Annons

Amatör med höga krav

Produkter
(logga in för att koppla)

Espresso

Medlem
Hej!

Jag är tekniskt intresserad, men är inte intresserad (eller har tid) att sitta framför datorn och bildredigera. Sedan finns det naturligtvis undantag, men typ 99% av bilderna kommer jag inte att redigera. Däremot tycker jag mycket om att ta bilder och bildkomposition.

Jag vill ha en kamera som ger bra bilder rakt av, men även alltså kunna redigera om jag vill (dvs ha tillräckligt bra grund för att kunna redigera dem). Eftersom jag har fått barn så är det oftast hon som är motiv. Det innebär att jag vill ha en bra kamera med schyst kit-objektiv typ 18-55 eller kanske upp till 70. Alternativt mycket bättre kompaktkamera än min S100.

Jag vill ha en snabb kamera med bra sensor, målet är att kunna fota skarpa bilder utan krångel och inte behöva använda blixt i ett vardagsrum med "mysbelysning" trots att barn sällan är stilla två sekunder. Jag vill inte behöva tända taklampan, använda blixt alls etc.

Till vardags använder jag ofta mobilen som kamera, men till speciella tillfällen som jul, lucia, födelsedagar etc vill jag ha en bra kamera. Förr prioriterade jag vikt på elektronik, men eftersom det är så mycket att ta med ändå på utflykter etc (vagn, skötväska, leksaker etc etc) så spelar det ingen roll om kameran är större än pocketmodell. Pris då, ja säg 6000. Jag kommer köra mycket automatläge, möjligen ändra lite skärpedjup men vill ha schysst vitbalans etc även på autoläge.j

Utifrån ovanstående, vad rekommenderar du?
 
Denna räcker nog.

Hej!

Jag är tekniskt intresserad, men är inte intresserad (eller har tid) att sitta framför datorn och bildredigera. Sedan finns det naturligtvis undantag, men typ 99% av bilderna kommer jag inte att redigera. Däremot tycker jag mycket om att ta bilder och bildkomposition.

Jag vill ha en kamera som ger bra bilder rakt av, men även alltså kunna redigera om jag vill (dvs ha tillräckligt bra grund för att kunna redigera dem). Eftersom jag har fått barn så är det oftast hon som är motiv. Det innebär att jag vill ha en bra kamera med schyst kit-objektiv typ 18-55 eller kanske upp till 70. Alternativt mycket bättre kompaktkamera än min S100.

Jag vill ha en snabb kamera med bra sensor, målet är att kunna fota skarpa bilder utan krångel och inte behöva använda blixt i ett vardagsrum med "mysbelysning" trots att barn sällan är stilla två sekunder. Jag vill inte behöva tända taklampan, använda blixt alls etc.

Till vardags använder jag ofta mobilen som kamera, men till speciella tillfällen som jul, lucia, födelsedagar etc vill jag ha en bra kamera. Förr prioriterade jag vikt på elektronik, men eftersom det är så mycket att ta med ändå på utflykter etc (vagn, skötväska, leksaker etc etc) så spelar det ingen roll om kameran är större än pocketmodell. Pris då, ja säg 6000. Jag kommer köra mycket automatläge, möjligen ändra lite skärpedjup men vill ha schysst vitbalans etc även på autoläge.j

Kolla på denna lilla kamera som troligen gör jobbet du är ute efter. Har själv föregångaren som också har detta ljusstarka objektiv på 1,8. Har den alltid i fickan så jag missar sällan när det händer något. Min avancerade utrustning använd mer för valda tillfällen.

MVH

Nikon Coolpix P330

Det ljusstarka f/1,8-objektivet genererar skarpa bilder och den ljuskänsliga bakgrundsupplysta CMOS-sensorn på 1/1,7 tum ger bra resultat vid alla ljusförhållanden. Andra generationens optiska vibrationsreducering från Nikon bidrar till tydliga och skarpa bilder på den stora, högupplösta LCD-monitorn. Mer finns att läsa om denna ute på nätet.
 
Nej nej nej och åter nej :)

Tror inte du kommer bli nöjd med diverse kompaktkameror som det ges tips om, även om de har bländare 1,8 på 24-28mm brännvidd, vilket e ganska vidvinkligt. Har du höga krav som du skriver, skaffa inte mindre än APS-C sensor. Fotograferade själv så sent som igår på julbord med jobbet i en mysbelysning med min X100. Den har bländare 2,0 samt APS-C sensor och det dunkla ljuset krävde ändå ett ISO på mellan 1250-1600. Du vill inte veta hur bilderna från en 1tums-sensorer eller kameror med mindre sensorer ser ut under sådana förhållande :) Dessutom tappar dessa kompaktkamerors objektiv sin ljuskänslighet ganska snabbt när man "zoomar in" och då får du köra med ännu högre ISO (mer brus). Det räckte med det bruset jag fick med min X100 så fick jag ändå brusbehandla bilderna en del. Rekommenderar dock inte min X100 om du vill ha en snabb kamera. Spegellösa små kompaktkameror, som tipsades om här har också en tendens att ha det svårt med autofokusen i dåligt ljus. Slå istället till på en Nikon D3200 med tillhörande 18-55 kit. Lägg till ett fast objektiv typ 35mm f1.8 så får du bilder som du inte blir besviken på. Visst, det allra bästa hade varit en fullformatskamera med ett 24-70 f2.8-objektiv, men det ligger utanför din budget.
 
Nikon D3200 med ett Nikon 18-55 mm f/3,5-5,6G. Med din budget får du råd met ett ljusstarkt Nikon 35 mm f/1,8G och en hyfsad blixt också.
 
Nikon D3200 med ett Nikon 18-55 mm f/3,5-5,6G. Med din budget får du råd met ett ljusstarkt Nikon 35 mm f/1,8G och en hyfsad blixt också.

En svår fråga kanske, men hur "auto" är auto-läget på en sådan instegskamera? Med andra ord, hur funkar t.ex. en Nikon 3200 som "point and shoot"?

Funderar även på denna, och skulle speciellt vilja ha ett utlåtande på "bonusobjektivet" EF 50/1,8 II

Canon EOS 700D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS STM (på Cyberphoto.se) - med ovanstående bonusobjektiv
6 189 kr.
 
En svår fråga kanske, men hur "auto" är auto-läget på en sådan instegskamera? Med andra ord, hur funkar t.ex. en Nikon 3200 som "point and shoot"?

Funderar även på denna, och skulle speciellt vilja ha ett utlåtande på "bonusobjektivet" EF 50/1,8 II

Canon EOS 700D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS STM (på Cyberphoto.se) - med ovanstående bonusobjektiv
6 189 kr.

Den fungerar då helt automatiskt.

Det är ett för pengarna väldigt bra paket, dina krav blir mer än väl fyllda.
 
En svår fråga kanske, men hur "auto" är auto-läget på en sådan instegskamera? Med andra ord, hur funkar t.ex. en Nikon 3200 som "point and shoot"?

Funderar även på denna, och skulle speciellt vilja ha ett utlåtande på "bonusobjektivet" EF 50/1,8 II

Canon EOS 700D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 IS STM (på Cyberphoto.se) - med ovanstående bonusobjektiv
6 189 kr.

Ett vettigt val.
Fördelen med en systemkamera är att du kan bygga ut systemet om du får lust i ett senare skede.
50mm objektivet är ljusstarkt och skarpt, passar utmärkt för att porträttera ditt barn.
Utan bonusobjektivet så blir du begränsad eftersom standardzoomen har dålig ljusstyrka.
 
Min spontan reaktion är att din ekvation inte går ihop.

Du har en liten budget, vill inte använda blixt, vill inte bildredigera, skall fota under svåra ljusförhållande, har höga krav på resultatet.

