Annons

Amatör söker kamera råd

Produkter
(logga in för att koppla)

Imouse

Aktiv medlem
Hej , jo jag tänkte åka o köpa mig en kamera här i veckan och jag har kollat runt lite på nikon d40 och d40x men jag vet inte vilken jag ska köpa.

Jag vill ju inte lägga ut för mycket pengar heller så tror ni att d40:n räcker länge och väl för både amatörer som lite mer erfarna fotografer, för jag vill inte behöva köpa en ny kamer om typ ett år för att jag blivit bättre på att fotografer utan jag vill att denna kamera även ska täcka mina krav som bättre fotograf.

Så vad anser ni att man ska köpa, d40 eller d40x eller har ni andra förslag (pris lappen ska helst ligga run 4000-5500)

MVH Nyfiken och frågsam nybörjare
 
jag skulle hellre köpa en Canon EOS 350D eller en 400D, för med Nikon D40/D40x får du inte autofokus i kamerahuset, och då får du inte autofokus med de objektiv utan inbyggd motor. Dessutom tror jag Canon har bättre tillbehörssortiment än Nikon.

Däremot kan det nog bli så att du vill byta kamera efter typ ett år, jag har t.ex. haft min Canon 350D sen Juli 2007 och har velat ha ny sen jul... Kanske en begagnad Canon EOS 30D kan vara nåt? Visserligen lite dyrare, men kamerahuset är mer robust och har bättre grepp än instegsmodellerna Canon 350D/400D och Nikon D40/D40x.

Vad gäller bildkvalitet så har i princip alla kameror på marknaden idag ungefär samma, med undantag av de riktiga proffsmodellerna då ... Så köp den kameran som känns bäst att hålla i och att använda, tillbehörssortimentet kan ju vara viktigt också, det är det i alla fall för mig.

Mitt råd: Lägg ner lite mer pengar på en Canon EOS 30D och ett lite bättre objektiv än kit-gluggen, t.ex. ett Sigma 17-70 2,8-4,5 eller kanske ett Tamron 17-50 2,8 så lär du klara dig ett tag.

alternativt kan du köpa en beg. Nikon D80.
 
Gå och känn på kamerorna du har råd med och köp den som känns bäst. Om nån kompis eller liknande har ett visst system så överväg det lite extra, så ni kan låna saker av varandra.

Att inte D40/D40x/D60 har autofokus-motor i huset spelar överhuvudtaget ingen roll om du ändå inte tänkt köpa lite äldre optik. 99% av de som köper d40 etc kommer aldrig ens märka att de inte har motorn, förutom att de slipper betala för den och släpa runt på den.
 
tror faktiskt bara de e instegskamerorna som ligger i den prisklassen. Ska du ha en kamera som ska hålla nått år är nog som Anton nämnde 30D ellr D80 gällr, kanske även Pentax K10D?.

Av dessa kan jag rekomndera D80 iaf(den enda jag vet nått direkt om). Köpte den som första systemare för snart ett år sen, och ännu hållr den måttet.
 
Den nya Nikon D60 har ju fått bra kritik. Vet inte hur mycket den kostar dock. Men kolla upp den.
 
anton det du säger stämmer mycket väl, att lägga en bra slant på en första kamera, då du slipper att byta den efter en kortare period.

Men.... det finns en liten nackdel, jag har inte riktigt de pengar som behövs för att köpa en kamera som man kan ha ett bra tag ( typ d60 samt eos d30) så jag vet inte hur jag ska göra.

Man kanske borde vänta tills efter sommaren då jag förhoppningsvis fått in lite pengar genom sommarjobb och spara eller göra annat med de pengarn jag har för tillfället.Känns lite tråkigt att vänta ännu längre på att få tag i en kamera.
 
Är det en Nikon du vill ha, samt ha en kamera att växa med, då skall du satsa på en D80, annars lär du byta kamerahus om ett år :)

Är det Canon som gäller så är det 40D som gäller för att växa med.

Pentax K200d anser jag vara det smartaste valet för en nybörjare som vill ha en kamera att utveklas med.

