Annons

Alternativ till KM Dynax 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ola

Lyckas inte göra sådan där citatinledning men jag betalade knappt 7500 med AF DT 18-70.
Inte minsta aning om det var överpris - jag blev bara så glad. Har sedan 1986 en Minolta 7000 AF med tre fasta optiker till som det fungerar med.
 
Gille Spie skrev:
Ola

Lyckas inte göra sådan där citatinledning men jag betalade knappt 7500 med AF DT 18-70.
Inte minsta aning om det var överpris - jag blev bara så glad. Har sedan 1986 en Minolta 7000 AF med tre fasta optiker till som det fungerar med.
Jättebra pris...

Gav nästan det dubbla för min & det var bra då, kameran är dessutom lika bra idag som då...

//Larsa
 
.

Gille Spie skrev:
Ola

Lyckas inte göra sådan där citatinledning men jag betalade knappt 7500 med AF DT 18-70.
Inte minsta aning om det var överpris - jag blev bara så glad. Har sedan 1986 en Minolta 7000 AF med tre fasta optiker till som det fungerar med.

Det var nog det bästa pris jag hört på 7D med orginalzoomen. Det kan du vara nöjd med. Den kostade som sagt betydligt mer när den kom ut på marknaden...

5D:n jag såg här i stan kostar 7000, och det är med sigmas billiga 18-50... I.o.f.s. ett överkomligt pris det med. Visst, det är en utgången modell men den är bra tycker jag i alla fall. Service finns det framöver och det lär inte saknas optik att komplettera med.

Och just det ja, vill du göra en citatinledning så klicka på "besvara med citat" under det inlägg du vill svara på så kommer det upp färdigifyllt i din svarstextruta. Sen är det bara att skriva i svaret därefter.

/Fredrik

Edit: Oj, såg nu att det var en 5D du köpt, men det var inget dåligt pris ändå.
 
Re: Re: .

.Z. skrev:
Var det? Uppfattade det som en 7D men kan ha missuppfattat...

//Larsa

Det gjorde jag också, men sen scrollade jag upp till Gunnars tidigare inlägg:
Jag ramlade bokstavligt talat över en 5D på FotoQuick Centersyd i Kävlinge. Stod där i en monter och bara väntade på mig. Köptes snabbt :)

/Fredrik
 
Re: Re: Re: .

Skalis skrev:
Det gjorde jag också, men sen scrollade jag upp till Gunnars tidigare inlägg:
Jag ramlade bokstavligt talat över en 5D på FotoQuick Centersyd i Kävlinge. Stod där i en monter och bara väntade på mig. Köptes snabbt :)

/Fredrik
Ok, nu ser jag...

//Larsa
 
Såg i går på OnOff butik i Sisjön Göteborg att det fanns en 5 d med kitoptik för c:a 6500:-
 
Re: TUSEN TACK ANDERS!!

hstrand skrev:
Nu har jag beställt en KMD5D. Hoppas bara att de har någon att skicka. Jag har som sagt letat överallt i flera dagar utan att fått napp. Så nu håller jag tummarna för att de verkligen har en kamera att skicka. Om de har det så är livet perfekt!!! Ännu en gång, tusen tack!!

mvh, Håkan Strand

Hur gick det, fick du nâgon kamera?
 
Jo då. Efter några få dagar så dök det upp en KMD5D. Ingen är gladare än jag. Den här kameran är både lätt och smidig och av MKT hög kvalité.
I den "fotomiljö" jag ofta arbetar i anses Minolta vara 2:a klassens kamera. Det SKA vara NIKON eller CANON, allt annat är så att säga inte riktigt bra nog. Eftersom jag arbetat utomlands så kan jag berätta att det bara råkar vara så att Nikon och Canon har, efter idogt arbete, lagt beslag på den lilla marknaden Sverige utgör. I andra länder anses Minolta vara minst lika bra som Canon eller Nikon, i vissa fall bättre. Hur som helst, nu har jag min efterlängtade Dynax5D och den levererar lika bra bilder som dubbelt så dyra kameror.
mvh, Håkan
 
hstrand skrev:
Jo då. Efter några få dagar så dök det upp en KMD5D. Ingen är gladare än jag. Den här kameran är både lätt och smidig och av MKT hög kvalité.
I den "fotomiljö" jag ofta arbetar i anses Minolta vara 2:a klassens kamera. Det SKA vara NIKON eller CANON, allt annat är så att säga inte riktigt bra nog. Eftersom jag arbetat utomlands så kan jag berätta att det bara råkar vara så att Nikon och Canon har, efter idogt arbete, lagt beslag på den lilla marknaden Sverige utgör. I andra länder anses Minolta vara minst lika bra som Canon eller Nikon, i vissa fall bättre. Hur som helst, nu har jag min efterlängtade Dynax5D och den levererar lika bra bilder som dubbelt så dyra kameror.
mvh, Håkan
Kul att höra!
Jo utomlands (USA t.ex.) verkar Minolta stå lite högre i kurs än här hemma i Sverige.
 
Märkligt hysteriskt race!
Varför springa benen av sig, efter en "död" produkt?
Den produceras inte längre!