Det är oförenligt.

Du måste komrpomissa.

Köper du en bra blixt kan du klara dig med enklare kamera och objketiv.

Köper du fullformat och ljusstark fast glugg klarar dig utan blixt och kan fota i dåligt ljus - men då spricker budgeten.

Om lär dig att bildbehandla och lägger tid på det så kan du klara dig men enklare utrustning

Om du skippar att fota inomhus i "mys" ljus kan du klara dig med en kompakt.

osv.
 
Min spontan reaktion är att din ekvation inte går ihop.

Du har en liten budget, vill inte använda blixt, vill inte bildredigera, skall fota under svåra ljusförhållande, har höga krav på resultatet.

Det är oförenligt.

Du måste komrpomissa.

Köper du en bra blixt kan du klara dig med enklare kamera och objketiv.

Köper du fullformat och ljusstark fast glugg klarar dig utan blixt och kan fota i dåligt ljus - men då spricker budgeten.

Om lär dig att bildbehandla och lägger tid på det så kan du klara dig men enklare utrustning

Om du skippar att fota inomhus i "mys" ljus kan du klara dig med en kompakt.

.

Vilken budget behöver jag då anser du?
 
Det kan fungera helt OK med en ljusstark kvalitetszoom.
T.ex Canon EF-S 17-55mm/2,8 IS. Den är skarp, ljusstark och stabiliserad.
Sigmas motsvarande zoom 17-50mm/2,8 OS är också bra och även billigare.
 
Vilken budget behöver jag då anser du?

Det kan jag inte svara på, allt beror ju på hur mycket du är villig att kompromissa. Om det är ett absolut krav att inte använda blixt men att kunna ta bästa möjliga bilder med höga krav i "mysljus", då kostar en kamera med sensor i fullformat 15.000 och uppåt och en ljusstark zoom 10.000 och uppåt.

Jag säger inte att du måste köpa det, men om du t ex går på en systemkamera med APS-C sensor och en ljusstark zoom utan bildstablisering så hamnar man kanske runt 10.000 totalt.

Nu kommer säkert någon att säga att man kan köpa kamera X för 4 och objektivy Y för 3 tusen osv.

Min poäng är att du måste kompromissa med något.

Om jag vore du skulle jag satsa på en systemkamera av enklare modell med en kit-zoom 18-55 av enkel modell OCH köpa en extern blixt. En bra blixt ger helt andra möjligheter. Mycket av den aversion som folk har mot blixtbilder beror på att de bara fotat med en kompaktkamera och inbyggd blixt.
 
Med en blixt som går att vrida och vinkla så kan du studsa ljuset på vilket sätt du vill i väggar och tak. Det gör underverk för att tillföra lite ljus, och du får blixtbilder utan den vanliga "blixtkänslan".
 
Det kan jag inte svara på, allt beror ju på hur mycket du är villig att kompromissa. Om det är ett absolut krav att inte använda blixt men att kunna ta bästa möjliga bilder med höga krav i "mysljus", då kostar en kamera med sensor i fullformat 15.000 och uppåt och en ljusstark zoom 10.000 och uppåt.

Jag säger inte att du måste köpa det, men om du t ex går på en systemkamera med APS-C sensor och en ljusstark zoom utan bildstablisering så hamnar man kanske runt 10.000 totalt.

Nu kommer säkert någon att säga att man kan köpa kamera X för 4 och objektivy Y för 3 tusen osv.

Min poäng är att du måste kompromissa med något.

Om jag vore du skulle jag satsa på en systemkamera av enklare modell med en kit-zoom 18-55 av enkel modell OCH köpa en extern blixt. En bra blixt ger helt andra möjligheter. Mycket av den aversion som folk har mot blixtbilder beror på att de bara fotat med en kompaktkamera och inbyggd blixt.