/kent
 
Imouse skrev:
Jag vill ju inte lägga ut för mycket pengar heller så tror ni att d40:n räcker länge och väl för både amatörer som lite mer erfarna fotografer, för jag vill inte behöva köpa en ny kamer om typ ett år för att jag blivit bättre på att fotografer utan jag vill att denna kamera även ska täcka mina krav som bättre fotograf.

Tyvärr e de nog ungefär 7000 o uppåt som gällr för o uppfylla dessa krav fullt ut. Men du ska inte va rädd för instegsmodelerna, du kommer kunna ta sketa fina bilder med en. Men när man kommer till kritan växer man inte riktigt så mkt som med dom snäppet dyrare.

Sen bros det ju lite på hur mkt tid du lägger på fotograferandet, och hur snabbt det måste gå. Det som egenteligen inte är så bra hos instegsmoderna är just att slå om från stilla till snabba motiv,dvs man gör inställningarna mkt fortare hos D80 mm.

Hur kräsen är du i dagsläget?
 
Senast ändrad:
Re: Re: Amatör söker kamera råd

Ludix skrev:
Tyvärr e de nog ungefär 7000 o uppåt som gällr för o uppfylla dessa krav fullt ut. Men du ska inte va rädd för instegsmodelerna, du kommer kunna ta sketa fina bilder med en. Men när man kommer till kritan växer man inte riktigt så mkt som med dom snäppet dyrare.

Sen bros det ju lite på hur mkt tid du lägger på fotograferandet, och hur snabbt det måste gå. Det som egenteligen inte är så bra hos instegsmoderna är just att slå om från stilla till snabba motiv,dvs man gör inställningarna mkt fortare hos D80 mm.

Hur kräsen är du i dagsläget?

Ja du , jag är väl inte direkt kräsen om man säger så utan jag vill ju ha mycket för pengarna. Så det är helt och hållet vad ni anser är värt pengarna
 
perstromgren skrev:
Om du tycker att en D40 ligger bra i handen på dig, är den ett bra val, väldigt prisvärd för 4000:- Vill du ha mer räckvidd passar ett 55-200 VR jättebra till, men det kan du ju vänta med.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DX55200VR

Du kommer nog inte att ångra köpet, vilken du än köper. Det är roligt att fotografera med systemkamera!

Per.

Okej , men det var det ja va ute efter att få tag i en prisvärd kamera men ändå en kamera att kunna ta väldigt fina bilder med.
Men sen är det kanske vettigt att inte lägga ut för mycket förräns man vet att det här är verkligen något jag vill hålla på med och när man vet det så kan man ju bärja uppgradera sin utrustning också, så tack för svaret jag börjar få rätt sida på det här :)

Daniel
 
Det finns ingen kamera på marknaden som ens är i närheten av den enkelhet och prestanda som D40 för 4000kr erbjuder idag.

Hälsningar

Adam
 
Tyckaren skrev:
Det finns ingen kamera på marknaden som ens är i närheten av den enkelhet och prestanda som D40 för 4000kr erbjuder idag.

Hälsningar

Adam

Så du anser också att det är ett smart val som första kamera ?

Sen är det ju en del tillbehör som behövs så vad anser ni e bra att köpa förutom minne och väska ?
 
Imouse skrev:
Så du anser också att det är ett smart val som första kamera ?

Absolut!

Imouse skrev:
Sen är det ju en del tillbehör som behövs så vad anser ni e bra att köpa förutom minne och väska ?

Inga tillbehör behövs, men det kan vara användbart med ett stativ, så att du kan ta trevliga bilder i svagt ljus på kvällen, eller inomhus utan blixt. Men har du ett minneskort så är det bara att köra på! Vänta med tillbehören tills du upptäcker själv vad som "behövs".

Per.
 
okej , men då ska jag se vart jag ska köpa kameran någonstans för jag har ju bestämt mig för att det blir en d40, men det är en sak jag undrar över, det va en kille som nämnde att d40/d40x saknade autofokus och att jag istället skulle köpa en canon 350d eller 400d, men är det äns nödvändigt att ha autofokus ?

