Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ till APX 100

Produkter
(logga in för att koppla)

arvro395

Aktiv medlem
Hej!
Jag har kört en del med APX 100 och framkallat i Rodinal. En riktig toppenkombination. Snyggt och skarpt korn blir det.

Nu verkar det som att Agfa lägger ner all tillverkning av film. Jag tror det finns likvärdiga alternativ till Rodinal, men finns det någon film som liknar APX?
 
Mitt lager av APX100 i 120 format är på upphällning, så jag letar också febrilt efter en värdig efterträdare. Efke 100 (och 25) är kanonfilmer men har en irriterande förmåga att skruva och rulla sig, har på senare tid börjat testplåta med Ilford FP4, och den är inte alls dum faktiskt. Testa ett par rullar själv, ingen APX 100 men ett hyffsat traditionellt korn alternativ.
 
Tack för tipsen!
Vågar man köra FP4 i Rodinal för småbild?
Det kanske kan vara värt att testa?
 
...ja, visdt är det trist...

... hoppas att någon, mindre, nischad, tillverkare (i forna östeuropa eller Kina kanske), köper recept och maskiner från AGFA och drar i gång maskineriet igen!
 
Om man jämför APX100ns känslighetskurvor med de för Rollei Retro 100 så finner man att de är så gott som identiska. Ingenting att förvånas över enligt flera källor som hävdar att RR100 är APX100 under Rollei-etikett. Jag har inte testat själv, eftersom mitt lager av APX100 är välfyllt.

RR100 finns här och här

-- MW
 
Senast ändrad:
Magnus W skrev:
Om man jämför APX100ns känslighetskurvor med de för Rollei Retro 100 så finner man att de är så gott som identiska. Ingenting att förvånas över enligt flera källor som hävdar att RR100 är APX100 under Rollei-etikett. Jag har inte testat själv, eftersom mitt lager av APX100 är välfyllt.

RR100 finns här och här

-- MW

Det verkar bra! Tackar så mycket för länkarna. Hoppas någon svensk butik tar in dessa också.
 
När jag var på Clas Ohlssons i Kalmar för någon månad sedan hade de mycket APX 100 och 400 kvar. Var på väg att köpa hela hyllan för att sedan sälja vidare men ångrade mig. Kolla i närmsta Clas Olsson-butik, de kan ha kvar APX-filmer.
 
På tyska Ebay pågår en konkursutförsäljning av Agfa-material, jag har i flera månader sett att de säljer APX i 100-pack. Det är lite mycket att beställa för min egen del, men om nån vill vara med och dela kan jag försöka köpa en låda.

En låda 135-24 går för ungefär €150 plus frakt, 135-36 för €200 plus frakt (€35).
 
Re: Agfa utförsäljning

fredrikru skrev:
Hej

Om man är Agfa fantast så är det dags att ladda frysen.

http://stores.ebay.de/Agfaphotoshop

Verkar som att det är annan tillverkare som har tagit över kemikaliebiten.

// Fredrik
Precis vad jag skrev ovan. Jag vann ett hundrapack 135-36 för runt €200, väntar som bäst på att de skall korrigera betalningen så jag slipper den tyska momsen (det går inte direkt undan!). Sen blir det att åka hem till päronen och fråga mamma snällt om man får låna lite utrymme i frysboxen.
 
Du kommer nog inte att slippa den Tyska momsen, eftersom det är en affär gjord inom EU. Momsen tas ut i försäljningslandet, om inte säljaren gör stora affärer med mottagarlandet; i sådana fall skall säljaren ta moms enligt mottagarlandets skatteskala.

-- MW
 
Magnus W skrev:
Du kommer nog inte att slippa den Tyska momsen, eftersom det är en affär gjord inom EU. Momsen tas ut i försäljningslandet, om inte säljaren gör stora affärer med mottagarlandet; i sådana fall skall säljaren ta moms enligt mottagarlandets skatteskala.

-- MW
Sorry, var lite otydlig. Eftersom jag har svenskt momsnummer så betalar jag svensk moms och inte tysk. Att betala utländsk moms är bara dumt, den får inte räknas med i (den svenska) momsdeklarationen.
 
Oops. Tänkte inte på den aspekten.
Det är några år sen (typ 15) jag hade egen firma, så mina tankar gick i privapersonshjulspåren.
-- MW
 
Kanske inte hör hit, men Agfa fråga i alla fall. Köpte ett större parti film från Tecknikdirekt.de och tog även fem rullar Agfa Scala på prov. Borde man hamstra mera av denna medan den finns ... Eller är det också ngn som "tar över" Scalan?
 
Det har ryktats fram och tillbaka på Rangefinder Forum, APUG och Photo.net att Agfas filmtillverkning sålts och skall återstartas men faktum kvarstår: Scala är en extremt nischad produkt.

Att den dessutom kräver specialkemi för framkallningen kommer inte att göra det lättare. Jag skulle gärna prova den, men vet inte om jag skulle vilja köpa på mig ett lager och bli sittande med.
 
Du får tänka på att Agfa skilde av fotodelen till ett eget företag, AgfaPhoto Gmbh. Det är detta företag som har gått omkull och sedan ett tag säljer ut tillgångarna. Se AgfaPhoto.com för mer information. Där finns dock ingen information om en eventuell försäljning av filmtillverkningen.
 
Agfa länkar

Om du läser läser länken ovan så nämner dom bla AgfaFoto och likvidations processen.

Men annars så finns det liten rest kvar av DDR-Agfa (Orwo http://www.filmotec.de/) men dom gör mest specialfilm och biofilm men för den händiga går det väl att köpa en rulle och klippa ner den :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.