Annons

Alternativ till KM Dynax 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

hstrand

Aktiv medlem
Tänkte först köpa en Konica Minolta Dynax 5D.
Jag gillade verkligen att den var så liten och lätt. Jag söker alltså en snabb och liten kompakt kamera som inte "syns" så mycket. Har Nikon eller Canon något liknande i den här klassen?
Det viktigaste är inte antalet pixlar. Jag söker en liten och snabb systemkamera.

Mvh, Håkan
 
Krävs det mera efterbehandling utav bilder tagna utav DSLR kontra typ kompakt, det var någon som pådtod detta i någon trå anna tråd. Finns det inget vettigt allternativ till en systemare...
Har själv kikat lite på Pentax ganska prisvärd idag.
 
eldaren3 skrev:
Krävs det mera efterbehandling utav bilder tagna utav DSLR kontra typ kompakt, det var någon som pådtod detta i någon trå anna tråd. Finns det inget vettigt allternativ till en systemare...
Har själv kikat lite på Pentax ganska prisvärd idag.
Ja, DSLR-er gör ingenting själv med bilden utan lämnar allt till användaren, du kan dock ställa in att den ska lägga på mer färgmättnad, kontrast eller skärpa på JPEG-bilderna.
 
Vart hittar jag en KMD5D?

Ja du Anders, säg mig bara vart jag kan köpa en Konica Minolta Dynax 5D. Kan du ordna en till mig så ska jag ge dig en bra ersättning. Har som sagt sökt med ljus och lyckta.

mvh, Håkan Strand
 
Om jag kör RAW idag med min G3 blir det lika dant med DSLR då menar du. Om jag kör jag jpeg blir det sämre än idag tillomed..Då jpeg är mer skärpt i compaktaren...
 
Re: Vart hittar jag en KMD5D?

hstrand skrev:
Ja du Anders, säg mig bara vart jag kan köpa en Konica Minolta Dynax 5D. Kan du ordna en till mig så ska jag ge dig en bra ersättning. Har som sagt sökt med ljus och lyckta.

mvh, Håkan Strand
http://www.ac-foto.com/ har, och kan skicka till Sverige, 5D och 7D finns fortfarande att få tag på på flera håll i Tyskland, tror att dom billigaste 5D låg på ca 5000kr (kommer inte ihåg om det var med eller utan kitobjektiv, men tror det var utan).
 
hstrand skrev:
Tänkte först köpa en Konica Minolta Dynax 5D.
Jag gillade verkligen att den var så liten och lätt.
Liten & lätt, även Canon EOS 350D & Pentax IstDS (eller DL, kan inte skilja dem åt) är små & lätta kameror...

Annars så tycker jag mycket väl att du kan köpa en 5D om du hellre vill ha en sådan...

//Larsa
 
Re: Vart hittar jag en KMD5D?

hstrand skrev:
Ja du Anders, säg mig bara vart jag kan köpa en Konica Minolta Dynax 5D. Kan du ordna en till mig så ska jag ge dig en bra ersättning. Har som sagt sökt med ljus och lyckta.

mvh, Håkan Strand

Det verkar vara lite dåligt med sådana i de svenska nätbutikerna verkar det som efter en snabb koll.
Har du kollat runt i affärer på stan? Expert i Gävle hade en i montern för inte allt för länge sedan (nån vecka). Osäker på om den är kvar dock... Kollar du med en kedja, t.ex. Expert så kanske de kan kolla med andra butiker om de kan skicka över en?

Vill du ha en begagnad så händer det att de dyker upp på blocket. Finns ett paket där nu t.ex. http://www.blocket.se/vi/8163869.htm?ca=5_s

Om du vill vänta lite så kommer Sony Alpha framöver som verkar påminna en del om 5D... Sony har ju tagit över tillverkningen från KonicaMinolta.

Annars så har ju Larsa gett två alternativ här ovan som skall vara bra kameror. Har själv ingen erfarenhet av dessa, men de är då små och smidiga. Nikon D50 är också ett alternativ som jag TROR är något större? Rätta mig någon om jag har fel...

/Fredrik
 
Re: Re: Vart hittar jag en KMD5D?

Skalis skrev:
Det verkar vara lite dåligt med sådana i de svenska nätbutikerna verkar det som efter en snabb koll.
Har du kollat runt i affärer på stan? Expert i Gävle hade en i montern för inte allt för länge sedan (nån vecka). Osäker på om den är kvar dock... Kollar du med en kedja, t.ex. Expert så kanske de kan kolla med andra butiker om de kan skicka över en?

Vill du ha en begagnad så händer det att de dyker upp på blocket. Finns ett paket där nu t.ex. http://www.blocket.se/vi/8163869.htm?ca=5_s

Om du vill vänta lite så kommer Sony Alpha framöver som verkar påminna en del om 5D... Sony har ju tagit över tillverkningen från KonicaMinolta.