Ett alternativ, som visserligen spräcker budgeten men ändå känns attraktivt, är att köpa en gammal canonmodell, 600D (endast hus), och köpa till ett sigma 17-50 2,8. Ev. även komplettera med en enklare blixt.Priset för detta blir 8000 ca. Bra köp utifrån mina behov?
 
Ett alternativ, som visserligen spräcker budgeten men ändå känns attraktivt, är att köpa en gammal canonmodell, 600D (endast hus), och köpa till ett sigma 17-50 2,8. Ev. även komplettera med en enklare blixt.Priset för detta blir 8000 ca. Bra köp utifrån mina behov?

Låter vettigt.

Om du gillar att filma med systemkameran så kolla även på 100D.

Ett alternativ till en 17-50 2.8 är att köpa ett 18-55 IS (brukar säljas i kit med huset) och komplettera med ett fast 50/1.8, billigt men bra objektiv.

Bra att du är inne på extern blixt!
 
Min spontan reaktion är att din ekvation inte går ihop.

Du har en liten budget, vill inte använda blixt, vill inte bildredigera, skall fota under svåra ljusförhållande, har höga krav på resultatet.

Det är oförenligt.

Du måste komrpomissa.

Köper du en bra blixt kan du klara dig med enklare kamera och objketiv.

Köper du fullformat och ljusstark fast glugg klarar dig utan blixt och kan fota i dåligt ljus - men då spricker budgeten.

Om lär dig att bildbehandla och lägger tid på det så kan du klara dig men enklare utrustning

Om du skippar att fota inomhus i "mys" ljus kan du klara dig med en kompakt.

osv.


Tja, frågan är väl vad TS menar med "höga krav"?

Många glömmer kanske att en modern APS-C kamera tar klart hyfsade jpegbilder på ISO 6400-12800, med brusreducering på steg 3 (eller max), AWB och objektivkorrektion enablad.
Kameran erbjuder också möjligheten att spara i både jpeg + RAW.

EDIT: Men visst, lägre ISO och slå en blixt i taket, som föreslagits, är bättre.

Sen undrade han om objektivet var skit. Låt mig säga så här: Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS STM, är en extremt bra normalzoom om vi pratar skärpa.
(Tyvärr är Nikons 18-55 inte alls lika bra, men visst, den är väl bra nog.)
 
Min spontan reaktion är att din ekvation inte går ihop.

Du har en liten budget, vill inte använda blixt, vill inte bildredigera, skall fota under svåra ljusförhållande, har höga krav på resultatet.

Det är oförenligt.

Du måste komrpomissa.

Köper du en bra blixt kan du klara dig med enklare kamera och objketiv.

Köper du fullformat och ljusstark fast glugg klarar dig utan blixt och kan fota i dåligt ljus - men då spricker budgeten.

Om lär dig att bildbehandla och lägger tid på det så kan du klara dig men enklare utrustning

Om du skippar att fota inomhus i "mys" ljus kan du klara dig med en kompakt.

osv.

Precis. Din rubrik och det du sedan skriver går inte ihop. För den om har höga krav är bildbehandling ett måste, speciellt eftersom du inte verkar ha så bra koll på fotograferandet och dess problem och möjligheter.
Lär dig grunläggande bildbehandling så spelar det mindre roll vilken utrustning du väljer.
 
Precis. Din rubrik och det du sedan skriver går inte ihop. För den om har höga krav är bildbehandling ett måste, speciellt eftersom du inte verkar ha så bra koll på fotograferandet och dess problem och möjligheter.
Lär dig grunläggande bildbehandling så spelar det mindre roll vilken utrustning du väljer.

Mina "höga krav" ska läsas relativt. Med tanke på att detta är en sida för entusiaster/proffs borde jag justerat min rubrik. Amatör som vill ha hyfsade vardagsbilder kanske hade vsrit bättre. Tar gärna emot mer feedback utifrån det när det gäller alternatovet 650D och Sigma-objektivet ovan. Sedan vill jag såklart utvecklas både i mitt fotande och bildbehandling över tid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.