Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Amatör behöver hjälp med objektiv mm tillbehör t Canon 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

carolinah

Avslutat medlemskap
Jag är nybörjare/amatör och har en Canon EOS 400D. Har endast standarobjektivet 18-55 som följde med när jag köpte kameran. Vill nu utöka med ett objektiv som jag når längre med, fotar mest hundar, både mina egna hemma (porträtt samt när de springer/leker) och på hundutställningar, både ute och inomhus. De objektiv jag har tittat mest på är: Sigma 28-300, 70-300, Tamron 28-300, 70-300 samt Canon 55-250 med bildstabilisator. Vilket bör jag satsa på? Eller kanske några andra tips? Vill kunna ta bra bilder men är inte beredd att lägga ut en förmögenhet på detta. Vill också gärna ha tips på en bra och prisvärd blixt (fotar mkt på inomhus på utställningar i idrottshallar o dyl. Gärna också tips på motjusskydd.

Jag håller på att spara till canon eos 450d och jag ska köpa ett paket med kameraväska blixt mm och då följer i alla fall objektivet sony 70-300mm med vet inte om det skulle vara något för dig,jag vet inte så mycket om det själv.

Jag är nybörjare/amatör och har en Canon EOS 400D. Har endast standarobjektivet 18-55 som följde med när jag köpte kameran. Vill nu utöka med ett objektiv som jag når längre med, fotar mest hundar, både mina egna hemma (porträtt samt när de springer/leker) och på hundutställningar, både ute och inomhus. De objektiv jag har tittat mest på är: Sigma 28-300, 70-300, Tamron 28-300, 70-300 samt Canon 55-250 med bildstabilisator. Vilket bör jag satsa på? Eller kanske några andra tips? Vill kunna ta bra bilder men är inte beredd att lägga ut en förmögenhet på detta. Vill också gärna ha tips på en bra och prisvärd blixt (fotar mkt på inomhus på utställningar i idrottshallar o dyl. Gärna också tips på motjusskydd.

Jag skulle definitivt rekommendera Canon, har förhoppningsvis lite snabbare autofokus vilket är bra när de leker och IS är guld när du fotograferar inomhus. Har även fått väldigt bra betyg ang skärpa etc.

jag kan rekommendera tamron 70-200 /2.8 om det är i din prisklass vill säga, riktigt trevligt tele objektiv, låter lite mer än Canons men inget som stör, riktigt ljusstarkt funkar kanon i både inomhushallar och ute,
riktigt prisvärt då Canons kostar det dubbla.

/mvh Micke

Canon 55-250 har fått fina recensioner och har IS/bildstab, det rekommenderar jag. Blixt Canon 430EX, har du tur hittar du den för 1500:- (normalpris ca 2000:) för det har kommit en 430EX II som i praktiken är väldigt väldigt lik "originalet".

Tror inte Sony gör optik till Canon förresten.

Vilket rekommenderar ni av
Canon 55-250 med IS och Sigma 18-200 med OS?

Jag har en Canon 400d med originalgluggen, men tänker köpa ett nytt objektiv men känner mig också vilsen. Är en allround-fotograf, men satsar nog mest på människor och lekande barn.

Vilket rekommenderar ni av
Canon 55-250 med IS och Sigma 18-200 med OS?

Jag har en Canon 400d med originalgluggen, men tänker köpa ett nytt objektiv men känner mig också vilsen. Är en allround-fotograf, men satsar nog mest på människor och lekande barn.

Jag har haft Sigmat och har Canon-gluggen. De är ju två helt olika gluggar. Telezoomen fungerar ju som komplement till din befintliga medans syftet med Sigmat är ju att ha en "one size fit all" och därmed ersätter det du har.

Jag var inte så värst imponerad av min Sigma glugg men visst är det bekvämt. Något att tänka på är att Sigmats "verkliga" brännvidd låg en bit under 200mm och det blir alltså en ganska stor skillnad i max "zoom" mellan de båda.

Canon-gluggen är hlet OK och mycket prisvärd tycker jag.

Mvh
Anders

Jag har haft Sigmat och har Canon-gluggen. De är ju två helt olika gluggar. Telezoomen fungerar ju som komplement till din befintliga medans syftet med Sigmat är ju att ha en "one size fit all" och därmed ersätter det du har.

Jag var inte så värst imponerad av min Sigma glugg men visst är det bekvämt. Något att tänka på är att Sigmats "verkliga" brännvidd låg en bit under 200mm och det blir alltså en ganska stor skillnad i max "zoom" mellan de båda.

Canon-gluggen är hlet OK och mycket prisvärd tycker jag.

Mvh
Anders

Tackar. Saken är den att lat som jag är kommer jag nog aldrig att plocka med mig ett kompletterande objektiv (18-55 & 55-250). Jag ska testa telezoomen i dagarna, så får vi se. Det är skönt att höra från någon som haft båda gluggarna.

Tackar. Saken är den att lat som jag är kommer jag nog aldrig att plocka med mig ett kompletterande objektiv (18-55 & 55-250). Jag ska testa telezoomen i dagarna, så får vi se. Det är skönt att höra från någon som haft båda gluggarna.

Om du är så bekväm att du aldrig kommer att byta objektiv - ja då går ju Canons 55-250 bort. 55mm är alldeles för mycket att ha som minsta brännvidd vid allmän fotografering.

Personligen tycker jag att möjligheten att byta objektiv efter behov är halva-grejen med en systemkamera men smaken är ju förstås olilka.

Om du kollar superzoomar med stabilisering, ja då är Sigmas det billigaste men även Canon och Tamron har intressanta alternativ.

Lycka till!

Mvh
Anders

Standardobjektivet som jag redan har funkar jättebra till porträtt o dyl. Med det nya vill jag främst kunna fota hundar i rörelse på utställningar. Beställde Canons 55-250 igår, så vi får väl se hur det funkar. Jag är verkligen en riktig amatör, har förstått typ hälften av det ni skrivit =) Har fotat väldigt lite i de manuella lägena så jag har mycket kvar att lära.

Standardobjektivet som jag redan har funkar jättebra till porträtt o dyl. Med det nya vill jag främst kunna fota hundar i rörelse på utställningar. Beställde Canons 55-250 igår, så vi får väl se hur det funkar. Jag är verkligen en riktig amatör, har förstått typ hälften av det ni skrivit =) Har fotat väldigt lite i de manuella lägena så jag har mycket kvar att lära.

ok, berätta gärna sedan om hur DU upplever objektivet. Antar att jag köpt ett innan du hinner besvara. Ändå kul att få höra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar