Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ till Adobe Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Frågan är ju om man vill ha ett alternativ till LR i egenskap av råkonverterare, bildredigerare, bilddatabas eller något annat.
ACDSee är ett annat alternativ som kan vara värt att kolla in.
 
Fotoexperter pratar sällan om Corel's produkter men deras After Shot Pro är rätt bra och till ett hyfsat pris, går att ladda ned som 30 dagars testversion
 
Och?

Tråden må vara startad för ett bra tag sedan men ämnet är minst lika aktuellt. Vad är det för fel att då fortsätta i samma tråd?

Eftersom allt tyder på att LR som fristående program utan prenumeration är på utgående så är alternativ intressanta. Jag skulle tro att Capture One är ett kompetent alternativ.

Hej !
Absolut inget fel, kan vara lite snopet om man inte är medveten om det.

---------------

Jag använder LR som en raw-konverterare, tillsammans med PS (dvs Camera raw), och
Även Dxo, beroende på olika inte alltid rationella anledningar.

Som raw-konverterare finns ett antal att välja på, glöm inte DPP och andra
Tillverkares orginal-program, som registerprogram , vad jag vet, ett fåtal,
Något fritt, andra konvetionella,
Bridge går väl att använda till detta, även dxo lite haltande, jag försöker
Sortera mina i nån sors mappstruktur, och det gå väl sisådar.

//MW
 
Och?

Tråden må vara startad för ett bra tag sedan men ämnet är minst lika aktuellt. Vad är det för fel att då fortsätta i samma tråd?

Eftersom allt tyder på att LR som fristående program utan prenumeration är på utgående så är alternativ intressanta. Jag skulle tro att Capture One är ett kompetent alternativ.

Tycker det, ibland, kan bli lite skumt med att "återanvända" eller "återvända" till såpass gamla trådar som är flera år gamla. Teknik och förusättningar förändras såpass mycket sedan TS formulerade originalinlägget/originalfrågan att det ofta inte blir riktigt relevant med den tidens svar för 5-10 år sedan, och det som är helt aktuellt idag.

Men nåja, om vi lämnar det därhän (var bara en personlig sidorelfexion ifrån mig som man inte behöver fästa någon större vikt vid); var har du fått reda på att Lr upphör som perpetuallicensierad produkt?

Allt jag läst och hört ifrån Adobe säger att de skall fortsätta med det. Säger inte att de inte någonsin kan förändra sig (har ju skett förr), men även om jag hört och själv tänkt på just de riskerna, så har jag aldrig fått detta bekräftat ifrån någon trovärdig förstahandskälla.

Det sagt; jag tycker också att C1 verkar vara ett mycket intressant alternativ nu när de verkar få till en integrerad DAM-funktion (och inte som en separat produkt som tidigare). Råkonverteraren verkar ju redan ha passerart Lr sedan länge (iaf gällande många mer "svåra" sensorer och CFA:er).

Håller helt med dig om att det är det mest kompententa och kompletta alternativet till Lr (i dagsläget ivf; vad som händer på några års sikt är ju väldigt svårt att förutsäga).
 
Tycker det, ibland, kan bli lite skumt med att "återanvända" eller "återvända" till såpass gamla trådar som är flera år gamla. Teknik och förusättningar förändras såpass mycket sedan TS formulerade originalinlägget/originalfrågan att det ofta inte blir riktigt relevant med den tidens svar för 5-10 år sedan, och det som är helt aktuellt idag.

Men nåja, om vi lämnar det därhän (var bara en personlig sidorelfexion ifrån mig som man inte behöver fästa någon större vikt vid); var har du fått reda på att Lr upphör som perpetuallicensierad produkt?

Allt jag läst och hört ifrån Adobe säger att de skall fortsätta med det. Säger inte att de inte någonsin kan förändra sig (har ju skett förr), men även om jag hört och själv tänkt på just de riskerna, så har jag aldrig fått detta bekräftat ifrån någon trovärdig förstahandskälla.

Det sagt; jag tycker också att C1 verkar vara ett mycket intressant alternativ nu när de verkar få till en integrerad DAM-funktion (och inte som en separat produkt som tidigare). Råkonverteraren verkar ju redan ha passerart Lr sedan länge (iaf gällande många mer "svåra" sensorer och CFA:er).

Håller helt med dig om att det är det mest kompententa och kompletta alternativet till Lr (i dagsläget ivf; vad som händer på några års sikt är ju väldigt svårt att förutsäga).

Ja, C1 är ett bra alternativ. Bilddatabasdelen har förbättrats betydligt de senaste versionerna, men det är fortfarande inte riktigt ikapp LR. T.ex. saknas LRs kartdel. Det går visserligen att få in bilderna på karta med andra mjukvaror men jag hade uppskattat om phase one hade lagt till den delen. En annan sak jag saknar är ett enkelt sätt att söka ut svartvita bilder, man kan visserligen lägga till ett nyckelord men det är inte lika behändigt som att bara klicka i svartvit behandling i LR. En annan funktion jag saknar fårn LR är funktionen för att enkelt och tydligt visa vilka områden som maskats vid skärpning av bilder.