Konica-Minolta 5D är en mycket bra kamera, visserligen, - men K-M hade två D-SLR under utveckling, innan de lämnade över ansvaret, för D-SLR, till sin partner Sony.
Den första D-SLR någonsin från Sony kommer nu att lanseras under aug/sep, om några månader alltså, produktionen är redan i gång!
Den kommer att heta Sony Alpha ?D,
(?=modellnumret ännu inte officiellt), med minst 10Mp bildsensor, ungefär i storlek med K-M 5D.
Sony fick överta ansvaret för D-SLR av K-M i skiftet 2005/2006, ingen tror väl, att det går att utveckla en ny D-SLR på 6 månader?
Självklart inte!
Kameran är framtagen av K-M, men de hoppade alltså av innan den kom i produktion, bildsensorn och all övrig elektronik är från Sony.
De med mycket lång erfarenhet av elektronik och som producerar bildsensorer är framtidens vinnare, utvecklingskostnaderna är höga.
Nästa Sony Alpha ?D kommer under 2007, även den en kamera utvecklad från början av K-M!
Sony är verkligen nu på "G" in i den D-SLR världen!
Förbaskat tråkigt, att inte K-M kunde fortsätta, att ge Nikon, Canon och Pentax en match i bästa kamera tillverkare, ha-ha!
 
Det kvittar väl lika om det står Minolta, Konica, Sony eller Alfa på kameran.

För övrigt lär det finnas en D5D i Vänersborg. Troligen Expertbutiken där. Vi kanske ska upprätta en sms-kedja likt den fågelskådarna har när vi ser en D5D eller D7D i butik ;-)
 
Varför inte? Vi har ju grävt fram några stycken redan! :)

Visst är det en död modell, men får man rätt pris så varför inte? Den står ju fortfarande mot "konkurrensen".

/Fredrik
 
Ryktet om dess död är betydligt överdrivet. Inte ens min Ani, eller good old Aette, är döda. För den som vill ha en fulländad kompaktkamera är det bara att jaga, än har jag inte hittat ett fullgott alternativ att rekommendera...

Det enda som hänt är att man (än en gång) byter logo på kameran och så har det blivit ett litet glapp i leveranserna. Av det som läckt ut hittills ser det ut som om Sonys intåg i systemkameraträsket knappast kommer att gå spårlöst förbi. Vad sägs om 60 bilder per sekund, i full upplösning, t ex?
 
Ja, det kanske var ett lite dumt ordval från min sida. Snodde det från Lars inlägg lite tidigare i tråden och spann vidare på/bemötte det lite.

Vad jag menar är naturligtvis att den har gått ur produktion, inte gått hädan... :)

Min 7D lever i allra högsta grad och i allt välmående. Och till de som slår till på en av de kvarvarande 5D som finns så säger jag bara grattis! Ni kommer inte att ångra er. :)
 
Detta skrevs på Dpreviews forum för nån vecka sen, har ingen aning om äkthet eller trovärdighet men om det stämmer så får C & N se till att kontra med nåt riktigt häftigt.

"- new Alpha dimensions: 5.2" x 3.7" x 2.8" similar to 5d
memory: memory stick but also compact flash I and II
sensor APS-C size 23.6" x 15.8" CCD
megapixels : 10.2 effective megapixels
LCD same 2.5", 230 000 pixels
exposure bracketing: 3 increment but in .3 or .7EV
Flash Sync Speed: 1/160 or 1/120 is Anti-Shake
Anti-Shake is now called "Super Steady Shot"
new anti-dust system
new D-Range Optimizer function (seems similar to Fuji's)
processing engine is now called "Bionz"
shooting speed 3fps
new battery NP-fm55h"

10,2 megapixlar säljer ju & AS förstås men antidammsystem var ju överraskande. Detta på en instegskamera!

Ja ja, sant eller ej?

Knyckte detta ur denna tråd.

Nån som vet vad "new D-Range Optimizer function" kan innebära?

//Larsa
 
.Z. skrev:
Nån som vet vad "new D-Range Optimizer function" kan innebära?

//Larsa

Har sett nåt om det... Om jag inte minns fel så är det nåt om att ge ett större dynamiskt omfång på sensorn för att den skall klara hög- och lågdagrar bättre. Komma närmare det omfång man hade med film i kameran alltså.

Visst kan det bli en riktigt bra kamera! Kostar på mig att tro att några belackare som skrev att Minoltas arv gick i graven i och med att Sony tog över kommer att ångra sig lite... :)

/Fredrik
 
Det står ju även "Similar to Fuji" så jag funderar på om det är nåt sätt att utöka kontrasomfånget?

Ja ja. Jag har sagt att jag inte byter bort min 7D på många år än men om det släpps en efterföljare till den med likvärdig eller bättre ergonomi som har ett klart förbättrat kontrastomfång så vetegudarna! Pixlarna är inte så viktiga för mig...

//Larsa

EDIT: Ja Fredrik du hann svara innan jag fick iväg mitt inlägg men det är nog så som vi båda tror då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.