Annars så har ju Larsa gett två alternativ här ovan som skall vara bra kameror. Har själv ingen erfarenhet av dessa, men de är då små och smidiga. Nikon D50 är också ett alternativ som jag TROR är något större? Rätta mig någon om jag har fel...

/Fredrik
D50 är större, Pentaxarna är väl lika stora som 5D ungefär? 350D är väl en aning mindre, men på bekostnad av ergonomi.

Den första Sony Alpha kommer nog vara en 5D med lite förändrat utseende, men samma hus i grunden, och kanske fler pixlar.
 
TUSEN TACK ANDERS!!

Nu har jag beställt en KMD5D. Hoppas bara att de har någon att skicka. Jag har som sagt letat överallt i flera dagar utan att fått napp. Så nu håller jag tummarna för att de verkligen har en kamera att skicka. Om de har det så är livet perfekt!!! Ännu en gång, tusen tack!!

mvh, Håkan Strand
 
Re: TUSEN TACK ANDERS!!

hstrand skrev:
Nu har jag beställt en KMD5D. Hoppas bara att de har någon att skicka. Jag har som sagt letat överallt i flera dagar utan att fått napp. Så nu håller jag tummarna för att de verkligen har en kamera att skicka. Om de har det så är livet perfekt!!! Ännu en gång, tusen tack!!

mvh, Håkan Strand
Det var så lite, såg att dom inte hade någon lagerstatus utskrivet på sidan, men det är som sagt bara att hålla tummarna för att dom har en :)
När flera "vanliga" affärer har den vore det väl tråkigt om man inte kunde få tag på den via internet.

Hoppas du blir nöjd!
 
Märkligt

Sedan det blev klart att Sony skulle ta över KM så försvann hela sortimentet från hyllorna ruggigt fort. Har vi konsumenter varit så flitiga på att handla upp alla kameror på så kort tid? Eller har man medvetet valt att ligga lågt med KM på lager? Inte en enda 5D i hela sverige?
 
Re: Märkligt

hbengtsson skrev:
Sedan det blev klart att Sony skulle ta över KM så försvann hela sortimentet från hyllorna ruggigt fort. Har vi konsumenter varit så flitiga på att handla upp alla kameror på så kort tid? Eller har man medvetet valt att ligga lågt med KM på lager? Inte en enda 5D i hela sverige?
I överlag så har nog fotohandlarna små lager på allt.

//Larsa
 
Re: Märkligt

hbengtsson skrev:
Sedan det blev klart att Sony skulle ta över KM så försvann hela sortimentet från hyllorna ruggigt fort. Har vi konsumenter varit så flitiga på att handla upp alla kameror på så kort tid? Eller har man medvetet valt att ligga lågt med KM på lager? Inte en enda 5D i hela sverige?
Det är slutsålt, När expert körde sin 7D-kampanj så köpte dom upp alla 7D som KM Sverige hade i lager t.ex.
 
Re: Märkligt

hbengtsson skrev:
Sedan det blev klart att Sony skulle ta över KM så försvann hela sortimentet från hyllorna ruggigt fort. Har vi konsumenter varit så flitiga på att handla upp alla kameror på så kort tid? Eller har man medvetet valt att ligga lågt med KM på lager? Inte en enda 5D i hela sverige?

Det kan inte finnas många kvar nu... Men det finns några 5D kvar i butik här i Gävle i alla fall! Vi är väl för dåliga på att handla här. :)

Och sen har säkert Larsa rätt. Handlarna håller nog små lager. Att ha 10-15 dyra hus av flera olika modeller i lager är väl inte ekonomiskt hållbart så de få husen som finns går säkert åt ganska snabbt.

/Fredrik
 
Jag ramlade bokstavligt talat över en 5D på FotoQuick Centersyd i Kävlinge. Stod där i en monter och bara väntade på mig. Köptes snabbt :)
 
Gille Spie skrev:
Jag ramlade bokstavligt talat över en 5D på FotoQuick Centersyd i Kävlinge. Stod där i en monter och bara väntade på mig. Köptes snabbt :)
Hur mycket fick du ge? Såg en D7D med 28-100 på PCCITY i helgen "kraftigt nersatt" till 10500 kr, konstigt att de fortfarande har den kvar...
 
8000i skrev:
Hur mycket fick du ge? Såg en D7D med 28-100 på PCCITY i helgen "kraftigt nersatt" till 10500 kr, konstigt att de fortfarande har den kvar...
10500 är ganska dyrt för en 7D nu, farsan såg iofs en i en affär i tyskland som dom skulle ha 13000 eller nåt för, med kitoptik :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.