** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Alternativ till RawShooter och K100D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nemesis

Aktiv medlem
Hej,
har fotat en del i studio med min K100D och har behov av mer justeringar än vad som finns i Pentax egna konverterare. Då upptäcker jag att K100D har ett annat raw format än *ist DL (som jag hade innan), dessutom saknar RawShooter stöd för K100D och det kommer inga uppdateringer.

Det jag saknar i Pentax egna konverterare är inställningar för fill-light - om jag nu missat något här skulle jag bli hemskt glad om någon berättar hur man gör i Pentax konverterare.

Så vilka alternativa raw konverterare som stödjer K100D finns?

Tack på förhand

Jag kör mycket med Pentax program men tror inte "fill light" funktionen finns där. Själv gör jag den justeringen i PS.

Hej Peter
När Pixmantec sålde RawShooter till Adobe gick det ut ett meddelande till alla licenstagare att vi fritt kan uppgradera till Lightroom 1.0 när första skarpa versionen kommer.
Lightroom kommer bergis att stödja K100D eftersom kameran blivit så populär.
Så det är bara att vänta.

Stöd för K100D

Enligt tråden somm jag skrev om tidigare så har Lightroom stöd för K100. Jag har provat ett antal olika rawkonverterare och tycker nog att Lightroom är en av de bästa hitills. Sen är det ju bara att hoppas på att priset blir bra när de lanseras.

/Mats

Tack för alla svar. Jag fick ett antal mail vid köpet, men trodde att det berörde de som körde pro version. Själv använde jag den versionen som var gratis.

Även möjligheten att justera i PS faller för min del då jag arbetar i GIMP, men börjar sakna en del funktioner efter att jag tittat på en del PS tutorials, suck...

http://www.russellbrown.com/tips_tech.html

Frågan är om man skall byta till PS Elements?

Men jag skall kolla upp lightroom...

Jepp, version 1.0 gratis av Lightroom, gäller bara dom som köpt RSP. Men betan kan du ju ladda ner ändå, ju fler som testar betan, desto bättre. Skulle faktiskt kunna tänka mig att Lightroom blir något billigare om många provar, då ser Adobe att det finns en massmarknad. Vänta dig bara inte samma hastighet som i Rawshooter, även om senaste betan faktiskt är såpass snabb att den går att använda. Dom första var sega som sirap.

Bibble Lite och Bibble Pro kan importera inställningar från Raw Shooter Essentials. Bibble har dessutom fill-light och en massa annat trevligt, som inbyggd Noise ninja. Jag kör det i min Mac och det är minst 1 000 gånger bättre än Adobe Camera Raw i PS Elements 4. Bibble är snabba på att stödja nya kameror och K100D stöds självfallet.

En annan du borde prova är Silkypix.
Silkypix samarbetar med Pentax och är därför de som är snabbat med att komma ut med lösningar för nya kameror.

www.bibblelabs.com
www.isl.co.jp/SILKYPIX/english/

Hälsar
R

Silkypix Beta 3 är helt klart intressant, mycket bättre (i mitt tycke) gränssnitt och en del nya funktioner.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar