Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allt vitt blir gult i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

StinaQ

Medlem
Hej! Jag skulle behöva hjälp med en sak som jag inte kan få bukt på. Alla mina bilder får i Lightroom 2.1 en gul ton, allt vitt blir svagt gult. Jag misstänker att det kan ha ngt att göra med min nya skärm (Samsung SyncMaster 245b plus) eftersom när jag öppnade photoshop första gången efter skärminstallationen fick jag ett meddelande (kommer inte ihåg exakt vad det stod) ungefär: Ngt är fel i färginställningarna, ska photoshop ignorera eller använda sina egna? När jag valde det ena var det lika gult och fult som det nu är i Lightroom och när jag valde det andra försvann meddelandet och färgerna ser nu bra ut i photoshop.
Jag har försökt hämta hem nya drivrutiner till skärmen, men det har inte hjälpt. Skärmen är också nyligen kalibrerad så det borde inte vara det.

Är det någon som ka hjälpa mig? Jag har ingen aning om vad jag ska göra och nu kan jag ju inte redigera bilderna i Lightroom eftersom färgerna är helt ur led!
Hoppas på hjälp..
 
Är skärmen gul hela tiden d.v.s. även när du inte kör lightroom?
Är det bara bilderna som blir gula i lightroom? I så fall, ursäkta men det kan inte vara bara vitbalansen som ligger lite fel? Om du drar i vitbalansen åt det blåa hållet - blir det bättre då?
Mvh
 
Njaä..

Nej, skärmen är kalibrerad och bilderna i sig ser bra ut i Bridge och Photoshop och det är alla bilderna som ser konstiga ut i Lightroom, alltså inte bara några som ser gula ut.
Om jag försöker ställa om vitbalansen så hjälper inte det, de förblir gula tills de slår om helt i blått, vilket jag tolkar som att vitbalansen är rätt ställd men visas fel!
 
en fundering...
Har du ställt rätt färgprofil i Lightroom? Den använder inte en gammal profil sedan innan kalibreringen?

jobbigt när sånt som bara ska fungera bråkar. Hoppas du hittar lösningen.
 
Jag har samma problem på båda skärmarna kopplade till min dator.
Jag har en syncmaster 225bw och en äldre 17" tft.
Windows XP hittar någon profil till syncmastern men jag har aldrig kalibrerat någor själv.
Exporterar jag ut bilden från lightroom så blir den normal.
Men det blir som sagt väldigt svårt att göra rätt i lightroom med fel färger.
 
Vilken version av LR kör ni? Jag hade samma problem fast omvänt; alltså att allt ut ur LR blev skräp. Visade sig att LR 1.4 har någon bugg som gör att man börjar tro att kalibrering och färgprofiler är fel. Jag uppdaterade till 2.0 och det löste problemet.

Skulle gissa att det är på samma tema. ELLER så är det felkalibrerat och du/ni kör med proofing i Photoshop och använder fel inställning där. Fast det ser ut som om det blir rätt... :) Kort sagt, använd den egna färgprofilen till skärmen och testa olika inställningar på proofing i PS så borde det svara på om det kalibreringen eller LR som är problemet.

Håller med den som nämnde att det suger hårt när sånt här strular... Det tar för mycket tid ifrån oss som vill lägga den på att skapa istället för att bara få det att funka.

/Daniel
 
Nu är jag hemma och har tittat lite mer ordentligt.
Jag skrev visst lite fel tidigare.

Windows XP 32Bit SP3.
Ligtroom 2.1

På min Samsung Syncmaster 225BW blir det gulaktigt.
På min Acer 17" tft blir det OK.

Det verkar rimligt att det är nogot med färgprofiler och Lightroom.
Försökte ta bort färgprofilen i windows men det hjälpte inte.
Får labba mer när jag har tid...
 
Nu har jag testat lite.

Tydligen kan man inte ha två färgprofiler på ett grafikkort.
Efter att ha bytt från Samsungs till sRGB så ser det ok ut vilket löste mitt problem.

Eftersom jag aldrig haft en kalibrerad skärm så vet jag inte vad jag kan få ut å det kanske ser ut som skit men det duger för mig än så länge.

Det finns mycke trådar när man börjar hitta vad man ska söka efter. Det verkar vara fel i Samsungs färgprofiler. Så om man har kalibreringsverktyg och skapar en ny borde det fungera...
 
Löst!

Efter mycket pysslande har jag löst problemet, och eftersom det kanske finns fler som har samma problem så skriver jag hur jag gjorde!
Det verkar vara ngt fel på färgprofilerna från samsung till min skärm, så jag var tvungen att byta på skrivbordet>egenskaper>inställningar>avancerat>färgmatchning>lägg till/ange som standard. Sedan var det bara att starta om datorn och sen funkade det fint och såg snyggt ut!
Man kan se om man hade samma problem som jag genom att histogrammets grå delar i lightroom såg gula ut, alltså den stora "massan" i histogrammet.
Tack för all hjälp!
Mvh Stina
 
Tack, Stina, för att du skrivit om hur du fått bukt med problemet. Hade exakt samma problem. Skärmens egen färgprofil gjorde så att det blev matt gult över allting. (i Lightroom, det såg helt bra ut överallt annars)

Nu kan jag leka vidare, ville testa det här med raw. :)
 
Att byta färgprofil så som här nämns innebär att man frångår den evetuella kalibrering som gjorts och använder skärmens eller sRGB-standarden. Det ser säkert ok ut på skärmen men kommer att se annorlunda ut vid utskrift. När man kalibrerar en skärm gör man i praktiken en justering av just skärmprofilen och byter man bort den så försvinner ju det man gjort.

Som någon nämnde är det nog en felaktig inställning i LR.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.