Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alminiumfolie som reflexskärm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ola: Det går ut på att bounca ljuset mot reflektorn till objektet i väldigt enkla ord... sedan om man väljer att bounca elektriskt ljus eller dagsljus är upp till var och en och vad man vill uppnå.

Senast jag sköt porträtt hade jag dagsljus genom ett fönster + 2 starka strålkastare som studsade mot en reflektor då det naturliga ljuset inte räckte till.
 
Okej, lite klarnade det...

Men om man bouncar gult ljus, måste väl bilderna få lika mycket gulstick som utan reflektorer.

Om inte ditt "porträttljus" räkte till, hur mycket ljus måste man ha....? Jag fattar att det beror på glugg, men ändå ;)

Måste nog ta tag i det här med att lära sig om ljussättning... Några förslag hur?
 
opettersson skrev:
Måste nog ta tag i det här med att lära sig om ljussättning... Några förslag hur?

Börja med att klicka på Elinchromannonsen här till höger. Klicka på Style 600 erbjudandet och där finner du deras Portrait Photography Guide.
 
Vilket lim fäster Hållbart på frigolit utan att fräta?
Kan sen tipsa att det går jättebra att gå in i en tygaffär och köpa en stuvbit tyg i guld, silver eller vilken färg som helst för ett par tior. Ger bra flexibilitet ex fäst runt en solskyddsskärm för bil etc eller typ gammalt paraply. Skynklar inte mycket och kan packas till minimal storlek.
 
Senast ändrad:
Är inte frätningen/smältningen ett rätt bra sätt att limma cellplast? Jag skulle prova att stryka folien med aceton och lägga den på cellplasten.
 
Problemet blir förmodligen att hitta något som biter i både cellplast och aluminiumfolie utan att smälta cellplasten. Cellplast är så poröst, så det går säkert att limma med god hållbarhet med tapetklister, kontorslim eller trälim. Aluminiumfolien lär dock lossna.

Hur är det med epoxylim? Smälter det cellplasten?
 
Jag har inte lyckats hitta något lim som fäster på cellplasten just pg den porösa ytan. Allt liksom försvinner in i plasten vilket gör att hållbarheten blivit noll. (OK-har inte provat tapetklister än - men de andra). Försökt att isolera cellplasten med att måla först men då åkte (lyfte) färgen av när jag försökte fästa annat objekt med lim.
Mitt behov är att limma ihop cellplast mot cellplast på ett hållbart sätt.
Din idé med att fräta in folien bör i det närmaste vara perfekt då den ojämna ytan ger bra ljusspridning. Spraylim fräter också dito andra sprayfärger.
 
he, he bra diskussion...kom på ett annat sätt att tillverka det jag behövde.
Ska dock prova att smälta ihop cellplast mot cellplast med aceton.
Mvh eva
 
Testa spraylim, eller prata med nån färghandel.
Jag köpte lim som åtminstånde går att limma skumplast/liggunderlag utan att smälta materialet (En typ av kontaktlim). Jag var in på en järnhandel och fick tag på det när jag tillverkade en väskinredning. Det kostade dock "fläsk" men snyggt vart det.
 
Reflexskärm av tyg

På bauhaus tyg avdelning, där min flickvän kräver sin tid när vi shoppar har jag sett att det finns ett stretchigt nylon tyg med tätt sittande silver eller guld prickar. Har köpt en bit men inte testat ännu. Fördelen som jag ser det att man kan spänna upp det på en ram som kan tas isär och packas mycket lättare än stora skivmaterial. Jag laddar upp en bild senare i kväll på själva tyget.


// Christian
 
Hej!

Borde det inte gå att limma fast folien på en tygbit med tex epoxy för att sedan limma fast tygbiten på frigoliten med kontaktlim eller liknande? Bara en fundering.
 
Typ kontaktlim fäster ett litet tag MEN vid minsta stöt eller annan påfrestning går cellplasten helt enkelt sönder pg den porösa massan under limmet(biten med lim trillar av och lämnar en fin liten grop).
I spayburkar verkar det finnas nån sorts lösningsmedel som fräter, jag har testat även vattenlösliga lim och de försvinner in i cellplasten dock utan att vare sig fräta eller fästa för delen. Skumplast och cellplast är två skilda saker med olika egenskaper som reagerar olika på olika medel.
Ska testa hemtillverkad gesso med extra adderat harlim som i nuläget verkar vara det som ligger närmast tillhands.

Nu säljs det glittriga och glänsande jultyger överallt så ut och shoppa till kommande skärmar.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.