Hej!
Ursäkta den väldigt oklara rubriken
Är inne på att köpa en 60D och ett Canon EF-S 55-250/4-5,6 IS II till, men undrar om jag är helt ute och cyklar/ om det finns bättre alternativ i ungefär samma prisklass?
Jag antar att bildkvaliteten (för en given bild) inte skiljer sig nämnvärt oavsett om jag går upp eller ner ett snäpp i pris? Jag kommer främst att fotografera hästar och andra djur, och därför behöver kameran vara snabb och ha bra autofokus. Har varit inne på 7d men tyvärr ligger den lite högt i pris och jag tror inte att jag har något absolut behov av det extra den skulle ge. Är 60D lämplig till det ändamålet?
Vad skiljer sig mellan Tamrons och Canons objektiv i samma prisklass? Hur är Tamrons 70-300/4-5,6 SP Di VC USD jämfört med Canons 55-250?
Nej, det finns inte "bättre" alternativ i samma prisklass. Dock måste vi vara överens om vad vi menar med "bättre". Därför att det finns alternativ, och jag tycker väl du är inne på rätt spår.
Både Canon och Tamron är jätteduktiga på att bygga 3-4 ggr telezoomar upp till 200-300mm, till bra priser. Bäst, tom., enl min uppfattning.
55-250 IS II är ett objektiv för endast crop-kameror. 70-300 SP Di VC USD tecknar även ut fullformat (liksom Canons 70-300). Tamron objektivet passar däremot ändå utmärkt till crop-sensorer, därför att skärpan är bäst i mitten (på fullformat). Båda objektiven är skarpa, i princip nästan så skarpa som såna här zoomar nånsin blir, ...om man får tag i ett bra ex.
55-250 IS II är ett av mina favoritobjektiv. Anledningen är att det är så litet och lätt, att jag kan alltid ha det med, i en hörna i fotoväskan. Och det presterar - om jag vill ha ett teleobjektiv. Det känns inte alls som nån kompromiss eller nödobjektiv. Jag vet att bilderna blir skarpa. Andra sidan av detta är att objektivet ger ett plastigt och billigt intryck. Fronten roterar vid fokusering, vilket alltså inte passar till linjära polarisationsfilter eller gradiationsfilter. Själv skiter jag i allt det där. Objektivet skall gå att få tag på för ca 1800:-, vilket är ganska sanslöst billigt. Fokusering och bildstabilisering funkar med sedvanlig Canonsäkerhet. Dock skall IS vara avstängd om man INTE försöker hålla still, t.ex fotar action. Och när man använder den skall man ge akt på den i sökaren. Man ser hur bilden blir mer stilla, och då är det dags att trycka ner hela vägen.
Tamron ger med lite mer. Man får ett anpassat motljusskydd till (extrakostnad till Canon), fronten med filtergängan står stilla. Och det hela är lite pampigare byggt.
Detta Tamronobjektivet är väl egentligen ingen motsvarighet till 55-250, snarare till Canons 70-300 F/4-5.6 IS USM (som jag också har och är helnöjd med). Skärpemässigt grälas det om vilket som är bäst. Det tycks bero på de enskilda exemplaren som testaren har använt. Dock kanske Canon tenderar till att prestera bättre i den korta änden av brännviddsområdet, Tamron i den långa änden. Men även här roterar fronten och motljusskydd är extrakostnad för Canon.
Alla de här objektiven är så bra redan på öppen bländare, att man inte behöver vara rädd för att köra på fullt öppen bländare, om man behöver, i dåligt ljus (enda svagheten skulle väl vara just Tamron, men inte mycket och bara på kort brännvidd, 70mm).
Som du ser finns inget klart svar. Dessutom kommer en ny version av EF-S 55-250 F/4-5.6, 'IS STM' heter den och blir naturligtvis dyrare, ca 3,300.
Vad gäller kameran, så undrar jag om du funderat på 700D? Chassit är ju lite enklare - tillhör en lägre klass - men kameran är ju därmed också lättare. Och den har minst samma sensorprestanda. I övrigt så är den inte vädertätad ( + för 60D), har bara 1/4000 som minsta tid (mot 1/8000 + för 60D), sämre sökare (+ för 60D), men annars är de ganska identiska. Och jag kan nästan misstänka att autofokusen tom. är aningen bättre i 700D.
Sökaren och vädertätningen är väl tyngsta skäl för 60D. Och hade 60D varit tillgänglig till dagens pris, när jag köpte min första EOS, så hade jag också valt den. Men 700D är nästan lappen billigare.
P.S. Oavsett vilket, så skall du naturligtvis absolut köpa med en normalzoom, t.ex 18-55 IS II eller 18-55 STM. Du kan inte inte bara fotografera med telezoom. Det blir ganska instängt.