Annons

Alternativ till KM Dynax 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, men visst, Sony kommer att bli en seriös aktör inom D-SLR!

Hur gick det med den pluttigt lilla bandspelaren, för kasettband, som bara kunde spela av musiken/talet, lanserad 1979?
Sony Walkman!
Få trodde då på Sony´s ide!
Den blev en kolossal succé!

Nu startar Sony inte med en egen framtagen produkt, utan vi vet alla från vem, alltså det måste oxå bli en succé, eftersom allt vad K-M (även Minolta) tog fram var i en klass för sig, mao. utmärkt!
Håll i "hatten", nu börjar racet om fotokunderna, det blir ännu bättre, billigare, något mindre D-SLR, de närmaste åren!
Fullformatet, på bildsensorn, kommer säkert även ner i konsumentklassen!
Alla vill ju inte betala ett fantasi belopp, för den standarden!
 
.Z. skrev:
Det står ju även "Similar to Fuji" så jag funderar på om det är nåt sätt att utöka kontrasomfånget?

Efter som det står D-range, lär det ju vara "Dynamic range", ja.

Jag såg häromdan på dpr att David Kilpatrick (som ju åtminstonde är lite insatt i branschen) gissade på att det var en förbättrad variant av zonmatchning-läget. (Se sid 99 i 7D-manualen)

/Andreas
 
.Z. skrev:
Nån som vet vad "new D-Range Optimizer function" kan innebära?

//Larsa
Av de trådar som jag läst runt om på nätet så finns det en teori om hur det kan fungera. Om det här stämmer vet jag inte men tekniken finns så det bör inte vara omöjligt eller otänkbart. Istället för att som Fuji använda två sensorer så spekuleras det om att använda HDR (High dynamic range) direkt i kameran. Det finns redan idag i t ex PS CS2 och man använder sig av flera exponeringar och plockar det bästa från vaje exponering (kort förklarat) från lågdager till högdager. Det innebär att man måste ha flera olika exponeringar, från t ex -2 till +2.
Sony har presenterat en sensor som kan registrera 60 högupplösta bilder/sekund. Det gör att man kan ta flera bilder handhållet, och en HDR-processor i kameran gör en beräkning på hela tonomfånget av dessa exponeringar och slår sedan ihop det till en välexponerad bild. Tekniken finns men frågan är fortfarande; är det så här de kommer att lösa problemet med det smala exponeringsomfånget som digitala kameror har idag. Vi är väl få veta så småningom.

mvh/Ove
 
hazard skrev:
gissade på att det var en förbättrad variant av zonmatchning-läget. (Se sid 99 i 7D-manualen)

/Andreas
Då hoppas jag verkligen att han gissar fel för den prylen ser jag mest som en gimmick...

Fujis äldre DSLR-kameror är ju annars kända för att ha ett bra kontrastomfång & deras senare har väl, om jag inte missminner mig, nån speciell funktion för att utöka det dynamiska omfånget.

//Larsa
 
Vevo skrev:
Av de trådar som jag läst runt om på nätet så finns det en teori om hur det kan fungera. Om det här stämmer vet jag inte men tekniken finns så det bör inte vara omöjligt eller otänkbart. Istället för att som Fuji använda två sensorer så spekuleras det om att använda HDR (High dynamic range) direkt i kameran. Det finns redan idag i t ex PS CS2 och man använder sig av flera exponeringar och plockar det bästa från vaje exponering (kort förklarat) från lågdager till högdager. Det innebär att man måste ha flera olika exponeringar, från t ex -2 till +2.
Sony har presenterat en sensor som kan registrera 60 högupplösta bilder/sekund. Det gör att man kan ta flera bilder handhållet, och en HDR-processor i kameran gör en beräkning på hela tonomfånget av dessa exponeringar och slår sedan ihop det till en välexponerad bild. Tekniken finns men frågan är fortfarande; är det så här de kommer att lösa problemet med det smala exponeringsomfånget som digitala kameror har idag. Vi är väl få veta så småningom.

mvh/Ove

Nu börjar det likna nåt!!!

//Larsa
 
Vevo skrev:
Vore det inte underbart med ett enoooormt exponeringsomfång ;0))

mvh/Ove
Jo, & ännu bättre. Att kunna välja exponeringsomfång, ibland så vill man ju ha hög kontrast med kolsvarta skuggor...

Nää Ove, nu spårar vi ur den här tråden också:)

//Larsa
 
javisst, vi trådterrorister ;0)))
Men det här är ju intressant.
Ett önsketänkande är att man precis som bracketing kan ställa hur brett omfånget ska vara, och även stänga av det om man så önskar. Ibland vill man inte ha det breda omfånget utan ligga på diaposetiv nivå;0) Fan Larsa, vi skulle sitta i Sonys brainstormgroup och bara tycka användarvänliga och smått galna saker. Det vore nåt.

mvh/Ove
 
Vevo skrev:
Ett önsketänkande är att man precis som bracketing kan ställa hur brett omfånget ska vara, och även stänga av det om man så önskar. Ibland vill man inte ha det breda omfånget utan ligga på diaposetiv nivå;0)

Mmmmm...

Har startat en tråd om detta, nu kan vi sluta terrorisera här:)
 
.Z. skrev:
Då hoppas jag verkligen att han gissar fel för den prylen ser jag mest som en gimmick...

Ja, jag har aldrig använt den, men eftersom vi pratar om en funktion i jpg-konverteringen (enligt påstådda läckor), så ligger väl en sådan funktion nära till hands.

Vevo skrev:
Sony har presenterat en sensor som kan registrera 60 högupplösta bilder/sekund. Det gör att man kan ta flera bilder handhållet, och en HDR-processor i kameran gör en beräkning på hela tonomfånget av dessa exponeringar och slår sedan ihop det till en välexponerad bild.

Mja, man har väl inte direkt visat en färdig sensor för detta, utan en prototyp för videosensorer.

/Andreas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.