Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alminiumfolie som reflexskärm?

Produkter
(logga in för att koppla)
jimh skrev:
Liggunderlag går ju att limma med vanligt kontaktlim .
Jaha det var ju kul att få veta det när man köpt en burk på 500ml á 275kronor....GRRRRRR...
Jag frågade den som jobbade vad man skulle ha för att limma det med och fick självklart den dyraste burken ha hittade då :)))))
Vanligt kontaktlim smälte liggundelaget enligt han. Detta skall han få för :))
/Jonas
 
Att limma textil på frigolit, så har jag provat textillim det fungerar bra på frigolit och på tyget. Ett fantastisk lättillgängligt lim till frigolit är vanligt vitt trälim eller hobbylim ,biter i tyg oxå. Det tar dock lång tid att torka om man limmar frigolit mot frigolit men blir förvånansvärt starkt (modellflygare bygger vingar i frigolit med denna metod).

Tyget som jag nämt här innan har jag testat och det fungerar, tyvärr så reflekterar det inte så mycket som man önskar men 50:- för nästan 2 kvadratmeter så duger det. Har använt som bakgrund vid makrofoto.
 

Bilagor

  • a_dscn3574.jpg
    a_dscn3574.jpg
    47.3 KB · Visningar: 901
Tejp fungerar annars tillräckligt bra för att sätta fast folie. Det är ju inte direkt så att folien väger mycket eller måste ustå speciellt stora krafter.

Köp lite tjockare folie (tror ica/coop har) och saken är biff =)
 
På biltema kan man köpa ljudisoleringsmaterial för bilar, en skumplast med folie på ena sidan. Kan limmas med vattenbaserat kontaktlim på kartong eller något för styvheten. Men det är halvstyvt redan från början och kanske bara behöver skäras i lämpliga bitar.
 
Kollade på Biltemas ljuddämpningsmatta, där står det:
För bil, båt, husvagn m m. Tillverkad av skumplast. Försedd med ytskikt av aluminiserad polyesterfolie och självhäftande baksida.

Så det borde bara vara att dra av skyddspappret och montera den på en skiva, t ex en tunn plywood, masonit eller cellplast.

//TH
 

Bilagor

  • untitled.jpg
    untitled.jpg
    21.1 KB · Visningar: 1,133
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.