För de som sysslar mycket med produktfoto med macro kan man även i C1 9.2 välja att sända ett antal bilder till Helicon focus, för att sedan automatiskt importera den färdiga stackade bilden till C1.
 
Har inte testat C1 men sett många kommentarer om att det ska vara bra. Om man dock kollar på varför tråden skapades, tror jag priset var ett argument mot LR. C1 är väl tyvärr inte billigare?
 
Har inte testat C1 men sett många kommentarer om att det ska vara bra. Om man dock kollar på varför tråden skapades, tror jag priset var ett argument mot LR. C1 är väl tyvärr inte billigare?

Svårt att säga. TS nämde aldrig något om att priset var problem. Mona D (TS) verkar visserligen vara kvar på FS, men har inte varit aktiv i tråden sedan 2008-10-07, 21:38.

Det sagt; i dagsläget (om Mona emot förmodan inte fått svar och löst problemet sedan 2008) så är C1 klart dyrare än Lr.

Lr 6 kostar ca 1200 i en ny perpetuallicens, och ca 600 som uppgraderingslicens. Alternativt ca 100/månad tillsammans med Ps (vilket är rätt billigt om man är OK med prenumertionsmodell).

C1 fanns tidigare i en enklare och billigare version som konkurrerade lite mer i pris (men ändå lite dyrare) än Lr, men den plockade de bort för några år sedan. Nuförtiden ligger priset för för ny perpetuallicens av C1 på ca 3000-4000 har jag för mig (orkade inte kolla exakt pris just nu).
 
Vad priset blir beror på valutakursen eftersom Phase One tar betalt i €. Britterna har för närvarande gjort läget lite sämre med sin Brexit då det slagit mot kronan. Herr Ingves har ju också gjort sitt bästa för att göra utländska saker dyra. 2013 betalade jag 286 € ink. moms (minns ej om det var någon rabatt eller inte), men orabatterat nu är nästan 350 €. Uppgraderingarna kostar 124 € ink. moms. Jag betalade 111 € med någon rabattkod för ett tag sedan. Även Phase One har prenumeration om man vill och den kostar då 15 € ink. moms/mån om man går på en tolvmånaders (finns även tremånaders som blir dyrare per månad).

Till saken här hör dock att Lightroom förr var dyrare, men Adobe sänkte priset rätt kraftigt.
 
Vad priset blir beror på valutakursen eftersom Phase One tar betalt i €. Britterna har för närvarande gjort läget lite sämre med sin Brexit då det slagit mot kronan. Herr Ingves har ju också gjort sitt bästa för att göra utländska saker dyra. 2013 betalade jag 286 € ink. moms (minns ej om det var någon rabatt eller inte), men orabatterat nu är nästan 350 €. Uppgraderingarna kostar 124 € ink. moms. Jag betalade 111 € med någon rabattkod för ett tag sedan. Även Phase One har prenumeration om man vill och den kostar då 15 € ink. moms/mån om man går på en tolvmånaders (finns även tremånaders som blir dyrare per månad).

Till saken här hör dock att Lightroom förr var dyrare, men Adobe sänkte priset rätt kraftigt.

Ahh. Det måste varit på 1.0 eller 2.0-tiden. Startade med Lr 3.0 ungefär 2012 (har jag för mig) och då var den inte speciellt dyr vad jag minns (fick studentversion för ungefär halva priset, och som landade på ca 700 pix).

Detta visar väl annars utmärkt på varför det inte alltid fungerar så väl att i samma tråd mixa förhållanden som rådde 2008 och med de som råder nu 2016.
 
Aha. Det var inte TS utan Emil som skrev en vettig prislapp. Men oavsett så tycker jag inte det är något stort problem med en fortsättning på en gammal tråd som denna. Inte direkt många inlägg och alternativ till LR är fortfarande en aktuell fråga.
 
Ahh. Det måste varit på 1.0 eller 2.0-tiden. Startade med Lr 3.0 ungefär 2012 (har jag för mig) och då var den inte speciellt dyr vad jag minns (fick studentversion för ungefär halva priset, och som landade på ca 700 pix).

Detta visar väl annars utmärkt på varför det inte alltid fungerar så väl att i samma tråd mixa förhållanden som rådde 2008 och med de som råder nu 2016.

Lägg till LR3:
http://www.macworld.com/article/116...oshop_lightroom_4_and_cuts_price_in_half.html

(Första bästa notisen jag hittade.)
 
Kollade min orderhistorik på adobe.com, och det visade sig att det var redan i oktober 2010 som jag skaffade Lr 3 i studentversion för €86 (läste halvfart marinbiologi och fiskfysiologi på universitetet medans jag jobbade fullltid som projektledare utomlands - ibland blir man förvånad över vad man hann med).

Tiden går klart fortare än vad man tror!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.