Men tillbaka till vart jag ska köpa den.
Det är inga problem att köpa kameran på elgiganten eller onoff ?
Eller ska man gå till typ expert eller nåt o köpa där de kan lite mera ?

Och sen kamera väska det är ett måste antar jag ?

Daniel
 
D40 saknar inte autofokus, den saknar inbyggd fokusmotor. Kameran autofokuserar med objektiv som har inbyggd motor (Nikons heter AF-S eller AF-I, Sigmas variant heter HSM).
 
Imouse skrev:
okej , men då ska jag se vart jag ska köpa kameran någonstans för jag har ju bestämt mig för att det blir en d40, men det är en sak jag undrar över, det va en kille som nämnde att d40/d40x saknade autofokus och att jag istället skulle köpa en canon 350d eller 400d, men är det äns nödvändigt att ha autofokus ?

Men tillbaka till vart jag ska köpa den.
Det är inga problem att köpa kameran på elgiganten eller onoff ?
Eller ska man gå till typ expert eller nåt o köpa där de kan lite mera ?

Och sen kamera väska det är ett måste antar jag ?

Daniel

1. Visst har kameran autofokus! Det han menade var att du inte kan köpa vilket Nikonobjketiv som helst och ändå få autofokus. Det finns massor av objektiv att köpa ändå, du kan vara helt lugn.

2. Köp kameran där du tycker att du får bra service, över disk, ifrån en stapel på elgiganten eller på nätet avgör du själv. Har du bestämt exakt vad du ska köpa, spelar det mindre roll var.

3. Köp inte kameran utan att känna på den.

4. Väska är bra, men inte helt nödvändigt.

Per.
 
perstromgren skrev:
1. Visst har kameran autofokus! Det han menade var att du inte kan köpa vilket Nikonobjketiv som helst och ändå få autofokus. Det finns massor av objektiv att köpa ändå, du kan vara helt lugn.

Per.

Och alla kommande objektiv från Nikon, Sigma, Tamron Tokina kommer att ha stöd för D40, D40x och D60.

Det är bara de objektiv med den gamla objektivkonstruktionen som du får fokusera manuellt med. Å andra sidan är inte det heller så svårt, då det lyser en grön lampa i sökaren när du har föremålet i fokus.

Hälsningar

Adam
 
Imouse skrev:
Okej , men det var det ja va ute efter att få tag i en prisvärd kamera men ändå en kamera att kunna ta väldigt fina bilder med.
Daniel

Ja för den delen går de utmärkt med en D40=) Extremt prisvärd..

Och de e ju knappast så att den e helautomatisk bara för att de en instegskamera. Perfekt kamera o börja med..

Föresten, e de inte bara på D60 den gröna lampan lyser när motivet e i fokus, ellr e de på D40/D40x me?
 
Imouse skrev:
okej , men då ska jag se vart jag ska köpa kameran någonstans för jag har ju bestämt mig för att det blir en d40, men det är en sak jag undrar över, det va en kille som nämnde att d40/d40x saknade autofokus och att jag istället skulle köpa en canon 350d eller 400d, men är det äns nödvändigt att ha autofokus ?

Men tillbaka till vart jag ska köpa den.
Det är inga problem att köpa kameran på elgiganten eller onoff ?
Eller ska man gå till typ expert eller nåt o köpa där de kan lite mera ?

Och sen kamera väska det är ett måste antar jag ?

Daniel

D40/D40x har ingen inbyggd autofokusmotor, som tex D80'n. För att kunna nyttja autofokus krävs ett objektiv med inbyggd autofokus, dessa är oftast dyrare än "vanliga" objektiv. Jag skulle råda dig (även om jag föredrar Nikonkameror) att köpa en 350D eller 400D som har inbyggd autofokus, vad jag vet iallafall. Det är billigare med objektiv, man kan också köpa lite äldre objektiv från "gamla" analogkameror. Så mitt råd till dig är att du iallafall köper en kamera med inbyggd autofokusmotor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.