar? Blir stora förstoringar bra? De fotoaffärer jag varit i kontakt med har bara erbjudit format som är förvalda, dvs man ha ej själv kunnat välja storlek....

Som sagt, amatör är jag..............!

Tacksam för hjälp!

Om du inte framkallar själv blir det billigaste sättet att få svartvita bilder att använda en film typ Konica Monochrome VX 400. Den framkallas i vanlig färgprocess och priset för bilderna blir således detsamma som vid inlämning av vanlig färgnegativ film. Att lämna in vanlig negativ svartvit film är dyrare. Men vill du ha bästa kvalitét på bilderna och vill betala så kan säkert flera firmor handkopiera dina svartvita negativ.

I Stockholm finns det ett några labb med proffskvalitet. De jag känner till är Crimson och Prolabbet. De kan säkert hjälpa dig med förstoringarna också, vad jag har hört så är det mycket bra labb både för amatörer och proffs! :)

PS. Min erfarenhet av svartvita filmer som man kan framkalla i färgkemi (C41) är att det oftast blir en mysko färgton på dem då. Om jag skulle vara du så använd riktig svartvit film.

Millacamilla skrev:
PS. Min erfarenhet av svartvita filmer som man kan framkalla i färgkemi (C41) är att det oftast blir en mysko färgton på dem då. Om jag skulle vara du så använd riktig svartvit film.

Jag har samma erfarenhet, mina kopior blev gröna. Men det berodde på att labbet kopierade på färgpapper eller glömde att använda ett filter, eller vad det var. Men det var i dessa filmers barndom, jag hoppas och tror att labben undviker sådana fel nu.
Och även om kopiorna blev gröna så upptäckte jag inga konstiga färgtoner när jag sedan scannade några negativ.

Kijana skrev:
Jag har samma erfarenhet, mina kopior blev gröna. Men det berodde på att labbet kopierade på färgpapper eller glömde att använda ett filter, eller vad det var. Men det var i dessa filmers barndom, jag hoppas och tror att labben undviker sådana fel nu.
Och även om kopiorna blev gröna så upptäckte jag inga konstiga färgtoner när jag sedan scannade några negativ.

det kanske beror på att du scannade dem som svartvitt ;-)...

Nä, skämt åsido. Jag har ingen bra errenhet av dessa monochroma färgfilmer, tycker inte det blir nån bra gråskala och de håller inte för stora förstoringar. Satsa på att hålla dig till riktig svart-vit film. Vill du göra stora förstoringar så använd ISO 100 eller lägre men se till att ha tillräckligt med ljus eller använd stativ.

Det är INTE dyrare att lämna in och framkalla negativ av riktig svart-vit film i regel, det är kopiorna som blir dyra, eftersom de inte kan göras i vanliga "snabb-labb" maskiner för färgfilm. Men negativen brukar alltså vara samma kostnad, dvs 30-50 kronor.

En bra metod är att framkalla negativen och en kontaktkarta, det brukar vara överkomligt. Sen kan du lämna in negativen och göra förstoringar. Så stora som uppemot 1 meter ställer höga krav på filmen och fotografen, men visst går det att göra, men det kostar i regel därefter. Prolabbet har rekommenderats och de flesta proffslabb gör riktigt stora förstoringar. Men för 1*1 meter får du nog räkna med 1000 kr eller nåt i den stilen.

Det jag ville komma fram till är alltså att riktig svart-vit film är det bästa att använda. Har du sedan en doktorstitel har du kanske också förmodligen råd med framkallningen även om du vill ha papperskopior ;-)...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar