Annons

Amatör söker kamera råd

Produkter
(logga in för att koppla)
fast Canon har ju inga ¨sådana ''vanliga'' objektiv själva. Dom har ju fokusmotor i stort sett all ny optik. Dom har alltså ingen sån optik som skulle kunna vara billigare pga att dom inte har nån fokusmotor.

Köper du inte på dig gammal optik kommer du aldrig sakna fokusmotorn i kameran(bortsätt från de fasta ljusstarka Nikon objektiven).
 
Jesaiah skrev:
D40/D40x har ingen inbyggd autofokusmotor, som tex D80'n. För att kunna nyttja autofokus krävs ett objektiv med inbyggd autofokus, dessa är oftast dyrare än "vanliga" objektiv. Jag skulle råda dig (även om jag föredrar Nikonkameror) att köpa en 350D eller 400D som har inbyggd autofokus, vad jag vet iallafall. Det är billigare med objektiv, man kan också köpa lite äldre objektiv från "gamla" analogkameror. Så mitt råd till dig är att du iallafall köper en kamera med inbyggd autofokusmotor.

hmm, alltså det där stämmer ju inte riktigt. Alla nya objektiv har AF-S och de kostar från 900 spänn och uppåt =). Däremot finns det en del äldre mycket trevlig optik som tyvärr måste fokuseras manuellt om man vill köra dem på D40

D40 är för övrigt ett utmärkt val och extremt prisvärd då den finns att köpa med objektiv från 3500 kr i sverige (kolla pricerunner)

mvh

Fredrik
 
Jesaiah skrev:
D40/D40x har ingen inbyggd autofokusmotor, som tex D80'n. För att kunna nyttja autofokus krävs ett objektiv med inbyggd autofokus, dessa är oftast dyrare än "vanliga" objektiv. Jag skulle råda dig (även om jag föredrar Nikonkameror) att köpa en 350D eller 400D som har inbyggd autofokus, vad jag vet iallafall. Det är billigare med objektiv, man kan också köpa lite äldre objektiv från "gamla" analogkameror. Så mitt råd till dig är att du iallafall köper en kamera med inbyggd autofokusmotor.

Ditt råd klingar ihåligt när inte ens du själv inte har sådan optik, eller har planer på en sådan. För att citera din profil: "Fotograferar med en Nikon D80 och kitobjektivet 18-55, mitt nästa objektiv blir nog ett fisheye eller ett 18-200."

Per
 
Swewoody skrev:
Varför inte köpa en begagnad D80 , går att hitta för 5-6000kr , då har du en kamera att växa i lite med.

Denna tex. http://www.blocket.se/vi/16378168.htm?ca=18_s

kostar iofs 6500:-

I första inlägget ser du budgeten, 4000kr-5500kr. Jag tittade runt litet, men hittar ingen D80 inkl optik för den summan. Att man får mer om man lägger till pengar kan ju vara sant, men då kan man hävda att en D200 är ännu bättre som ju ger mätning för gamla objektiv. Etc.

Per.
 
Swewoody skrev:
Per!

Ja men hon skrev ju "helst" 4-5500:- , plus att hon vill kunna växa lite med den.

Tänkte bara visa vad som går att växa med åxå och ändå inte spräcka budget så mycket.

Här kommer en till kostar 6000:- bara 500kr mer än budget.

http://www.blocket.se/vi/16303383.htm?ca=18_s


Mvh peder

För det första så e det han* sen för det andra hur säkert är det att köpa en begagnad kamera ?
+ att kameran är ju inte en direkt instegs modell, känns ju betydligt mycket smartare att köpa sin första kamera på butik då man kan lämna tillbaka om man tex inte är nöjd (om det är möjligt).
Det finns "livlinor" då man köper av ett företag, men tack ändå.
 
Imouse skrev:
Kollade lite på pricerunner och såg en intressant rubrik och länkades till detta erbjudande , http://www.fotovideo.se/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=89983 så vitt jag vet så är väl inte det orginal objektivet till en d40 ?
Eller inbillar jag mig bara och är det någon som vet något om detta företag så kom gärna med era åsikter om det.

MVH Daniel

3790:- för en D40 med 18-135? Det påminner mig om ett ordspråket "Om priset verkar för bra för att vara sant, är det troligen inte det."

Tittar du längre ned på sidan så ser du att företaget tar 3795:- för bara optiken, dvs du får 5:- rabatt om du tar ett D40-hus också...

Detta tror jag inte på, men ring gärna och fråga!

Per.
 
Haha , jo jag vet. Det var därför jag vart lite fundersam , men det står faktiskt Nikon D40 Black + 18-135mm Lens Kit.
Men jag sak ringa och fråga och erbjuder de detta pris enligt vad det står på både pricerunner och deras egna sida så är de väl skyldiga att sälja det för det priser fastän de råkat skrivit fel ?
Eller är jag helt ute och cyklar ?

Daniel
 
Imouse skrev:
Haha , jo jag vet. Det var därför jag vart lite fundersam , men det står faktiskt Nikon D40 Black + 18-135mm Lens Kit.
Men jag sak ringa och fråga och erbjuder de detta pris enligt vad det står på både pricerunner och deras egna sida så är de väl skyldiga att sälja det för det priser fastän de råkat skrivit fel ?

Nej, jag tror inte att de är det nuförtiden. Enligt hörsägen är den delen av lagen ändrad till att endast gälla riktad prisinformation i en offert eller liknande.

Men ring och köp innan de ångrar sig!

De hade förresten inga i lager, så de kanske slipper sälja...

Per.
 
perstromgren skrev:
Nej, jag tror inte att de är det nuförtiden. Enligt hörsägen är den delen av lagen ändrad till att endast gälla riktad prisinformation i en offert eller liknande.

Men ring och köp innan de ångrar sig!

De hade förresten inga i lager, så de kanske slipper sälja...

Per.

mm , men jag tror inte att det är möjligt att köpa dem , så jag kan lika gärna åka ner till onoff/elgiganten här i stan o köpa mig en där det också är hyffsat billigt runt 4400 kr för kamera + minneskort , kan ju iförsig beställa från netonnet också...

kollade också upp d60 och jag har ju ekonomi för den kameran också iförsig... men det kanske inte är så mycket skillnad mellan dom.
 
Senast ändrad:
Har bara en fråga kvar innan köp ... är det så pass stor skillnad på d60 och d40 så det kan vara värt att lägga 1500 kr mer för isåfall e jag beredd att göra det.

MVH Daniel

OBS: Vill ha motiveringar för och emot.
 
Imouse skrev:
Har bara en fråga kvar innan köp ... är det så pass stor skillnad på d60 och d40 så det kan vara värt att lägga 1500 kr mer för isåfall e jag beredd att göra det.

MVH Daniel

OBS: Vill ha motiveringar för och emot.

Gäller det D60+18-55VR mot D40+18-55 utan VR?

I så fall låter 1500:- fullt rimligt att lägga ut, om du har pengarna.

för 1500:- får du i så fall:
- VR
- 10Mp i stället för 6
- Bättre signalbehandling
- Bättre exponeringsmätning
- Sensorrengöring (om den nu fungerar)
- Bättre fokusindikering

Enda nackdelen jag känner till är den långsammare synktiden för blixt, samt givetvis att den äter mer minne pga 10Mp.

Per.
 
perstromgren skrev:
Gäller det D60+18-55VR mot D40+18-55 utan VR?

I så fall låter 1500:- fullt rimligt att lägga ut, om du har pengarna.

för 1500:- får du i så fall:
- VR
- 10Mp i stället för 6
- Bättre signalbehandling
- Bättre exponeringsmätning
- Sensorrengöring (om den nu fungerar)
- Bättre fokusindikering

Enda nackdelen jag känner till är den långsammare synktiden för blixt, samt givetvis att den äter mer minne pga 10Mp.

Per.

Ja pengarna finns, har 6000 kr att lägga ut på kamera om det är så.
Vad menar du med långsammare synktid för blixten ?
Och är det ens något som kan blir problematiskt eller ett hinder på något sätt ?
Dessutom , finns det autofokusmotor i d60'n ?

För jag känner att jag vill faktiskt lägga ut hela pengen på en kamera då jag inte vet vad jag ska göra med resten av pengarna då jag köper en d40.
Det känns som om jag fastnat för nikons d60 men bara en fråga. vad finns det för andra kameror i d60's penga klass , finns det bättre ?

Ps: Sista frågan så oroa er inte för mer frågor angående kameror då jag i princip vet vad jag vill ha nu.

Daniel
 
Imouse skrev:
Vad menar du med långsammare synktid för blixten ?
Och är det ens något som kan blir problematiskt eller ett hinder på något sätt ?
Dessutom , finns det autofokusmotor i d60'n ?

Du kan inte synka blixten fortare än 1/200s jämfört med 1/500 för D40. Det kan inte vara ofta det blir ett problem.

Nej, D60 har (inte heller) någon autofokusmotor. Cyberphoto har just nu 53 objektivmodeller med inbyggd motor, så det borde gå att hitta några som passar ens behov. Det enda som kan sägas saknas, är ett billigt fast objektiv, dvs 50/1.8, och ett billigt makro.

Per.
 
perstromgren skrev:
Du kan inte synka blixten fortare än 1/200s jämfört med 1/500 för D40. Det kan inte vara ofta det blir ett problem.

Nej, D60 har (inte heller) någon autofokusmotor. Cyberphoto har just nu 53 objektivmodeller med inbyggd motor, så det borde gå att hitta några som passar ens behov. Det enda som kan sägas saknas, är ett billigt fast objektiv, dvs 50/1.8, och ett billigt makro.

Per.

Okej ,men jag har iaf uteslutit d40 helt och hållet nu.
Var och kollade på kameror nyss på onoff och testade att fota lite och hittade sonys a200 som var väldigt skön att hålla, testade även att ta lite kort med den och det känndes mycket bra och prislappen gillade jag också så nu är frågan helt och hållet hur dan är denna kameran jämfört med d60 , själv tyckte jag att den var mycket skönare i handen än d60.
Men som sagt vill höra vad du/ni har att säga om a200 från sony jämfört med d60.

Daniel
 
perstromgren skrev:
Detta är en av de viktigaste egenskaperna, och du bör ha mycket starka skäl för att inte köpa den skönaste kameran.

Per.

Jag tyckte att a200:n satt mycket bättre i handen än d60'n men om vi jämför de 2 modellerna vad är för och nackdelar i själv kameran?
För e det ingen större skillnad mellan dem köper jag a200.
Får hoppas att nästa inlägg är sista inlägget den diskussion hehe

Daniel
 
Du kommer inte se någon direkt skillnad på bildkvaliten. Ett faktum är att Nikon har ett större objektivutbud och sen har Nikon bättre brusegenskaper på höga ISO än Sonyn.

mvh
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.